REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zakup auto poleasingowego Fot. Fotolia
Zakup auto poleasingowego Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Mogą mieć wyższe przebiegi niż auta prywatne, ale są pod stałą kontrola techniczną. Jakie jeszcze są zalety i wady samochodów poleasingowych? Co warto o nich wiedzieć by na przekór stereotypom przestać się ich obawiać?

Auta używane są w Polsce bardzo popularne. W trzech kwartałach 2016 r. polski rynek wtórny samochodów obejmował niemal 2 mln pojazdów, czyli o ponad 7% więcej niż w tym samym okresie 2015 r. W tym było ponad  698 tys. pierwszych rejestracji używanych samochodów sprowadzonych do Polski zza granicy oraz niemal 1,3 mln aut, które zmieniły właściciela w Polsce. Warto wiedzieć, że używany samochód możemy kupić nie tylko bezpośrednio od właściciela czy w komisie, ale także z salonów aut poleasingowych i pokontraktowych. Znajdziemy tam auta, które wcześniej były używane przez firmy. Warto przyjrzeć się tej ofercie, bo choć o autach pochodzących z leasingu lub z tzw. flot krążą różne opinie, to nie ulega wątpliwości, że są one tańsze od nowych i pewniejsze od komisowych.

REKLAMA

Przebieg i stan techniczny 

Na wstępie warto wyjaśnić, że leasing leasingowi nie jest równy. Warto zwracać uwagę na pojazdy, które nie tylko były sfinansowane, ale również zarządzane i serwisowane przez wyspecjalizowanych operatorów. Trzeba więc rozróżnić samochód poleasingowy, który do tej pory najczęściej był kojarzony z samochodem pochodzącym z windykacji, od samochodu będącego pod stałą kontrolą serwisową firmy leasingowej. Z kolei samochody pokontraktowe to te, które pochodzą z tzw. flot firm zajmujących się profesjonalnym zarządzaniem samochodami służbowymi używanymi przez małe, duże i średnie przedsiębiorstwa. Pojazdy te to najczęściej modele 3- i 4-letnie, ponieważ właśnie tyle średnio „pracują” w firmach. Faktem jest, że często mają one wyższe przebiegi niż pojazdy oferowane przez indywidualnych użytkowników. Warto jednak pamiętać, że przebieg jest tutaj gwarantowany, samochody pochodzą z polskich salonów i znana jest pełna historia pojazdu. Ponadto takie samochody pozwalają na uzyskanie niższej ceny co w przypadku zakupu takiego samochodu przez konsumenta może być trafną inwestycją.

Mercedes parking Fot. Fotolia

Samochody poleasingowe mają zazwyczaj większe przebiegi, ale ich historia serwisowa jest łatwiejsza do sprawdzenia.

Fotolia

Zobacz też: Leasing czy kredyt na auto - jakie są różnice i korzyści?

REKLAMA

Funkcjonujące na polskim rynku firmy specjalizujące się w zarządzaniu flotami samochodów (Car Fleet Management) jak i leasingu samochodów z serwisem dysponują historią użytkowa tych aut oraz pełną wiedzą na temat ich stanu technicznego i rzeczywistego przebiegu.

– Samochody zarówno w trakcie jak i po zakończonych kontraktach są dokładnie sprawdzane i dokonywane są niezbędne naprawy – mówi Grzegorz Grodecki, Dyrektor Operacyjny Grupy Masterlease. – W naszym przypadku, specjalnie wyselekcjonowane pojazdy trafiają do naszej własnej sieci punktów sprzedaży samochodów pokontraktowych Master1.PL, która posiada szerokie zaplecze techniczne i finansowe – dodaje Grodecki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wybór marek, modeli i typów nadwozia

Prawdą jest, że wśród menedżerów flot pewne modele cieszą się szczególnie dużą popularnością i są częściej wybierane do flot firmowych. Przez ten pryzmat oferta samochodów pokontraktowych może wydawać się wąska, nie dająca zbyt dużego wyboru. Jednakże w leasingu z tzw. pakietem serwisowym dostępna jest pełna gama samochodów różnych marek i modeli w tym auta miejskie, SUV-y, mini vany, jak również limuzyny marek premium.

Zobacz też: Czy nowa firma ma szansę na leasing?

Wyposażenie

Bardzo podstawowe wyposażenie – to kolejna stereotypowa opinia o samochodach pokontraktowych. Coraz częściej kupując takie auto spotkamy się z dobrze skonfigurowanymi parametrami technicznymi jak i optymalnym wyposażeniem. Już kilka lat temu firmy zarządzające flotami zaczęły stopniowo odchodzić od pozyskiwania do kontraktów flotowych samochodów w standardzie basic upatrując w nich sposobu na obniżenie ceny swojej oferty. Zauważono, że samochody lepiej skonfigurowane mimo, że są droższe na etapie zakupu z salonu, to cieszą się większym zainteresowaniem na rynku wtórnym i pozwalają na uzyskiwanie lepszych cen sprzedaży, a tym samym pozwalają na utrzymanie poziomu oferty. Jednocześnie gwarantują kierowcom większy komfort użytkowania.

Finansowanie

Samochody pokontraktowe trafiają na rynek wtórny w dwojaki sposób. Pierwszym sposobem jest sprzedaż takich samochodów za pośrednictwem otwartych lub zamkniętych aukcji do wyspecjalizowanych pośredników – autohandli – to tzw. kanał hurtowy. Drugim jest bezpośrednia sprzedaż samochodów końcowemu użytkownikowi lub nabywcy. Najczęściej dostępne są w różnych opcjach finansowania – można je sfinansować w leasingu albo kupić za gotówkę lub na kredyt. Atutem aut pokontraktowych sprzedawanych przez firmy leasingowe jest wystawiana faktura VAT. Taki dokument trudno będzie nam uzyskać jeśli auto kupowane jest w komisie lub od indywidualnego sprzedawcy. W tych przypadkach dominują umowy kupna - sprzedaży lub faktury VAT-marża, które wiążą się z dodatkowym obowiązkiem opłacenia podatku (2% od wartości pojazdu). Kupując więc auto pokontraktowe od firmy leasingowej po pierwsze unikamy dalszych podatków, a dodatkowo mamy możliwość odliczenia podatku VAT w przypadku gdy chcemy kupić samochód na firmę.

Zobacz też: Jazda testowa autem przed zakupem - dlaczego warto z niej skorzystać?

Zgodnie z oczekiwaniami klientów indywidualnych, coraz większa ilość samochodów pokontraktowych objęta jest ofertą abonamentu czyli umową wynajmu na okres od 6 do 24 miesięcy z pełnym pakietem serwisowym oraz ubezpieczeniem. Z danych Master1.PL wynika, że taka oferta cieszy się uznaniem przede wszystkim młodego pokolenia. Krótkie okresy umów dają im komfort planowania swojego budżetu oraz możliwość częstej wymiany używanego samochodu. To istotne tym bardziej, że na rynku wtórnym w ślad za rynkiem pierwotnym pojawiają się coraz ciekawsze samochody.

Główne zalety i wady samochodów pokontraktowych:

Zalety

  • gwarancja pochodzenia – samochody z pierwszej ręki
  • gwarantowane przebiegi
  • udokumentowana historia serwisowa
  • pełen wybór marek, modeli
  • możliwość zakupu za gotówkę, na kredyt i poprzez leasing,
  • możliwość średnioterminowego wynajmu
  • możliwość odliczenia VAT.

Wady 

  • duże przebiegi
  • intensywna eksploatacja
  • możliwy więcej niż jeden użytkownik

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

REKLAMA

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

REKLAMA

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

REKLAMA