| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Prawo na drodze > Mandaty i punkty karne > Mandat za jazdę środkowym pasem - dlaczego?

Mandat za jazdę środkowym pasem - dlaczego?

Jazda środkowym pasem jest dozwolona tylko w szczególnych przypadkach.

O tym, że jazda lewym pasem jest zabroniona (chyba, że w trakcie manewru wyprzedzania) zdaje sobie sprawę niewielka część kierowców. Zdecydowanie mniejsza ich grupa ma natomiast świadomość, że nawet poruszanie się środkowym pasem jezdni może zakończyć się mandatem.

Trzypasmowe drogi - zasada poruszania się po nich

Drogi trzypasmowe to nadal rzadkość w polskich realiach. Spotkać je można głównie na nowo wybudowanych autostradach lub obwodnicach miast. Niestety, nawet jeśli tego typu trasa istnieje w danym regionie od wielu lat (np. Wisłostrada w Warszawie) to nawet rdzenni mieszkańcy tego obszaru nie potrafią z niej prawidłowo korzystać.

Zobacz też: Jazda lewym pasem – mandat i punkty karne

Ruch prawostronny - Polska to nie Wielka Brytania

W Polsce obowiązuje ruch prawostronny, dlatego kierowcy mają obowiązek poruszać się prawym pasem drogi. Jeśli jezdnia posiada więcej pasów, to służą one jedynie wyprzedzaniu! Środkowy pas służy do wyprzedzania pojazdów jadących prawym pasem, a lewy pas do wyprzedzania tych, którzy jadą pasem środkowym (dopuszcza się jazdę z wykorzystaniem wszystkich pasów wyłącznie w korku).

Zobacz też: Włączanie się do ruchu i nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu - mandat

Mandat za jazdę środkowym pasem

Policja ma prawo nałożyć na kierowcę mandat w wysokości 20-500 zł i 2 punkty karne. Przepisy te mają na celu zwiększenie przepustowości dróg. Nie jest bowiem niczym niezwykłym na polskich trasach dostrzec pojazdy, wyraźnie blokujące i ograniczające na nich ruch.

Jazda środkowym pasem - przyczyny

Kierowcy najczęściej tłumaczą się ze swojej jazdy środkowym pasem tym, że jest on najbezpieczniejszy. Prawda jednak jest taka, że jazda prawą stroną jezdni jest równie bezpieczna, a jeśli dojeżdżamy do ruchliwego skrzyżowania czy wjazdu na trasę, to możemy na chwilę zjechać na środkowy pas, ominąć włączających się do ruchu innych kierowców i za skrzyżowaniem powrócić na prawy pas.

Zobacz też: Koniec pasa ruchu – kto ma pierwszeństwo? Za co grozi mandat?

Przykład idzie z góry

Szanse na to, że Polacy nauczą się prawidłowo jeździć po kilkupasmowych drogach są niskie, głównie dlatego, że negatywne zachowania są utrwalane przez kiepskich kierowców, których w naszym kraju nie brakuje. Wiele osób w obawie przed ominięciem zjazdu z drogi spowodowanej brakiem umiejętności prawidłowej zmiany pasu (!) po prostu unika tego manewru najdłużej jak to możliwe. W rezultacie kierowcy tacy poruszają się po jezdni w sposób bardzo ostrożny, zachowawczy ,ale jednak błędny, nieprzepisowy i tak naprawdę ryzykowny. Zmuszanie innych użytkowników aut do lawirowania między maruderami w celu ich wyminięcia, wyraźnie zwiększa prawdopodobieństwo wypadku czy kolizji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Sklepy KOMFORT S.A.

Sklepy KOMFORT S.A. to największa w Polsce sieć specjalizująca się w sprzedaży pokryć podłogowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »