Projekty zmian powstawały już od 2008 roku. Wygląda na to, że Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 o Kierujących Pojazdami wprowadzi w końcu w życie standardy obowiązujące w Unii Europejskiej. Młodzi motocykliści będą mieli ograniczony dostęp do maszyn o dużych mocach i pojemnościach.
Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?
reklama
reklama
Nowe kategorie
Oto konkrety, czyli nowe uprawnienia dla miłośników jednośladów:
Kategoria AM – zamiast karty motorowerowej
- minimalny wiek kierowcy: 14 lat
- uprawnia do kierowania:
a) motorowerem
b) czterokołowcem lekkim
Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?
Kategoria A1 – bez zmian
- minimalny wiek kierowcy: 16 lat
- uprawnia do kierowania:
a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?
Kategoria A2
- minimalny wiek kierowcy: 18 lat
- uprawnia do kierowania:
a) motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
b) motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
c) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;
Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?
Kategoria A
- minimalny wiek kierowcy:
a) 20 lat jeżeli osoba posiada prawo jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lata
b) 21 lat dla motocykli trójkołowych o mocy przekraczającej 15 kW
c) 24 lata jeżeli osoba nie posiada prawa jazdy kat. A2 od co najmniej 2 lat
- uprawnia do kierowania:
a) motocyklem
b) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM
Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?
Co z tego wynika w praktyce?
Pojawienie się nieistniejących wcześniej kategorii AM i A2 oznacza wprowadzenie też nowych kursów i egzaminów, których szczegóły na razie nie są znane. Konieczność przygotowania szeregu rozporządzeń sprawia również, że wprowadzanie nowych kategorii w życie tak bardzo się opóźnia.