REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Anna Matelska
Jak wygląda egzamin teoretyczny na kat. A i A1? Fot. Fotolia
Jak wygląda egzamin teoretyczny na kat. A i A1? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z początkiem sezonu kolejne osoby zdecydują się zdobyć prawo jazdy na motocykl. Warto wcześniej zorientować się w obowiązujących obecnie zasadach przeprowadzania egzaminów.

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy, również kategorii A, uchodził zawsze za banalnie prosty, dla większości kursantów jest właściwie formalnością. Od dawna krytykowana była jednak jego forma – wręcz kusząca do tego, by pytań wykuć się na pamięć. Co więcej, test przeznaczony na niemal pół godziny zdający bardzo często kończą po kwadransie.

REKLAMA

Ustawodawcy przygotowali zmiany drastycznie podnoszące poziom części teoretycznej egzaminu. Symulacje z życia wzięte, krótki czas na podjęcie decyzji, ogromna pula pytań – nowa formuła ma sprawić, że bardziej opłacalne od uczenia się pytań na pamięć, będzie poznanie zasad kodeksu drogowego.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Jak to często jednak w Polsce bywa, wejście zmian w życie się opóźnia. Ze względu na konieczność zainstalowania w WORD-ach specjalnego oprogramowania, resort transportu zdecydował się przesunąć planowany termin wprowadzenia nowego egzaminu na styczeń 2013 roku. Zobaczmy więc, jak wyglądać będzie egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A w tym, a jak w przyszłym sezonie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Egzamin teoretyczny 2012

Wszyscy, którzy podejdą do egzaminu jeszcze w tym roku, „załapią się” na stary sposób egzaminowania. Zgodnie z nim mamy 25 minut czasu na rozwiązanie testu składającego się z 18 pytań.

Na każde z nich są trzy możliwe odpowiedzi, spośród których należy wybrać jedną, dwie lub trzy. Tylko zaznaczenie WSZYSTKICH prawidłowych odpowiedzi umożliwia zaliczenie pytania. Dopuszczalne są dwa błędy.

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

Pytania dotyczą zasad ruchu drogowego, pierwszej pomocy i konkretnych zagadnień związanych z obsługą i techniką prowadzenia motocykla. Względna łatwość egzaminu polega na tym, że zadania losowane są z ogólnodostępnej puli składającej się z około 450 pytań. To właśnie dlatego uważa się, że obecne testy nie sprawdzają niczego poza dobrą pamięcią, na pewno zaś nie uczą prawidłowych odruchów na drodze.

Egzamin teoretyczny od 2013

Nowy egzamin również będzie trwał 25 minut, jednak składać się ma aż z 32 pytań. W bazie pytań znajdzie się ich ponad 1200.

Na teście będziemy mieć 20 pytań podstawowych i 12 dotyczących konkretnie kategorii A. W pierwszych pytaniach znajdą się filmy przedstawiające potencjalne sytuacje w ruchu drogowym. Gdy zdający obejrzy film, będzie musiał odpowiedzieć na pytanie w ciągu 10 sekund – jest to mniej więcej czas, w jakim kierowca podejmuje decyzje na drodze.

Zobacz też: Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Tym razem tylko jedna odpowiedź będzie prawidłowa – w przypadku pytań ogólnych musimy odpowiedzieć „TAK” lub „NIE”, zaś w przypadku pytań charakterystycznych dla danej kategorii wybieramy jedną z trzech możliwych opcji.

Co więcej, pytania będą miały swoją wagę – od 1 do 3 punktów. By zdać egzamin, zdający będzie musiał uzyskać co najmniej 68 punktów na możliwe 74, a więc 91%. Obecnie egzamin zalicza się przy 89% (16 punktów na 18).

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Specjaliści szacują, że zdawalność egzaminu teoretycznego spadnie z ok. 90% do 60-70% po wprowadzeniu nowych zasad. Należy mieć nadzieje, że przyniesie to spodziewane efekty w postaci lepszej kultury jazdy i umiejętności kierowców spotykanych na polskich drogach.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA