Kategorie

Jak wygląda kurs na prawo jazdy kat. A i A1?

Anna Matelska
motocykl Fot. Fotolia
motocykl Fot. Fotolia
Do kursu nie powinno się podchodzić jak do przykrego obowiązku, który należy „odbębnić” zanim legalnie będzie można wsiąść na motocykl. W trakcie odpowiednio przeprowadzonego szkolenia kursant może się naprawdę dużo nauczyć.

By ubiegać się o prawo jazdy kat. A1 należy mieć skończone 16 lat, w przypadku kat. A jeszcze do stycznia 2013 jest to 18 lat – po zmianie przepisów będą to 24 lata. Kurs można rozpocząć najwcześniej trzy miesiące przed osiągnięciem wymaganego wieku.

Jeśli posiadamy już prawo jazdy kat. A1 i ubiegamy się o kat. A nie musimy uczęszczać na zajęcia teoretyczne. Nie ominą nas one jednak jeśli jesteśmy posiadaczami prawa jazdy którejkolwiek innej kategorii, np. B.

Zobacz też: Jakie są rodzaje kasków motocyklowych?

Zajęcia teoretyczne

Tzw. „teoria” powinna trwać minimum 30 godzin. W trakcie zajęć zapoznajemy się z zasadami ruchu drogowego, specyfiką jazdy na motocyklu i elementami pierwszej pomocy przedmedycznej. Wykłady zwykle odbywają się w godzinach popołudniowych, wieczornych lub w weekendy, by umożliwić udział w nich osobom pracującym.

Zwykle kursanci, zwłaszcza jeżdżący już samochodem, niechętnie uczestniczą w zajęciach teoretycznych. Jednak nawet kierowcom, którzy twierdzą że znają przepisy o ruchu drogowym, przyda się niekiedy małe powtórzenie. Ponadto w trakcie szkolenia poruszane są również aspekty związane bezpośrednio z jazdą jednośladem,

Zobacz też: Jak zarejestrować motocykl sprowadzony z Wielkiej Brytanii?

W trakcie trwania kursu teoretycznego większość ośrodków szkolenia kierowców zapewnia  obowiązkowe badania medyczne. Lekarz zwykle przychodzi do ośrodka i bada kursantów, po czym wystawia im niezbędne orzeczenia. Najczęściej orzeczenie lekarskie jest bezterminowe, czasem ze względu np. na wadę wzroku może być ograniczone do 5 czy 10 lat.

Badania możemy również załatwiać na własną rękę np. w przychodni pracy. Pamiętajmy jednak, że lekarz wystawiający orzeczenie musi mieć uprawnienia do badania kierowców.

Zajęcia praktyczne

W ramach kursu musimy mieć zapewnione minimum 20 godzin zajęć praktycznych. Składają się one z jazd na placu manewrowym i w ruchu miejskim. Dobrze, jeśli w trakcie kursu mamy możliwość jazdy nie tylko na motocyklach egzaminacyjnych używanych w danym mieście, ale także na takich o rożnej pojemności skokowej silnika, np.  500 ccm.

Zobacz też: Karta motorowerowa – jak ją zdobyć, do czego uprawnia?

Na początku instruktor powinien omówić z nami budowę techniczną motocykla, najważniejsze mechanizmy (gaz, sprzęgło, hamulec), a także  elementy serwisowania - np. smarowanie łańcucha.

Jeżdżąc na placu, przede wszystkim ćwiczymy utrzymywanie równowagi w trakcie podstawowych czynności, takich jak ruszanie, zatrzymywanie się czy wykonywanie coraz ciaśniejszych zakrętów. Uczymy się prawidłowego dosiadu np. podczas jazdy „bez trzymanki”.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. A i A1? Jakie zmiany nastąpią?

Kolejnymi etapami będzie zmiana biegów, zawracanie i hamowanie awaryjne. Na placu musimy również nauczyć się wykonywać zadania egzaminacyjne – slalom, „ósemkę” i jeśli jest taka możliwość – ruszanie do przodu na wzniesieniu.

Gdy już oswoimy się trochę z motocyklem, możemy zacząć jeździć po mieście. Różne szkoły praktykują różne zasady – instruktor może siedzieć na siedzeniu pasażera, jechać osobnym motocyklem, albo samochodem – tak, jak ma to miejsce na egzaminie.

Pamiętajmy, by oprócz jazdy po wyznaczonej trasie egzaminacyjnej przeznaczyć również część godzin na praktyczną naukę poruszania się w ruchu miejskim. Motocykl wymaga ogromnej podzielności uwagi, namówmy więc instruktora by pojeździł z nami po najróżniejszych trasach i skrzyżowaniach.

Zobacz też: Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy kat. A i A1?

Poćwiczmy jazdę po gruncie miękkim czy na mokrej nawierzchni. Spróbujmy wprowadzić tylne koło w lekki kontrolowany poślizg i nauczyć się wyjść z niego. Jeśli istnieją ku temu sprzyjające warunki, niech instruktor pozwoli nam odkręcić manetkę na prostej i „wyszaleć się”. Warto wcześniej zbadać granice możliwości swoich i motocykla, by później po otrzymaniu wymarzonego „prawka” mieć już podstawy do dalszej nauki i nie zabić się na samym początku swojej przygody z motocyklami.

Poszerzaj swoją wiedzę czytając naszą publikację
Kodeks kierowcy. Zmiany 2021
Kodeks kierowcy. Zmiany 2021
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?