| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Układ elektryczny > Jak sprawdzić, czy akumulator jest doładowywany?

Jak sprawdzić, czy akumulator jest doładowywany?

Sprawdzenie stanu akumulatora, który pracował przez wiele dni lub tygodni w samochodzie bez doładowywania z zewnętrznego prostownika, jest dość trudne i bez przyrządów prawie niemożliwe.

Kolejny pomiar należy przeprowadzić przy włączonych wszystkich odbiornikach prądu, a więc trzeba włączyć światła drogowe, przeciwmgielne (jeżeli są), radio itd. Napięcie na akumulatorze początkowo spadnie, ale po podniesienia obrotów do około 1200-1500 na minutę powinno szybko osiągnąć co najmniej 13,8 V. Dalsze zwiększanie prędkości obrotowej silnika powinno spowodować wzrost napięcia do maksymalnie 14,2 – 14,5 V, zależnie od typu alternatora lub prądnicy oraz od rodzaju regulatora napięcia.

Prawidłowe napięcie ładowania akumulatora to 14,0 V. Większe to szybsze ładowanie ale i ryzyko szybszego „wygotowania” elektrolitu. Mniejsze to konieczność okresowego, zwłaszcza zimą, doładowywania akumulatora z zewnętrznego prostownika.

Jeżeli napięcie na akumulatorze po zwiększeniu prędkości obrotowej silnika wzrośnie ponad 14,5 V, zwłaszcza przy włączonych światłach, należy udać się do elektryka samochodowego, który zdiagnozuje i usunie przyczynę zbyt wysokiego napięcia; może ono w skrajnym przypadku zniszczyć akumulator!

Zobacz również: Jak "pożyczać" prąd?

Jeżeli po włączeniu wszystkich świateł w samochodzie napięcie będzie się utrzymywało na poziomie 12,0 – 13,5 V, oznacza to, że istnieje jakaś usterka w układzie elektrycznym pojazdu. Możliwe, że jest to za luźny pasek, napędzający alternator, ale przyczyną może być uszkodzenie regulatora napięcia lub alternatora. Wizyta u elektryka jest w takim przypadku koniecznością.

Po zakończeniu prac przy akumulatorze starannie wytrzeć resztki elektrolitu z obudowy akumulatora i innych miejsc, gdyby nastąpiło ich przypadkowe zachlapanie, najlepiej kawałkiem jednorazowego ręcznika papierowego, który potem należy włożyć do torebki foliowej i wyrzucić do śmietnika. Warto spłukać te miejsca (także obudowę akumulatora) dużą ilością wody. Potem umyć rękawice, używane podczas pracy, bez zdejmowania ich z rąk, następnie zdjąć je i starannie umyć ręce, najlepiej używając do tego zwykłego mydła.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

JSLegal Jankowki & Stroiński

Adwokacka Spółka Partnerska

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »