| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?

Łańcuch i pasek rozrządu. Jak to działa?


Poprawne działanie rozrządu w silniku samochodowym ma istotny wpływ nie tylko na łatwy rozruch silnika, ale także na jego pracę i zużycie paliwa. Pracą zaworów steruje wałek rozrządu. Jego obroty muszą być zsynchronizowane z obrotami wału korbowego silnika.

W nowoczesnych silnikach wałek lub wałki rozrządu znajdują się w głowicach. Przeniesienie na nie napędu z wału korbowego silnika jest realizowane trojako. W bardzo dużych silnikach z zapłonem samoczynnym służy do tego system kół zębatych. W mniejszych silnikach zamiast nich stosuje się rozwiązania prostsze i tańsze.

Do niedawna były to dwa koła zębate, z których jedno było napędzane z wału korbowego, zaś drugie tkwiło na końcu wałka rozrządu i przyjmowało napęd poprzez łańcuch, podobny do rowerowego, zwykle dwurzędowy. Łańcuch z czasem wyciągał się, wyrabiały się też zęby współpracujących z nim kół zębatych. Powstający luz negatywnie wpływał na synchronizację obrotów wałka rozrządu z obrotami wału korbowego. Konieczne było stosowanie różnego rodzaju napinaczy.

Zobacz również: Jak pracuje rozrząd i zawory w silniku?

Łańcuszek i jego kółka zębate były źródłem sporego hałasu. Konieczne stało się znalezienie innego rozwiązania. W efekcie zamiast łańcuszka zastosowano gumowy pas transmisyjny o szerokości kilku centymetrów. Dla zapewnienia koniecznej synchronizacji, o której mowa wyżej oraz dla zapobieżenia ewentualnym poślizgom, pas zaopatrzono w specjalne, poprzeczne zęby, ściśle dopasowane do wpustów, jakie znalazły się na obu kółkach: napędzającym i napędzanym.

Paski zębate są wykonywane z syntetycznej gumy o specjalnym składzie, zapewniającym jej odporność na rozciąganie, ściskanie i ścinanie. Dodatkowo są one wzmocnione cienkimi drutami stalowymi, linkami poliamidowymi lub kevlarowymi. Powierzchnie zębów są pokryte specjalnym tworzywem, odpornym na ścieranie i odznaczającym się bardzo małym współczynnikiem tarcia między nim i kołami zębatymi, co umożliwia pracę paska bez żadnego smarowania i dodatkowo ogranicza wydzielanie się ciepła na styku pasek-kółko.

Napęd paskiem zębatym ma wiele zalet. Podstawową jest jego bardzo cicha praca oraz łatwa obsługa. Jego elementy są lekkie i tanie. Trwałość paska zębatego jest porównywalna z trwałością stosowanych wcześniej łańcuszków, zaś trwałość obu kółek jest w praktyce prawie nieograniczona. 

Zobacz również: Jak zdiagnozować drobne usterki samochodu?

Jedyną wadą jest możliwość zerwania paska w przypadku, gdy jest on zbyt długo eksploatowany, co zwykle wiąże się z bardzo poważną awarią połączoną ze zniszczeniem wielu elementów w układzie rozrządu, powyginaniem lub połamaniem trzonków zaworowych a nawet uszkodzeniem tłoków silnika przez niedomknięte zawory. Dlatego pasek należy wymieniać nie rzadziej, niż zaleca producent i dbać o to, aby był on prawidłowo naciągnięty. Naciąg należy kontrolować średnio co 20 tysięcy kilometrów, chyba że instrukcja fabryczna przewiduje inaczej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Marta Kosińska

ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »