reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Jak eksploatować silnik samochodowy?

Jak eksploatować silnik samochodowy?

Pojazdy samochodowe są tak konstruowane i wykonywane, aby uzyskać jak największą ich trwałość i niezawodność. Nie oznacza to jednak, że są wieczne.

Aby zachować wszystkie walory pojazdu przez wiele lat i cieszyć się jego niezawodnością, należy przestrzegać kilku ważnych zasad.

Zobacz również: Jak nocą w trasie wykonywać różne prace przy samochodzie?

1. Podczas jazdy zawsze starać się utrzymywać tzw. prędkość eksploatacyjną, podawaną zwykle przez producenta. Najczęściej jest ona w przybliżeniu równa prędkości ekonomicznej.

2. Nie jeździć z prędkością maksymalną na dłuższych odcinkach; stosować ją tylko w sytuacjach, kiedy jest to absolutnie konieczne. Zużycie części silnika spalinowego gwałtownie rośnie wraz ze wzrostem jego prędkości obrotowej i jest największe przy jego pracy z maksymalnymi obrotami.

3. Zmieniać biegi we właściwym momencie. Włączać wyższy bieg nie wcześniej niż po przekroczeniu najniższej prędkości, podawanej przez producenta samochodu dla danego biegu. Jazda z prędkością niższą, niż najniższa dopuszczalna dla danego biegu powoduje tak samo intensywne zużycie silnika, jak jazda na najwyższych obrotach.

4. Unikać ruszania w trudnym terenie oraz na pochyłościach pod górę. W takich sytuacjach zarówno sprzęgło, jak i sam silnik pracują w nieodpowiednich warunkach, a więc ich zużycie jest większe, niż normalnie.

5. Nie przyspieszać gwałtownie, jeżeli nie jest to wymuszone względami bezpieczeństwa i sytuacją na drodze. Gwałtowne zwiększenie obrotów silnika wpływa niekorzystnie na wiele jego elementów, a głównie na łożyskowanie korbowodów.

6. W trudnym terenie poruszać się z wykorzystaniem odpowiednich, niskich biegów tak, aby zawsze mieć pewien dość duży zapas mocy silnika, gdy będzie konieczne pokonanie np. bardziej piaszczystego czy błotnistego odcinka drogi.

Zobacz również: Jak układać w przyczepie przewożone przedmioty?

7. Nie przegrzewać silnika ani nie eksploatować go poniżej normalnej temperatury pracy, wynoszącej najczęściej około 80 stopni Celsjusza. Zbyt gorący silnik to zbyt rzadki olej, a więc – gorsze smarowanie. To także szybsze zużycie elementów gumowych (węży, króćców) układu chłodzenia oraz uszczelek. W zbyt zimnym silniku resztki nieopalonego paliwa przedostają się do oleju silnikowego i mogą go po dłuższym czasie takiej eksploatacji tak rozcieńczyć, że utraci on swoje właściwości smarne, tym samym może dojść do bardzo intensywnego zużycia jego elementów a nawet – do ich zatarcia wskutek niedostatecznego smarowania.

8. Wymieniać olej na właściwy, zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.

9. Nie używać do chłodzenia silnika wody, zwłaszcza wody studziennej lub wodociągowej. Ostatecznie, z braku specjalnego płynu do chłodnic, można uzupełnić jego braki wodą destylowaną lub przegotowaną i to nigdy w okresie zimowym. Rozcieńczony wodą płyn chłodzący może zamarznąć i spowodować liczne uszkodzenia w silniku, chłodnicy i nagrzewnicy.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

BillBird SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama