| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Ubezpieczenie pojazdu > Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy?

Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy?

Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy? Rzecznik Finansowy podsumował liczbę skarg dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych w 2016 r.

Miniony rok był pierwszym takim pełnym okresem, w którym funkcjonował Rzecznik Finansowy. Wspomniana instytucja niedawno podsumowała liczbę skarg z 2016 r. dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych. Dzięki temu można sprawdzić, na który zakład ubezpieczeń najczęściej skarżą się polscy kierowcy. Przy obliczeniach warto uwzględnić udział rynkowy ubezpieczycieli.

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Pod względem liczby skarg najlepiej przedstawia się Warta …

W swoim corocznym sprawozdaniu, Rzecznik Finansowy (RF) podaje dane o liczbie skarg dotyczących polis na życie (dział I) oraz pozostałych ubezpieczeń (dział II). W tabelach publikowanych przez RF, znajdziemy również informacje na temat skarg dotyczących tylko ubezpieczeń komunikacyjnych (głównie OC i AC dla kierowców). Statystyki o liczbie „komunikacyjnych” skarg, warto zestawić z danymi dotyczącymi znaczenia rynkowego poszczególnych ubezpieczycieli. Dlatego poniższa tabela prezentuje informacje na temat udziału każdego ubezpieczyciela w zebranej składce OC i AC z 2016 r. „Taki udział waha się od 0,32% (Pocztowe TUW) do 34,88% (PZU)” - informuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

PZU cechuje się zdecydowanie najwyższym udziałem w zebranej składce z tytułu OC i AC dla kierowców. Według danych dla 2016 roku, państwowy ubezpieczyciel posiadał udział w rynku komunikacyjnym wynoszący około 35%.

Zobacz też: Na co najczęściej skarżą się kierowcy względem ubezpieczycieli?

Dane Rzecznika Finansowego wskazują, że w 2016 r. najwięcej skarg dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych (1564), miało związek właśnie z firmą PZU. Taka sytuacja nie powinna dziwić, zważywszy na udział rynkowy największego ubezpieczyciela. Jeżeli przeliczymy liczbę skarg z 2016 r. na jeden procent udziału w rynku komunikacyjnym, to okaże się, że PZU uzyskało jeden z lepszych wyników (45). Lepiej zaprezentowały się następujące towarzystwa:

  • AXA TUiR - 30 skarg dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
  • AXA Ubezpieczenia TUiR - 37 skarg dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
  • Concordia Polska TUW - 33 skargi dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
  • Pocztowe TUW - 41 skarg dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
  • STU ERGO Hestia - 33 skargi dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
  • TU Compensa VIG - 39 skarg dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
  • TUiR Warta - 24 skargi dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego
  • TUW TUW - 34 skargi dotyczących polis komunikacyjnych na 1% udziału rynkowego

Na uwagę zasługuje bardzo dobry wynik dotyczący Warty, czyli największego konkurenta PZU. „Interesującą kwestią jest także bardzo duża liczba skarg komunikacyjnych w relacji do udziału rynkowego TUW TUZ (146) oraz Generali (98)” - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Czy możliwy jest wzrost cen OC w PZU po zakupie akcji Pekao S.A.?

 W 2016 roku na 1% udziału rynkowego Warty, przypadały tylko 24 skargi do Rzecznika Finansowego. Był to najlepszy wynik spośród wszystkich analizowanych ubezpieczycieli.

Sprawdź ile wynosi teraz Twoja składka i kup najtańsze OC

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Rzecznika Finansowego i KNF

Zobacz też: Czy warto kupić OC na raty?

Rzecznik Finansowy może odrzucić niektóre skargi na polisy

W nawiązaniu do zaprezentowanych statystyk warto podkreślić, że uwzględniają one wszystkie skargi wpływające do Rzecznika Finansowego. Wyniki z powyższej tabeli trzeba zatem traktować jako swego rodzaju subiektywną opinię klientów na temat polis komunikacyjnych z danej firmy.

Rzecznik Finansowy nie musi uwzględniać wszystkich skarg dotyczących ubezpieczeń oraz innych produktów (np. kredytów i pożyczek pozabankowych).

W praktyce nie wszystkie skargi kierowane do Rzecznika Finansowego, są zasadne i racjonalne. Ubiegłoroczne sprawozdanie tej instytucji wskazuje, że interwencja na rzecz skarżącego była niemożliwa w 21,2% badanych spraw. Rzecznik Finansowy musiał odmówić pomocy, jeżeli skarga była nieuzasadniona albo oparta na nieprawdziwych informacjach. Wniosek o interwencję został odrzucony również wtedy, gdy osoba pisząca skargę wcześniej nie wykorzystała wszystkich dostępnych możliwości reklamacji. „Wiele osób kontaktujących się z Rzecznikiem Finansowym, zapomina o wymogach dotyczących zamkniętej drogi reklamacyjnej” - podkreśla Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Rzecznik Finansowy zajmie się skargą dotyczącą ubezpieczeń lub innego produktu finansowego tylko wtedy, gdy wnioskodawca wcześniej wyczerpał wszystkie możliwości reklamacji.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Wiceprezes Zarządu i Dyrektor Handlowy BIK Brokers. Absolwent wydziału Zarządzania i Marketingu Uniwersytetu Warszawskiego. W latach 1992-95 jeden z organizatorów i założycieli sieci restauracji KFC, Pizza Hut i Taco Bell należącej do PepsiCo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »