REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto kupić OC na raty?

Czy warto kupić OC na raty?
Czy warto kupić OC na raty?

REKLAMA

REKLAMA

Bardzo szybki wzrost składek za OC, zwiększa zainteresowanie zakupem ubezpieczenia na raty. Wspomniane rozwiązanie może się okazać sporą ulgą dla domowego budżetu (zwłaszcza w przypadku młodych kierowców). Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczyciel każe sobie nieco dopłacić za rozłożenie składki na raty.

Dane porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl wskazują, że w I kw. 2017 r. podwyżki składek za OC wcale nie zwolniły. Dlatego wielu kierowców wręcz obawia się kolejnej kalkulacji dotyczącej obowiązkowego ubezpieczenia. Niewykluczone, że taka polisa będzie o 50% - 60% droższa niż przed rokiem. Bardzo szybki wzrost składek za OC, zwiększa zainteresowanie zakupem ubezpieczenia na raty. Wspomniane rozwiązanie może się okazać sporą ulgą dla domowego budżetu (zwłaszcza w przypadku młodych kierowców). Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczyciel każe sobie nieco dopłacić za rozłożenie składki na raty.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Ratalna polisa oznacza wydatek większy nawet o 10% - 15%

Warto zdawać sobie sprawę, że ratalne płatności składki polis OC, już od lat są oferowane przez ubezpieczycieli działających w Polsce. Te firmy zwykle pozwalają na uregulowanie należności w dwóch półrocznych ratach lub czterech kwartalnych płatnościach. Rozbijanie składki na większą liczbę rat (np. jedenaście lub dwanaście) jest rzadko spotykanym rozwiązaniem w przypadku OC. Taki wariant niekiedy mogą proponować pośrednicy ubezpieczeniowi. W praktyce miesięczne płatności polegają na spłacaniu kredytu finansującego koszt ubezpieczenia, gdyż pośrednik najpierw płaci składkę za klienta, a następnie domaga się zwrotu poniesionych kosztów. „Opisywane rozwiązanie oczywiście musi uwzględniać pewne wynagrodzenie dla agenta, który ryzykuje problemy z odzyskaniem pożyczonych środków” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Płatności ratalne za OC, już od dawna funkcjonują na polskim rynku. Składkę zwykle można podzielić na dwie lub cztery raty.

Zobacz też: Jak uzyskać odszkodowanie, gdy sprawca nie ma OC?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Warto mieć świadomość, że ubezpieczyciel też będzie oczekiwał wynagrodzenia za rozbicie składki na dwie lub cztery raty. Konieczność takiej dopłaty, można prosto uzasadnić. Podzielenie składki na kilka części jest formą kredytowania ze strony zakładu ubezpieczeń. Jak wiadomo, w przypadku kredytu zawsze mamy do czynienia z wynagrodzeniem pożyczającego. Warto również pamiętać, że wybór ratalnej formy płatności składki, zmniejsza kwotę, którą ubezpieczyciel może wykorzystać do zapewnienia sobie bieżącej płynności finansowej.

Wysokość dopłaty za podział składki na raty, zależy przede wszystkim od polityki danego zakładu ubezpieczeń. Po zsumowaniu rat zwykle okazuje się, że koszty ubezpieczenia są o 5% - 15% wyższe od składki płaconej jednorazowo. „Dodatkowe koszty związane z płatnością składki w częściach, niekiedy można obniżyć kupując OC przez Internet. W przypadku internetowych polis, niektórzy ubezpieczyciele stosują atrakcyjne rabaty (np. 5% - 10%)” - informuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Rozłożenie składki OC na raty jest specyficzną formą kredytowania kierowcy przez zakład ubezpieczeń. Za taki wariant zwykle trzeba dopłacić 5% - 15% (w stosunku do jednorazowej składki).

Sprawdź ile wyniesie Twoja składka w ratach i kup najtańsze OC

Zaległość ratalna nie skutkuje zakończeniem ochrony z OC …

W nawiązaniu do płatności ratalnych za OC, warto również zwrócić uwagę na pewną kwestię prawną. Jest ona ważna, gdyż kierowcy kupujący obowiązkową polisę na raty, czasem zastanawiają się, czy ochrona wygaśnie po przekroczeniu terminu płatności kolejnej części składki. Krajowe przepisy wykluczają taką możliwość, bo skutki wygaśnięcia ochrony dla nierzetelnego kierowcy, odczułyby również osoby poszkodowane w ewentualnym wypadku.

Brak płatności kolejnej raty za OC, nie skutkuje wygaśnięciem ochrony. Dzięki temu ofiary wypadków mogą łatwiej uzyskać odszkodowanie.

Polskie ustawodawstwo dąży do wyeliminowania sytuacji, w której kierowca nie będzie objęty ochroną z tytułu OC. Dlatego ubezpieczyciele muszą chronić również właścicieli pojazdów spóźniających się z płatnością kolejnej raty. „Taki obowiązek zakładów ubezpieczeń, stanowi kolejny powód do podniesienia składki płatnej w częściach” - zaznacza Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Zobacz też: Czy gratisowe ubezpieczenia NNW lub assistance dodawane do OC mają znacznie ograniczony zakres ochrony?

Kierowca zalegający z płatnością kolejnej raty za obowiązkową polisę, musi liczyć się z tym, że ubezpieczyciel będzie mu przypominał o długu. Zaległości związane ze składką, skutkują również brakiem automatycznego przedłużenia ochrony na kolejne 12 miesięcy. Ubezpieczyciel na pewno będzie podejmował próby odzyskania długu, jeżeli właściciel pojazdu nawet po wygaśnięciu OC, nie uregulował wszystkich zaległości.

Po wygaśnięciu polisy OC, ubezpieczyciel nadal będzie się domagał płatności zaległych rat (razem z odsetkami). Brak płatności może skutkować interwencją komornika.

Zobacz też: Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?

Raty za ubezpieczenie bywają kłopotliwe przy sprzedaży auta

Osoby decydujące się na zakup polisy OC płatnej w ratach powinny również wiedzieć, że takie ubezpieczenie może sprawiać pewne kłopoty przy sprzedaży pojazdu. Ratalne ubezpieczenie OC również „przechodzi” na nowego właściciela samochodu lub motocykla. W przypadku składki podzielonej na raty, strony transakcji często mają jednak problem z określaniem odpowiedzialności za zobowiązania wobec ubezpieczyciela. Warto zatem przypomnieć zasady, które mówią, że:

  1. sprzedający odpowiada za brak płatności raty w okresie poprzedzającym sprzedaż pojazdu
  2. nabywca pojazdu odpowiada solidarnie razem ze zbywca pojazdu za składkę należną od dnia sprzedaży auta do dnia powiadomienia ubezpieczyciela o transakcji (przez sprzedającego)
  3. nabywca odpowiada za składkę należną za okres naliczany od dnia poinformowania zakładu ubezpieczeń o zmianie właściciela pojazdu

Nie można zapominać, że odpowiedzialność określona w punkcie numer 2 (patrz powyżej) ma charakter solidarny. To oznacza, że jedna strona po zapłacie całego wspólnego zobowiązania wobec ubezpieczyciela, może się domagać zwrotu połowy kosztów od drugiej strony transakcji (zbywcy lub nabywcy pojazdu).

Ratalna polisa OC „przechodzi” na nowego właściciela pojazdu, jak każde obowiązkowe ubezpieczenie. Zasady podziału odpowiedzialności za składkę, bywają jednak dość skomplikowane.

W ramach wyjaśnienia warto dodać, że sprzedawca pojazdu nie będzie musiał ponosić żadnych kosztów, jeżeli samochód lub motocykl został sprzedany przed terminem płatności kolejnej raty. „Podział kosztów omówiony powyżej, dotyczy jedynie sytuacji, w której poprzedni właściciel pojazdu nie zapłacił kolejnej raty za OC w terminie określonym przez ubezpieczyciela” - precyzuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.

Źródło: Porównywarka OC Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA