REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Dlaczego maleje liczba firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne? Fot. Fotolia
Dlaczego maleje liczba firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne? Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Z roku na rok liczba firm oferujących ubezpieczenia komunikacyjne maleje. Co jest tego przyczyną? Jakie skutki niesie to dla polskiego kierowcy?

Kierowcy zwykle nie interesują się zmianami własnościowymi w sektorze ubezpieczeń. Takie przekształcenia zwykle nie mają większego znaczenia nawet dla klientów przejmowanej lub przejmującej firmy. Czasami na rynku pozostaje nawet stara marka handlowa z prawie niezmienionym logo i tą samą stroną internetową (przykłady: Link4 oraz MTU). Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że zmiany z pozoru nieodczuwalne dla kierowców, mogą mieć długookresowy wpływ na ceny ubezpieczeń. Z roku na rok, maleje liczba podmiotów oferujących polisy komunikacyjne (OC i AC). Wydaje się, że postępująca konsolidacja rynku mogła przyczynić się do podwyżek OC, które trwają już od dłuższego czasu. Sprawdź gdzie znajdziesz najtańsze OC w kalkulatorze OC AC Ubea.pl

REKLAMA

W 2005 r. majątek Polaków ubezpieczało osiem firm więcej

Informacje o strukturze rynku ubezpieczeniowego, znajdziemy na stronie Polskiej Izby Ubezpieczeń. Te dane wskazują, że pod koniec 2015 r. na rynku działało 27 ubezpieczycieli z działu I (ubezpieczenia na życie) i 30 ubezpieczycieli prowadzących działalność w ramach działu II ubezpieczeń (polisy majątkowe oraz pozostałe ubezpieczenia osobowe). Warto pamiętać, że żaden ubezpieczyciel (zarówno TUW jak i spółka akcyjna), nie może jednocześnie oferować ubezpieczeń z działu I oraz działu II.

Zobacz też: Czy warto kupić OC i AC przez Internet??

REKLAMA

Firmy sprzedające polisy dla kierowców (OC/AC), funkcjonują jedynie w ramach działu II. „Większość ubezpieczycieli z działu II, oferuje obowiązkowe ubezpieczenia OC dla kierowców. Dane Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego wskazują, że w 2015 roku takie polisy proponowało 26 ubezpieczycieli” - wyjaśnia Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Ubezpieczyciele oferujący polisy dla kierowców (dział II ubezpieczeń), nie mogą jednocześnie sprzedawać produktów z działu I (polisy na życie). Taki zakaz dotyczy zarówno spółek akcyjnych, jak i towarzystw ubezpieczeń wzajemnych (tzw. TUW-ów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki informacjom zebranym przez Polską Izbę Ubezpieczeń można stwierdzić, że na rynku regularnie ubywa firm chroniących majątek rodaków. W 2005 r. funkcjonowało jeszcze 38 takich podmiotów (patrz poniższa tabela). Przez kolejne lata, obserwowaliśmy systematyczny spadek liczby ubezpieczycieli z działu II. Trzeba zdawać sobie sprawę, że dane dotyczące 2015 r. nie uwzględniają jeszcze przejęcia Liberty Ubezpieczenia przez AXA Ubezpieczenia TUiR. Wspomniana transakcja jest ważna, ponieważ dotyczyła liderów cenowych na rynku polis OC i AC. Wcześniej podobne znaczenie miało przejęcie innej firmy znanej z niskich cen polis (Link4) przez PZU.

Zobacz też: Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.?

ZWRÓĆ UWAGĘ: W trakcie dziesięciu lat (2005 r. - 2015 r.), liczba zakładów ubezpieczeń z działu II zmniejszyła się o 21%. Taka zmiana może mieć długookresowy wpływ na konkurencję między ubezpieczycielami i poziom składek w polisach OC. 

Zmiany liczby ubezpieczycieli na polskim rynku i udziału zagranicznego kapitału

Rok

Liczba zakładów ubezpieczeń z działu I (ubezpieczenia na życie)

Liczba zakładów ubezpieczeń z działu II (ubezpieczenia majątkowe i pozostałe ubezpieczenia osobowe)

Udział kapitału zagranicznego w kapitałach podstawowych  zakładów ubezpieczeń

2005 r.

33

38

72,7%

2006 r.

32

37

75,1%

2007 r.

31

34

77,9%

2008 r.

32

35

78,6%

2009 r.

30

36

82,2%

2010 r.

30

35

77,4%

2011 r.

28

33

77,1%

2012 r.

28

31

78,1%

2013 r.

27

31

74,7%

2014 r.

26

30

69,6%

2015 r.

27

30

70,2%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych PIU

Zagraniczne podmioty kontrolują około 70% rynku ubezpieczeń

W nawiązaniu do danych PIU na temat liczby ubezpieczycieli, warto wspomnieć również o strukturze własnościowej całego sektora ubezpieczeń. Ta kwestia jest ciekawa i rzadko opisywana. Dziennikarze znacznie częściej informują o repolonizacji banków i spadającym udziale zagranicznych inwestorów w sektorze bankowym. Udział krajowego kapitału w bankach obecnie wynosi około 40% i już wkrótce może się zbliżyć do 50%. Analogiczny wynik dla rynku ubezpieczeniowego jest znacznie mniejszy. Pod koniec 2009 r. udział zagranicznego kapitału w firmach ubezpieczeniowych wynosił aż 82% (patrz powyższa tabela). „Sześć lat później, firmy kontrolowane przez zagranicznych inwestorów miały siedemdziesięcioprocentowy udział w kapitałach podstawowych zakładów ubezpieczeń” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl. 

Zobacz też: Bez zimowych opon nie dostaniemy odszkodowania z AC?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Zagraniczni inwestorzy obecnie kontrolują około 70% krajowego sektora ubezpieczeń. Firmy z zagranicznym kapitałem mają spore znaczenie również na rynku polis komunikacyjnych (przykłady: AXA, Warta, Ergo Hestia).

Dla wielu kierowców, kraj pochodzenia ubezpieczeniowego inwestora nie ma większego znaczenia. Te osoby, które chcą wspierać rodzimy kapitał, powinny jednak wiedzieć, jakie firmy ubezpieczeniowe mają przede wszystkim polskich akcjonariuszy/udziałowców i oferują polisy komunikacyjne. Do tej grupy oprócz PZU można zaliczyć:

  • Link4 TU
  • TUW TUZ
  • TUW TUW
  • Partner TUiR
  • T.U.W. Pocztowe

Wbrew pozorom, do grupy krajowych ubezpieczycieli nie należy już TUW SKOK. W swoim najnowszym raporcie, Komisja Nadzoru Finansowego zaliczyła ten podmiot do zakładów ubezpieczeń z dominującym kapitałem zagranicznym (> 50%).

Zobacz też: Kiedy sprawca wypadku będzie ukarany za ucieczkę?

ZWRÓĆ UWAGĘ: Wśród ubezpieczycieli z krajowym kapitałem, na rynku komunikacyjnym najpopularniejsze marki to PZU oraz Link4. Polisy komunikacyjne oferują również takie krajowe towarzystwa, jak np. TUW TUZ, TUW TUW oraz T.U.W. Pocztowe.  

Źródło: Ubea.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Objazdy i zmiany w kursowaniu autobusów 20 marca 2024 r. [protest rolników] - Legionowo i okolice

    Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie poinformował o utrudnieniach w komunikacji miejskiej jakie wystąpią 20 marca 2024 r. w powiecie legionowskim z powodu protestu rolników. Zmiany obejmą wiele linii podmiejskich. Autobusy pojadą objazdami.

    Blokady rolników 20 marca 2024 r. – mapa online. Warszawa, Kraków, Katowice, Gdańsk, Białystok i inne. Które drogi i skrzyżowania będą zablokowane? Jak objechać blokadę? [Aktualizacja]

    W dniu 20 marca 2024 r. nastąpi kolejna odsłona protestu rolników. Na drogach całej Polski staną blokady rolnicze. Publikujemy mapę online protestów rolniczych i ewentualnych objazdów. Mapa jest stale aktualizowana, aktualnie widnieje na niej ponad 500 punktów blokad. Poza tym poniżej stale aktualizujemy informacje z samorządów i Policji odnośnie blokad drogowych w tym dniu. Utrudnienia na drogach pojawiają się już 19 marca.

    Bridgestone rozbudowuje fabrykę. Zainwestuje prawie mld zł. Dzięki temu zakład wyprodukuje 7 mln opon rocznie

    Bridgestone ma zamiar rozbudować hiszpański zakład produkcyjny w Burgos. Cele gigantycznej inwestycji są trzy. Chodzi o zwiększenie produkcji, poprawę standardu i mocniejsze pójście w kierunku zrównoważonego rozwoju.

    Młodzi nie chcą prawa jazdy. W 2023 r. dokumentów było o 30 proc. mniej, niż jeszcze kilka lat temu

    Dane z CEPiK nie pozostawiają złudzeń. W 2023 r. w Polsce zostało wydanych o 30 proc. mniej praw jazdy, niż w 2015 r. Jak ten trend może wpłynąć na producentów samochodów oraz rynek aut używanych?

    REKLAMA

    Auta w leasingu policja nie zabierze. Kierowca zapłaci jednak nawiązkę, a do tego poniesie koszty podatkowe

    Pijany kierowca zatrzymany w samochodzie leasingowanym auta nie straci. Mimo wszystko za swój czyn zapłaci i to podwójnie. Nawiązka dopiero otwiera listę jego strat. Kolejnym punktem jest utrata praw do odliczenia podatkowego.

    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    REKLAMA

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    REKLAMA