| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Auto i prawo > Auto formalności > Ubezpieczenie pojazdu > Czy warto kupić OC i AC przez Internet??

Czy warto kupić OC i AC przez Internet??

Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że w minionym roku polscy kierowcy przez Internet kupili 1,29 mln obowiązkowych ubezpieczeń OC oraz 0,36 mln polis Autocasco. Sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych jest głównym motorem, który napędza krajowy rynek direct (dystrybucję polis przez Internet lub telefon). Można przypuszczać, że jeszcze więcej kierowców decydowałoby się na zakup polisy online albo przez telefon, gdyby wiedza o korzyściach z takiej transakcji była bardziej powszechna. Wiele osób po prostu nie zdaje sobie sprawy, że tylko przy zdalnym zakupie obowiązkowego OC przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy przez 30 dni. 

Rynek direct również odczuł skutki cenowej wojny ubezpieczycieli

Na wstępie warto ogólnie przedstawić sytuację krajowego rynku direct, który wciąż jest względnie nowym zjawiskiem dla klientów polskich ubezpieczycieli. Można przypuszczać, że wielu kierowców (zwłaszcza starszych), jeszcze nigdy nie kupiło polisy za pośrednictwem Internetu lub telefonu. Trudno się temu dziwić, gdyż rynek direct tylko w przypadku polis komunikacyjnych i turystycznych jest ważnym kanałem dystrybucji. „Natomiast jeżeli weźmiemy pod uwagę składkę wszystkich kupowanych polis okaże się, że ubezpieczenia sprzedawane przez Internet lub telefon generują około 2% tej wartości” - mówi Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki OC AC Ubea.pl

ZWRÓĆ UWAGĘ: Rynek direct wciąż ma mały udział w całej sprzedaży ubezpieczeń (tylko 2% składki wszystkich polis kupionych przez Polaków w 2015 r.). Na wyniki sprzedaży przez Internet lub telefon wpływają głównie polisy komunikacyjne oraz ubezpieczenia turystyczne.

Zobacz też: Czy można dostać odszkodowanie za nieodśnieżoną drogę?

Warto podkreślić, że rynek direct w 2003 r. startował z bardzo niskiego pułapu (wartość sprzedanych ubezpieczeń: 40 mln zł). Późniejsze dynamiczne wzrosty wartości polis sprzedawanych przez Internet lub telefon (nawet 70% - 100%) wynikały z zainteresowania kierowców zakupem OC i AC. Regres na polskim rynku direct można było zauważyć po 2012 r. (patrz poniższa tabela). Spadki wartości analizowanego rynku wynikały m.in. z wojny cenowej w segmencie polis komunikacyjnych. Potwierdzają to dane dotyczące sprzedaży ubezpieczeń OC przez Internet oraz telefon. Wartość i liczba takich polis przedstawiała się następująco:

  • 2013 r. - 657 mln zł składki brutto (1,42 mln polis)
  • 2014 r. - 591 mln zł składki brutto (1,33 mln polis)
  • 2015 r. - 576 mln zł składki brutto (1,29 mln polis)

Można oczekiwać, że w 2016 roku na wskutek podwyżek średniej składki OC, wartość krajowego rynku direct wreszcie wzrośnie. 

ZWRÓĆ UWAGĘ: Krajowy rynek direct szybko rósł do końca minionej dekady. Później ubezpieczyciele napotkali bariery związane m.in. z tradycjonalizmem części klientów. Sytuację pogorszyła też wojna cenowa w segmencie polis komunikacyjnych.

Wzrost wartości krajowego rynku ubezpieczeń direct                          (2003 r. - 2015 r.)

Rok

Wartość polis sprzedanych przez Internet lub telefon

Zmiana w relacji do poprzedniego roku

2003 r.

40 mln zł

-

2004 r.

70 mln zł

75%

2005 r.

120 mln zł

71%

2006 r.

170 mln zł

42%

2007 r.

350 mln zł

106%

2008 r.

560 mln zł

60%

2009 r.

677 mln zł

21%

2010 r.

758 mln zł

12%

2011 r.

1088 mln zł

44%

2012 r.

1188 mln zł

9%

2013 r.

1174 mln zł

-1%

2014 r.

1050 mln zł

-11%

2015 r.

1020 mln zł

-3%

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

widoczni.com

Agencja marketingu internetowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »