REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.?

Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.?
Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.?

REKLAMA

REKLAMA

Czy drastyczne podwyżki ubezpieczeń OC spowodują wzrost liczby pojazdów bez takich polis w 2017 r.? Jaka jest opinia UOKiK?

Nie należy się spodziewać, że wskutek podwyżek cen polis OC w komunikacji wzrośnie liczba pojazdów bez takich polis, bowiem system egzekucji tych składek jest szczelny - mówiła w środę w Sejmie wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Dorota Karczewska.

REKLAMA

Karczewska odpowiadała na pytania posłów PO w sprawie gwałtownego wzrostu cen ubezpieczeń OC komunikacyjnego oraz AC.

Porady z zakresu ubezpieczenia pojazdu znajdziesz tutaj

REKLAMA

Poseł Sławomir Nitras przypomniał, że OC jest daniną obowiązkową i każdy użytkownik drogi musi ją opłacać. Jego zdaniem dlatego sprawa ta powinna być w sposób szczególny analizowana przez UOKiK. Zwrócił uwagę na drastyczną - według niego - skalę podwyżek w ostatnich miesiącach. Nitras powołał się na analizy, z których wynika, że można się spodziewać kolejnych nawet 100-procentowych podwyżek opłat za polisy OC, co dotknie 31 mln Polaków. Poseł pytał, czy UOKiK i rząd kontrolował proces podwyżek, czy zamierza w jakikolwiek sposób na nie reagować i czy nie obawia się, że wskutek ich nie tylko 100 tys., ale znacznie więcej Polaków nie będzie płaciło składek OC.

Wiceprezes UOKiK Dorota Karczewska mówiła, że urząd ma - we współpracy z Komisją Nadzoru Finansowego - obowiązek monitorowania sytuacji na rynku. "Pierwszą rzecz, którą możemy zrobić, to szybko analizować skargi konsumenckie, które wpływają, żeby zobaczyć, czy nie dochodzi na rynku do nadużyć, do patologii. Drugą rzecz, którą rozważamy, to prowadzenie badania rynku" - poinformowała. Wskazała, że tego typu sytuacje czasami mogą być polem do nadużyć.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Karczewska przekazała dane, z których wynika, że na koniec 2015 r. miała miejsce "najwyższa strata techniczna w historii polskiego rynku ubezpieczeniowego w wysokości prawie jednego miliarda złotych". Wiceprezes UOKiK zaznaczyła, że łączna strata w OC za lata 2011-16 wyniosła prawie 4 mld zł.

"Dzisiaj, aby składka ubezpieczeniowa odpowiadała minimalnym wymaganiom (...), potrzebne jest urealnienie tej składki. Oczywiście (...) pewne zjawiska mogą przebiegać bardziej w drodze ewolucji, niż rewolucji natomiast trzeba pamiętać, że problem rentowności składek komunikacyjnych nie jest tylko problemem polskim" - dodała.

Wskazała, że z podobnymi kłopotami borykają się obecnie organy nadzoru Włoch, Holandii i Rumunii - w tym ostatnim przypadku doszło nawet do upadku jednego z ubezpieczycieli.

REKLAMA

Karczewska powołała się na wyliczenia KNF, z których wynika, że na skutek podwyżki średnio ceny AC i OC wzrosły dotychczas o 20-30 proc. Podkreśliła, że jeśli cena polis nie wzrośnie, to nastąpi petryfikacja stanu nierentowności ubezpieczeń komunikacyjnych, co w dalszej kolejności może stanowić zagrożenie dla stabilności systemu ubezpieczeń i wypłaty odszkodowań. Jej zdaniem nie sposób ponadto nie dostrzec korelacji wielkości składki z jakością wypłacanych świadczeń.

Wiceprezes UOKiK próbowała rozwiać obawy posłów o ewentualny wzrost odsetek posiadaczy pojazdów, którzy nie mają OC. Według niej przyczyną niepłacenia wszelkiego rodzaju składek, czy innych danin publicznych, np. abonamentu RTV jest nieszczelność systemów egzekwujących te składki. "Ten system (OC - PAP) jest szczelny i prawdopodobnie do takich nadużyć nie powinno dochodzić" - uspokajała.

Przyznała, że wydatki konsumentów na polisy w gospodarstwach domowych niewątpliwie wzrosną, ale podkreśliła, że ok. 100 tys. pojazdów, które dziś nie mają OC to niespełna 0,5 proc. wszystkich pojazdów jeżdżących po naszych drogach. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

REKLAMA