| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | IDEORIA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > Czy litr benzyny może kosztować 2 złote?

Czy litr benzyny może kosztować 2 złote?

Od czego uzależniona jest cena jednego litra paliwa? Jakie czynniki o tym decydują? Jakie podatki mają na to wpływ?

Co wpływa na cenę paliw?

Detaliczne ceny paliw na krajowych stacjach, nie osiągają już tak ekstremalnych wartości, jak w 2012 roku. Wtedy za 1 litr benzyny Pb 95 trzeba było zapłacić ponad 5,50 zł. Dzięki spadkowi notowań ropy na światowych rynkach, polscy kierowcy za 1 litr benzyny bezołowiowej (95 oktanów) obecnie płacą 4,39 zł (dane serwisu e-petrol.pl z 18 maja 2016 r.). Analogiczna cena oleju napędowego to 4,06 zł. Warto zdawać sobie sprawę, że większość tych cen stanowią podatki oraz opłaty. Gdyby sprzedaż paliw nie była opodatkowana, to za 1 litr benzyny Pb 95 płacilibyśmy około 1,80 zł - 2,00 zł.

Zobacz też: Jakość paliw w Polsce

Wszystkie podatki oraz opłaty stanowią około 55% - 60% ostatecznej ceny paliwa

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, jak duży jest udział wszystkich dodatkowych obciążeń w detalicznej cenie 1 litra paliwa. Dla budżetu państwa, sprzedaż paliw płynnych stanowi wyjątkowo dobre źródło dochodów fiskalnych. Można oszacować, że wszystkie podatki i opłaty stanowią około 55% - 60% ostatecznej ceny paliwa na stacji benzynowej. Według danych firmy BM REFLEX, struktura cenowa dla 1 litra benzyny Eurosuper 95 przedstawia się następująco:

  • 36% - udział akcyzy
  • 3% - udział opłaty paliwowej
  • 19% - udział podatku VAT
  • 42% - koszt zakupu paliwa w rafinerii
  • 0,33% - marża detaliczna sprzedawcy

Zobacz też: Jazda na oleju rzepakowym - o czym trzeba wiedzieć?

W przypadku oleju napędowego, akcyza stanowi 30% ceny detalicznej. Pozostałe składniki ceny są następujące:

  • 7% - udział opłaty paliwowej
  • 19% - udział podatku VAT
  • 44% - koszt zakupu paliwa w rafinerii
  • 0,34% - marża detaliczna sprzedawcy

Warto mieć świadomość tego, że poprzez wysoki poziom opodatkowania paliw płynnych, państwo wpływa na ceny wielu innych dóbr i usług. Przykładem może być chociażby koszt podstawowych artykułów żywnościowych (np. chleba) i biletów w komunikacji autobusowej.

Zobacz też: Czy wodór to bezpieczne paliwo?

Radykalna obniżka akcyzy na paliwo wydaje się mało prawdopodobna, gdyż wpływy z tego podatku są znaczące dla budżetu i wynoszą ok. 25 mld zł rocznie. Można oszacować, że wszystkie wpływy z tytułu sprzedaży paliwa (VAT + akcyza) stanowią około 15% dochodów budżetu centralnego. Dodatkowo Polska musi utrzymywać stawki podatku akcyzowego na minimalnym poziomie ustalonym przez Unię Europejską. Stawki akcyzy stosowane w naszym kraju, są bliskie minimalnym wartościom, które wyznacza UE.

Źródło: materiały prasowe Ubea.pl

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grupa SILVERHAND

International Recruiting Experts

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »