Kategorie

Używane: Citroen C4 Cactus (2014 - 2020) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Kamil Fraszkiewicz
Ma ekscentryczny design, bardzo nietuzinkowe wnętrze i dysponuje prostą technologią. Citroen C4 Cactus był hitem sprzedaży w salonach. Czy okazuje się równie dużym strzałem w dziesiątkę na rynku wtórnym?

Wygląd używanego Citroena C4 Cactus jest polaryzujący. Co to oznacza? Są tacy, dla których auto prezentuje się pokracznie, a są tacy, który się w nim zakochują bez reszty. Jedno jest pewne - ten samochód łączący koncepcję auta miejskiego, kompaktu i crossovera ma swój styl. Nie idzie utartymi schematami i rzuca się w oczy. Szczególnie w wariancie sprzed liftingu przeprowadzonym w 2017 roku. Auto ma wtedy świetnie wyglądające, gumowe poduszki Airbump, ostro zarysowane lampy z przodu i zdecydowanie więcej charakteru od wygładzonego modelu po modernizacji.

Citroen C4 Cactus - komfort foteli może być różny

Francuzi mają to do siebie, że lubią opowiadać o swoich autach niezwykle kwiecistym językiem. I nie inaczej było także w przypadku wnętrza C4 Cactusa. W ramach sprzedażowej filozofii przedstawiciele koncernu PSA bardzo dużo mówili o tym, że schowek na rękawiczki jest duży i otwiera się niczym klasyczny kufer, a wzorem do stworzenia foteli stały się… komfortowe sofy. I o ile duży schowek może cieszyć kierowcę, o tyle z siedziskami bywa już różnie. Część doceni komfort oferowany przez C4 Cactusa, a u części miękkie fotele mogą jedynie potęgować ból wynikający ze schorzeń kręgosłupa.

Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM

Kamil Fraszkiewicz

W kabinie pasażerskiej crossovera Citroena jedno jest pewne - na każdym kroku czuć oszczędności. Tylne szyby? Te nie są opuszczane, a jedynie uchylane. Poza tym nie ma panelu sterowania nawiewami - opcja została ukryta w nieco powolnie działającym tablecie, a wnętrze jest słabo wygłuszone, przez co np. mocno słychać pracę zawieszenia. Używany Citroen C4 Cactus dość przeciętnie wypada też w kwestii jakości materiałów. Dużo plastików jest twardych, a tapicerka foteli na ogół nie jest przesadnie trwała. Tylko czy to wada? W tego typu aucie z pewnością nie. Szczególnie że u podstaw filozofii modelu leży niska cena!

Zobacz również: Używane: Citroen C4 II (od 2010) - lepszy od poprzednika?

Citroen C4 Cactus z serią gustownych dodatków

Reklama

Oczywiście Citroen C4 Cactus ma też i pewne zalety. Choć auto powstało na płycie podłogowej PF1 (czyli tej samej co C3 i DS3), oferuje dość przestronną kabinę. Co więcej, do dyspozycji pasażerów pozostaje bagażnik o pojemności wynoszącej od 358 do 1170 litrów - zakładając, że uda im się przełknąć wysoki próg załadunkowy. Co ze stylizacją? Ta wymaga nieco przyzwyczajenia. Wtedy jednak kierowca zacznie odkrywać w tym spartańskim wnętrzu serię stylowych akcentów. Na listę wpisać można chociażby ładny pasek pojawiający się w miejscu standardowej rączki na drzwiach czy zestaw gustownych przycisków pod ekranem dotykowym.

Francuzi podczas projektowania Citroena C4 Cactus postawili przede wszystkim na silniki benzynowe. Trzon oferty stanowił motor 1.2 PureTech - moc 75, 82, 110, 130 KM. Być może bazowy crossover waży tylko 1070 kilogramów, mimo wszystko 75 lub 82 konie nadal okazują się niewystarczające. Sprint do pierwszej setki tak skonfigurowanego auta trwa około 13 sekund. Bazowe benzyniaki 1.2 PureTech mają jednak i zalety. Są wolnossące, ale mają też wtrysk wielopunktowy. A technologia MPI zdecydowanie obniża np. koszt montażu instalacji LPG. Zdecydowanie lepszą dynamikę oferują warianty 110 i 130 KM z wtryskiem bezpośrednim.

Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM

Kamil Fraszkiewicz

Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech - uwaga głównie na rozrząd!

Silnik 1.2 PureTech na serię zalet. Tak, pracuje dość charakterystycznie z uwagi na zastosowanie tylko 3 cylindrów i nieco szarpie podczas ruszania, z drugiej strony potrafi być naprawdę oszczędny! Osiągnięcie wyniku na poziomie nieco ponad 5 litrów w cyklu mieszanym wcale nie jest trudne. Poza tym konstrukcja jest już sprawdzona i dość trwała. Słabe punkty? Ten tak naprawdę dotyczy tylko i wyłącznie paska rozrządu. Element pracujący w olejowej kąpieli dość szybko zaczyna się łuszczyć - a powstałe w ten sposób zanieczyszczenia zapychają smok. W efekcie jego wymiana może być konieczna już po 50 ty. km, a nie 180 tys. jak deklaruje producent. Problemów z rozrządem nie należy ignorować - znane są przypadki zerwania paska.

Zobacz również: Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Francuzi podczas konstruowania palety silnikowej Citroena C4 Cactus oczywiście nie zapomnieli o jednostkach wysokoprężnych. Do oferty trafił diesel 1.6 HDI mocy 92 i 100 koni mechanicznych. Zalety? Jednostki pozwalają na osiągnięcie pierwszej setki w około 11 sekund, a do tego potrafią jeździć na kropelce. Spalanie w cyklu mieszanym rzadko przekracza 5 litrów oleju napędowego. Niezaprzeczalnym plusem Citroena C4 Cactus 1.6 HDI jest też trwałość. Motor posiada wtryski piezoelektryczne, filtr cząstek stałych i konwerter katalityczny SCR, a mimo wszystko bezawaryjnie pokonuje nawet 300 tysięcy kilometrów.

Używane: Citroen C4 Cactus - dane techniczne producenta:

Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.2 PureTech 75 KM 118 Nm 12,9 s. 166 km/h 4,6
1.2 PureTech 82 KM 118 Nm 12,9 s. 167 km/h 4,6
1.2 PureTech 110 KM 205 Nm 9,3 s. 188 km/h 4,7
1.2 PureTech 130 KM 230 Nm 8,1 s. 208 km/h 5,0
1.6 e-HDI 92 KM 230 Nm 11,4 s. 188 km/h 3,5
1.6 BlueHDI 100 KM 254 Nm 10,7 s. 188 km/h 3,4

Citroen C4 Cactus to samochód niskobudżetowy. Poza tym platformą podłogową wywodzi się z segmentu B. A te dwa czynniki w dużej mierze uwarunkowały prostą konstrukcję zawieszenia. Przednie koła resorują kolumny McPhersona. Z tyłu pracuje belka skrętna. Nastawy są zdecydowanie komfortowe. Bo zawieszenie choć pracuje hałaśliwie, dobrze tłumi większość nierówności. Dodatkowo francuska konstrukcja ma jeszcze jedną zaletę. Części są naprawdę tanie w wymianie. Dla przykładu nowe łączniki stabilizatora kupione w sklepie motoryzacyjnym mogą kosztować zaledwie 24 złote za sztukę.

Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM

Kamil Fraszkiewicz

Używane: Citroen C4 Cactus - awarii nie ma zbyt wiele

Lista awarii Citroena C4 Cactus jak na razie nie jest długa czy przerażająca. Raz, że to stosunkowo młoda konstrukcja, a dwa, że też całkiem dobrze dopracowana. Najpoważniejsza usterka dotyczy 5-biegowej skrzyni. W tej może zaniknąć piąty bieg. Przekładnia ma jednak prawdopodobnie wadę fabryczną - była modernizowana w czasie życia modelu. Na forum znalazłem też przypadek problemów z komputerem komfortu. Jeden z użytkowników auta opisywał przypadek, w którym przy module BSI odkręciła się śrubka od masy. Skutek? Pojawiły się poważne problemy z rozruchem, a światła zaczęły żyć swoim życiem. Dokręcenie śruby nie stanowiło problemu. Większym było postawienie prawidłowej diagnozy.

Zobacz również: Silnik 1.6 HDi PSA - awarie, problemy, opinie

Używany Citroen C4 Cactus jest wyceniany na co najmniej 28 tysięcy złotych. Za tą sumę dostępne są głównie egzemplarze napędzane silnikiem diesla i to też raczej z przebiegami oscylującymi w granicy 150 - 200 tysięcy kilometrów. Za benzyniaka trzeba zapłacić jakieś 32 - 34 tysiące złotych. Struktura rynku wtórnego jasno pokazuje, że C4 Cactus był dużo chętniej wybierany z motorem 1.2 PureTech. Wersje 1.6 HDI stanowią zaledwie jedną trzecią wszystkich ogłoszeń opublikowanych w polskich serwisach. Jak na razie nie ma zatrzęsienia Citroenów na sprzedaż. Powód? Kierowcy mogą nie chcieć rozstawać się jeszcze z tymi autami.

Używane: Citroen C4 Cactus - podsumowanie:

Pewne rzeczy w używanym Citroenie C4 Cactus wymagają przyczajenia. Z pewnością mowa w tym punkcie o stylizacji nadwozia i wnętrza, jakości wykończenia oraz np. wysokim progu załadunkowym. Z drugiej strony ekscentryczny Francuz potrafi się odwdzięczyć swojemu właścicielowi przede wszystkim za sprawą niskiej awaryjności. Głównym zmartwieniem dla właścicieli powinien być pasek rozrządu w benzyniakach. Reszta konstrukcji jest sprawdzona i mimo upływających lat sprawuje się lepiej niż dobrze. A to oryginalnie wystylizowanemu crossoverowi jedynie dodaje uroku.

Używane: Citroen C4 Cactus - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 22 zł
  • filtr paliwa - od 15 zł
  • filtr kabinowy - od 29 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 276 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 143 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 60 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 38 zł
  • szczęki hamulcowe - od 75 zł
  • bęben hamulcowy - od 164 zł
  • łącznik stabilizatora - od 24 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 34 zł
  • sprzęgło komplet - od 320 zł
  • soda lambda - od 204 zł

Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Kamil Fraszkiewicz
Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 110 KM
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    13 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?