Kategorie

Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe PSA
Małolitrażowy benzyniak jest francuską odpowiedzią na downsizing. Ma 3 cylindry, 12 zaworów, spełnia normę Euro 6, a do tego powstał przy wykorzystaniu 120 patentów.

Historia małolitrażowego benzyniaka z serii EB w gamie koncernu PSA zaczęła się w roku 2014. I Francuzi naprawdę przyłożyli się do prac konstrukcyjnych. Opracowanie silnika wraz z wdrożeniem go do produkcji kosztowało firmę 893 miliony euro. A skala inwestycji świadczyła tylko o jednym - marka wiązała z tą jednostką naprawdę duże nadzieje. Silnik niemalże z miejsca zaczął zasilać najważniejsze modele segmentu B i C w gamie PSA. Z czasem stał się też częścią palety napędowej w średniej wielkości crossoverach.

To jednak nie koniec zasług silnika 1.2 PureTech. Konstrukcja była też nagradzana. W roku 2014 po raz pierwszy zdobyła tytuł jednostki roku. Później jeszcze dwukrotnie powtórzyła ten wyczyn. W roku 2017 małolitrażowy benzyniak z Francji otrzymał filtr cząstek stałych. Ten miał dostosować mocniejsze wersje do wymogów zaostrzających się norm emisji spalin. Kolejny punkt w dziejach nastąpił w roku 2019. To wtedy produkcja motoru została uruchomiona w kolejnej fabryce. Konkretnie nakładem 250 milionów euro benzyniak zaczął być składany w Polsce w Tychach w zakładzie, w którym Opel wcześniej budował diesle Isuzu.

Silnik 1.2 PureTech - wersja wolnossąca lub doładowana

Na rynku występują dwie wersje 3-cylindrowego silnika 1.2 PureTech. Słabsza jest wolnossąca oraz została wyposażona w wielopunktowy wtrysk paliwa. Modele o oznaczeniu EB2 dysponują mocą na poziomie 75 lub 82 koni i mają naprawdę symboliczne zapotrzebowanie na paliwo. Dla przykładu Peugeot 208 pierwszej generacji według danych fabrycznych spala w cyklu mieszanym zaledwie 4,5 litra benzyny. Co ciekawe, koszty eksploatacji można dodatkowo zmniejszyć. Motor dość dobrze współpracuje bowiem z fachowo założonymi instalacjami LPG.

Alternatywę stanowi doładowany benzyniak 1.2 PureTech. Otrzymał on wtrysk bezpośredni z ciśnieniem 200 barów, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek i dwa warianty mocy. Model o oznaczeniu EB2DT oferuje 110 koni mechanicznych. Wersja EB2DTS dysponuje stadem 130 koni mechanicznych. Doładowanie sprawia, że dynamika jazdy staje się naprawdę zadowalająca. Motor sprawdza się w przypadku nawet tak dużych aut jak Peugeot 3008, a do tego radzi sobie z nimi nie tylko w terenie zabudowanym, ale i poza miastem.

Ogromną jego zaletą benzyniaka 1.2 PureTech jest wysoka kultura pracy. Charakterystyczny klekot trzech cylindrów nie jest donośny i nie drażni nawet podczas jazdy z większymi prędkościami. Co z serwisowaniem? Napęd rozrządu w silniku jest rozwiązany za pomocą paska pracującego w olejowej kąpieli. To wydłuża jego trwałość według danych producenta do 180 tysięcy kilometrów. Interwał jego wymiany warto jednak skrócić. Scenariusz taki jest pożądany szczególnie w przypadku, w którym samochód porusza się głównie w mieście. Szczególnie że znane są przypadki zerwania paska przy przebiegach rzędu 100 tysięcy kilometrów. Pasek łuszczy się, co osłabia jego konstrukcję i powoduje zatkanie smoku olejowego.

Silnik 1.2 PureTech - awarie i podstawowy serwis

Miska olejowa stosowana w silniku 1.2 PureTech ma pojemność 3,2 litra. Jeżeli chodzi o wymianę smarowidła, producent ustalił jej interwał na rok lub 20 tysięcy kilometrów. Podczas tego samego przeglądu należy zmienić filtr powietrza i przeciwpyłkowy. Dystans podstawowej inspekcji serwisowej warto skrócić przede wszystkim w przypadku wersji doładowanej. Częstsze zalewanie jednostki nowym olejem pozwoli na maksymalne wydłużenie czasu życia układu doładowania.

Silnik 1.2 PureTech dość szybko stał się jedną z ważniejszych wersji napędowych w całej gamie koncernu PSA. Do tej pory był montowany w kilkunastu modelach, a w tym w:

  • Peugeotach 108, 208, 301, 308, 2008, 3008 i 5008,
  • Citroenach C1, C3, C4, C3 Aircross, C4 Cactus, C-Elysee i C4 Picasso,
  • DS-ach 3 i 4,
  • Oplach Crossland X i Grandland X.

Jak sprawdzał się w tym czasie? Opinie są dość jednoznaczne. Kierowcy są zadowoleni z małolitrażowego benzyniaka z Francji. Oczywiście miewał on pewne problemy. To były jednak przede wszystkim drobiazgi.

Kierowcy eksploatujący samochody zasilane silnikiem 1.2 PureTech skarżą się przede wszystkim na niską trwałość paska osprzętu. Ten należy wymieniać najpóźniej co drugi przegląd olejowy, a najlepiej podczas każdego przeglądu olejowego. Poza tym niezbyt trwałe są świece zapłonowe oraz zdarzają się przypadki, w których w komputerze sterującym gromadzą się błędy wyłapywane w trakcie jazdy. Najpoważniejsze zmartwienie? W początkowej serii jednostek zdarzały się luzy na wale korbowym. Problem wynikał jednak z niskiej jakości części dostarczonych do fabryki i był usuwany przez Francuzów w ramach gwarancji.

Silnik 1.2 PureTech - podsumowanie

Małolitrażowy, 3-cylindrowy i doładowane. To te przymioty, które najlepiej opisują współczesne jednostki napędowe. Taki też jest właśnie francuski motor 1.2 PureTech. Skorzystanie z nowoczesnej teorii konstrukcyjnej nie jest jednak wyłączną zaletą tej jednostki. Bo benzyniak pracuje też wyjątkowo kulturalnie, oferuje zadowalającą dynamikę, a do tego ma mocno obniżone wyniki spalania i… emisji szkodliwych związków. A jako że do tego sprawdza się bezawaryjnie w toku eksploatacji, koncern PSA może być naprawdę z niego dumny. Silnik 1.2 PureTech jest godny polecenia!

Silnik 1.2 PureTech - oznaczenia:

  • EB2 - wolnossący VTi: 75 i 82 KM
  • EB2DT - doładowany THP: 110 KM
  • EB2DTS - doładowany THP: 130 KM

Silnik 1.2 PureTech - przykładowe dane techniczne:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/ średnio/trasa w l/100 km
Peugeot 208 82 KM 118 Nm 12,2 s. 175 km/h 5,5/4,5/3,9
Peugeot 2008 110 KM 205 Nm 9,9 s. 191 km/h 5,3/4,43,9
Peugeot 3008 130 KM 230 Nm 10,8 s. 188 km/h 6,0/5,1/4,5

Silnik 1.2 PureTech - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 24 zł
  • filtr paliwa - od 11 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 380 zł
  • pasek wielorowkowy - od 37 zł
  • sprzęgło komplet - od 479 zł
  • koło zamachowe - od 1227 zł
  • świeca zapłonowa - od 38 zł
  • cewka zapłonowa - od 163 zł
  • sonda lambda - od 463 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Qwer
    2021-05-23 22:42:08
    Problemy z paskiem rozrzadu
    3
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
1 sty 2000
4 sie 2021
Zakres dat:
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Check engine: czy można jeździć?

Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

Kontrolka silnika: co oznacza?

Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

Ile lat wstecz sprawdza UFG?

Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?