| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.2 PureTech - awarie, problemy, opinie

Małolitrażowy benzyniak jest francuską odpowiedzią na downsizing. Ma 3 cylindry, 12 zaworów, spełnia normę Euro 6, a do tego powstał przy wykorzystaniu 120 patentów.

Historia małolitrażowego benzyniaka z serii EB w gamie koncernu PSA zaczęła się w roku 2014. I Francuzi naprawdę przyłożyli się do prac konstrukcyjnych. Opracowanie silnika wraz z wdrożeniem go do produkcji kosztowało firmę 893 miliony euro. A skala inwestycji świadczyła tylko o jednym - marka wiązała z tą jednostką naprawdę duże nadzieje. Silnik niemalże z miejsca zaczął zasilać najważniejsze modele segmentu B i C w gamie PSA. Z czasem stał się też częścią palety napędowej w średniej wielkości crossoverach.

To jednak nie koniec zasług silnika 1.2 PureTech. Konstrukcja była też nagradzana. W roku 2014 po raz pierwszy zdobyła tytuł jednostki roku. Później jeszcze dwukrotnie powtórzyła ten wyczyn. W roku 2017 małolitrażowy benzyniak z Francji otrzymał filtr cząstek stałych. Ten miał dostosować mocniejsze wersje do wymogów zaostrzających się norm emisji spalin. Kolejny punkt w dziejach nastąpił w roku 2019. To wtedy produkcja motoru została uruchomiona w kolejnej fabryce. Konkretnie nakładem 250 milionów euro benzyniak zaczął być składany w Polsce w Tychach w zakładzie, w którym Opel wcześniej budował diesle Isuzu.

Silnik 1.2 PureTech - wersja wolnossąca lub doładowana

Na rynku występują dwie wersje 3-cylindrowego silnika 1.2 PureTech. Słabsza jest wolnossąca oraz została wyposażona w wielopunktowy wtrysk paliwa. Modele o oznaczeniu EB2 dysponują mocą na poziomie 75 lub 82 koni i mają naprawdę symboliczne zapotrzebowanie na paliwo. Dla przykładu Peugeot 208 pierwszej generacji według danych fabrycznych spala w cyklu mieszanym zaledwie 4,5 litra benzyny. Co ciekawe, koszty eksploatacji można dodatkowo zmniejszyć. Motor dość dobrze współpracuje bowiem z fachowo założonymi instalacjami LPG.

Alternatywę stanowi doładowany benzyniak 1.2 PureTech. Otrzymał on wtrysk bezpośredni z ciśnieniem 200 barów, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek i dwa warianty mocy. Model o oznaczeniu EB2DT oferuje 110 koni mechanicznych. Wersja EB2DTS dysponuje stadem 130 koni mechanicznych. Doładowanie sprawia, że dynamika jazdy staje się naprawdę zadowalająca. Motor sprawdza się w przypadku nawet tak dużych aut jak Peugeot 3008, a do tego radzi sobie z nimi nie tylko w terenie zabudowanym, ale i poza miastem.

Ogromną jego zaletą benzyniaka 1.2 PureTech jest wysoka kultura pracy. Charakterystyczny klekot trzech cylindrów nie jest donośny i nie drażni nawet podczas jazdy z większymi prędkościami. Co z serwisowaniem? Napęd rozrządu w silniku jest rozwiązany za pomocą paska pracującego w olejowej kąpieli. To wydłuża jego trwałość według danych producenta do 180 tysięcy kilometrów. Interwał jego wymiany warto jednak skrócić. Scenariusz taki jest pożądany szczególnie w przypadku, w którym samochód porusza się głównie w mieście.

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Grupa Deweloperska GEO

Grupa Deweloperska GEO to holding kilkunastu spółek, prowadzących aktywną działalność na terenie trzech polskich aglomeracji: Krakowa, Wrocławia i Katowic.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »