REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki

Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Ma włoski urok, może być napędzana silnikiem o zaledwie dwóch cylindrach, a do tego oferuje niezwykle rozsądną cenę. Tylko czy używany Fiat Panda III jest godny uwagi?

Trzecia generacja włoskiego hitu sprzedaży została zaprezentowana w roku 2011 podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Czy postęp w stosunku do poprzednika był duży? Z pewnością nie. Auto tak naprawdę technologicznie bazowało na Pandzie II oraz płycie Fiat Mini Platform znanej z Fiata 500, Fiata 500L, Forda Ka i Lancii Ypsilon. I choć podstawy były praktycznie takie same, inżynierowie dopracowali niektóre szczegóły z aspektami designu nadwozia i wnętrza na czele. Panda III niestety nie miała najlepszych informacji dla Polaków. W tej generacji montaż pojazdu przeniesiono z Tychów do Pomigliano d'Arco we Włoszech.

REKLAMA

Używane: Fiat Panda III - hatchback nabrał kształtów

REKLAMA

Karoseria hatchbacka urosła i stała się bardziej obła - zupełnie tak jakby auto przytyło! Poza tym Panda zachowała jedną wartość - nadal w ruchu miejskim wygląda niezwykle sympatycznie. Co z wnętrzem? Plastiki są bardzo twarde. To jednak segment A, więc niczego innego kierowca nie ma prawa oczekiwać. To samo dotyczy ilości miejsca czy bagażnika o pojemności od 225 do 260 litrów. Konsola została zaprojektowana w oparciu o dość dyskusyjnie wyglądające kwadraty. Mimo wszystko jest dobrze przemyślana i naprawdę ergonomiczna. Właściciela drażnić mogą jeszcze trzy rzeczy - czerwone podświetlenie monochromatycznego ekranu, ograniczona widoczność do tyłu i słabo pracujący nawiew.

Paleta silnikowa używanego Fiata Pandy III składa się z czterech motorów. I choć modele TwinAir czy MultiJet były nowoczesne i całkiem dynamiczne, prawdziwym hitem stała się jednostka 1.2 Fire. Benzyniak ma 4 cylindry i 8-zaworową głowicę, a do tego pamięta jeszcze czasy świetności takich modeli jak Uno. W skrócie mówiąc jest rynkowym dinozaurem! To nie przeszkadza mu jednak w rozwijaniu 69 koni mechanicznych i 102 Nm momentu obrotowego. Tak skonfigurowana Panda III osiąga pierwszą setkę w 14,2 sekundy. Prędkość maksymalna sięga 164 km/h.

Zobacz również: Silnik 1.0 i 0.9 TwinAir - awarie, problemy, opinie

Benzyniaki z serii Fire nigdy nie były przesadnie oszczędne. Choć producent w oficjalnej specyfikacji podawał spalanie w mieście wynoszące 6,7 litra, w realnych warunkach lepiej przygotować się na 8 - 9 litrów. Na szczęście wysokie zapotrzebowanie na paliwo jeszcze nie stanowi tragicznej informacji, bo 8-zaworowa konstrukcja idealnie nadaje się do zasilania LPG. Trwałość? W Pandzie II silnik miał problemy z pękającą obudową alternatora. Tutaj stały się one sporadyczne. Motor nadal jest też wyposażany w bezawaryjny rozrząd. Więc jeżeli pasek zerwie się… wystarczy założyć nowy i można bez remontu wyjechać z warsztatu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Używane: Fiat Panda III - przestarzały silnik 1.2 Fire dominuje

REKLAMA

W silniku 1.2 Fire zdarzają się awarie przepustnicy i termostatu. Drugi z elementów blokuje się w dużym obiegu i nie dogrzewa silnika. W sporej partii pojazdów był wymieniany na mocy akcji naprawczej. Paletę benzyniaków uzupełniają jeszcze dwa motory: 1.0 TwinAir i 0.9 TwinAir. Obydwa mają 2 cylindry i specyficzne brzmienie. Pierwszy z pojemności 964 cm3 generuje 65 koni mechanicznych i nie oferuje praktycznie żadnych osiągów. Drugi za sprawą doładowania zmusza 875 cm3 do generowania 85 koni mechanicznych. W ten sposób używany Fiat Panda III przyspiesza do 100 km/h już w 11,2 sekundy.

W systemie TwinAir zdarzają się przede wszystkim awarie modułów sterujących systemem MultiAir. Trwałość rozwiązania można wydłużyć. Najpierw trzeba jednak porzucić zalecenia serwisowe producenta. Kierowca powinien zrezygnować z przeglądów olejowych rozciągniętych do 30 tysięcy kilometrów. Interwał musi być ustalony maksymalnie na 15 tysięcy kilometrów. Silnik 0.9 TwinAir ma jeszcze jeden problem. Spalanie podawane przez producenta nie ma wiele wspólnego z prawdą. Wynik ze specyfikacji na poziomie 5 litrów w mieście należy powiększyć o dobre dwa litry.

Zobacz również: Jak eksploatować silniki 1,3 Multijet?

Uzupełnieniem gamy używanego Fiata Pandy III jest diesel 1.3 MultiJet. Ropniak jest sporadycznie spotykany na rynku wtórnym, mimo wszystko stanowi ciekawą propozycję. Jest doładowany i ma 75 koni mechanicznych. W efekcie przyspiesza do pierwszej setki w 11 sekund. Co ze spalaniem? W mieście przy wykorzystaniu zasad eco-drivingu Panda MultiJet potrafi „wypić” mniej niż 5 litrów oleju napędowego. Małolitrażowy diesel jest sprawdzoną konstrukcją. Najczęściej wyciąga się w nim łańcuch rozrządu. Poza tym kierowca powinien dbać o jakość paliwa. Zanieczyszczenia mogą zapchać wtryskiwacze common rail.

Używane: Fiat Panda III - zawieszenie i… napęd AWD

Używany Fiat Panda III ma przednie zawieszenie oparte o kolumny McPhersona. Tył pracuje dzięki belce skrętnej. Resorowanie stawia na komfort - miękko tłumi nierówności i sprawdza się na każdym typie nawierzchni. Napęd w większości modeli jest realizowany przez przednie koła. W sprzedaży funkcjonowały modele AWD. Te zostały oparte o system Torque On Demand, w ramach którego dołączaniem napędu tylnych kół zajmowało się sprzęgło międzyosiowe. Zawieszenie i układ przeniesienia napędu są trwałe. W modelach z początku produkcji niższą trwałość mogą mieć tylko amortyzatory montowane przy tylnych kołach.

Używany Fiat Panda II był autem tanim w naprawach i prostym technologicznie. Trzecia odsłona zachowała obydwie te wartości i uzupełniła je… zdecydowanie wyższym wskaźnikiem bezawaryjności. Dużo rzadziej niż u poprzednika zdarzają mu się np. awarie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego. Mimo wszystko auto ma kilka typowych usterek. Wśród nich warto wspomnieć o szybko padającym podświetleniu konsoli centralnej - szczególnie w okolicy pokręteł nawiewów czy lakierze podatnym na powstawanie odprysków.

Zobacz również: Używane: Fiat Panda II (2003 - 2012) - mały hatchback z typowo włoskim urokiem

Używany Fiat Panda III z roku 2011 zostanie wyceniony dziś na 15 tysięcy złotych. Ceny najtańszych egzemplarzy bardzo szybko jednak galopują w kierunku 17 - 19 tysięcy złotych. Standardowe wyposażenie hatchbacka z Włoch to 4 poduszki powietrzne, wspomaganie układu kierowniczego, ABS, pakiet elektryczny i komputer pokładowy. Większość egzemplarzy ma jednak też klimatyzację i nietrudno znaleźć auto z naprawdę rozsądnym przebiegiem.

Używane: Fiat Panda III - podsumowanie:

Fiat Panda III nigdy nie osiągnął tak dużego sukcesu sprzedażowego jak poprzednik. To jednak jeszcze nie pomniejsza jego wartości. Bo choć auto technologicznie stanowi jedynie rozwinięcie koncepcji znanej z dwójki, z punktu widzenia kierowcy może być naprawdę wdzięcznym, niskobudżetowym hatchbackiem. Nie psuje się zbyt często. ma trwałe silniki, a do tego w wersji 1.2 8v może za grosze poruszać się na gazie. A czego więcej potrzeba w segmencie A...

Używane: Fiat Panda III - dane techniczne producenta:

Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
1.0 TwinAir R2 65 KM 88 Nm 15,7 s. 159 km/h 5,0/4,2/3,8
0.9 TwinAir R2 85 KM 145 Nm 11,2 s. 177 km/h 5,0/4,2/3,8
1.2 Fire R4 69 KM 102 Nm 14,2 s. 164 km/h 6,7/5,2/4,3
1.3 MultiJet R4 75 KM 190 Nm 11,0 s. 182 km/h 4,3/3,6/3,4

Używane: Fiat Panda III - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 17 zł
  • filtr paliwa - od 70 zł
  • filtr kabinowy - od 14 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 167 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 143 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 149 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 51 zł
  • szczęka hamulcowa tył - od 80 zł
  • bęben hamulcowy tył - od 75 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 71 zł
  • łącznik stabilizatora - od 27 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 43 zł
  • amortyzator - od 130 zł
  • sprzęgło komplet - od 352 zł
  • zawór EGR - od 426 zł

Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Używane: Fiat Panda III (od 2011) - opinie i typowe usterki
Materiały prasowe Fiat
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA