Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Używany Jeep Grand Cherokee: amerykański klasyk

Piotr Czerniakowski
Jeep Grand Cherokee jest autem dla ludzi, którzy ponad jakość czy właściwości jezdne, cenią sobie przestronność i wygodę.
Jeep Grand Cherokee jest autem dla ludzi, którzy ponad jakość czy właściwości jezdne, cenią sobie przestronność i wygodę.
Jeep Grand Cherokee II generacji pojawił się na rynku w 1999 roku i zastąpił kanciaste Grand Cherokee I pamiętające początek lat 90. Auto po wejściu na rynek musiało stawić czoła niemieckiej konkurencji w postaci „szosowych terenówek” Mercedesa ML czy BMW X5, a także takim legendom jak chociażby Toyota Land Cruiser czy Mitsubishi Pajero. Jak sprawuje się Grand Cherokee po 12 latach od premiery?

Nadwozie Jeepa Grand Cherokee

Sylwetka auta jest dość ciężka i toporna. Nie ma się czemu dziwić, Amerykanie nigdy nie słynęli z wyrafinowanej stylizacji. Nie jest to jednak wadą, ponieważ auto daje po sobie poznać, że mamy do czynienia z maszyną, która w terenie poradzi sobie nie tylko z szutrową drogą i lekkimi nierównościami terenu. Wymiary auta klasyfikują go trochę poniżej wspomnianej wyżej konkurencji – 461 cm długości, 181 cm szerokości i 176 cm wysokości. Sprawia to, że auto można zaliczyć do SUVów klasy średniej.

Zobacz też: Opinie kierowców o Jeep Grand Cherokee

Wnętrze Jeepa Grand Cherokee

Tutaj również nie ma co się doszukiwać porywającej stylizacji. Amerykanie trochę inaczej podchodzą do sprawy wykończenia auta niż Europejczycy. Środek powinien być przede wszystkim prosty, czytelny i funkcjonalny. Taki właśnie jest kokpit Jeepa Grand Cherokee. W oczy kłuję drewnopodobny plastik. Nie lepiej po prostu z tego zrezygnować, skoro nie można zastosować prawdziwego drewna? Wygoda to w amerykańskim aucie priorytet, także fotele (najczęściej obite skórą) są bardzo wygodne i mają wystarczający zakres regulacji. Wnętrze auta jest obszerne, także pasażerowie nie powinni narzekać na brak miejsca. Jedynie środkowe miejsce na tylnej kanapie zapewnia mniejszy komfort niż reszta siedzeń. Bagażnik mieści od 431 l w „standardzie”, do 1105 l po rozłożeniu siedzeń.

Wyposażenie Jeepa Grand Cherokee

Do wyboru były 4 poziomy wyposażenia. Już dwa pierwsze, Sport i Laredo, zapewniają większość udogodnień dostępnych w tej klasie auta, zarówno w kwestii komfortu jak i bezpieczeństwa. Bogatsza wersja Limited oraz najbogatsza Overland zapewniają już maksimum komfortu, łącznie z podgrzewanymi i elektrycznie sterowanymi fotelami przednimi.

Zobacz też: Używana Skoda Superb: frankenstein bez kompleksów

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Napęd

Silniki benzynowe Jeepa Grand Cherokee

Dostępne były 3 jednostki benzynowe . Podstawowa ma pojemność 4 litrów, sześć cylindrów oraz 190 KM mocy. Już ten podstawowy silnik nieźle radzi sobie z autem. 10 sekund do setki przy takich gabarytach i cieżarze (co najmniej 1860 kg) robi całkiem dobre wrażenie. Niestety, w kwestii spalania nie jest już tak różowo - średnio 14,7 l na 100 km. Kolejny silnik benzynowy to już potężna V-ósemka o pojemności 4.7 litra i mocy 220 KM. Przyspiesz do 100 km/h o sekundę szybciej od podstawowego „benzyniaka” i spala niecały litr większy. Na szczycie gamy silników benzynowych stoi silnik 4.7 H. O. Osiąga on moc 258 KM i pokaźne 425 Nm momentu obrotowego. 8,3 s do setki przy spalaniu na poziomie wersji o mocy 220 KM.

Silniki wysokoprężne Jeepa Grand Cherokee

W palecie silników diesla odnajdziemy 2 jednostki. Pierwszą z nich jest silnik 2.7 CRD pochodzący z Mercedesa. Pięciocylindrowy turbodiesel osiąga moc 163 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Cieszy zarówno niezłe przyspieszenie (11,2 s. do setki) jak i umiarkowane spalanie – średnio 9,7 l na 100 km. Drugim silnikiem jest przestarzały turbodiesel 3.1 TD o mocy 140 KM. Ten silnik również ma 5 cylindrów, lecz przy przyspieszeniu do 100 km/h w 12 s. jest wolniejszy i więcej pali – średnio 11,7 l na 100 km.

Zobacz też: Używane BMW 5 E60: zakup to nie wszystko

Co polecamy w przypadku Grand Cherokee?

Jeśli zdecydujemy się na wersję benzynową, najlepszy rozwiązaniem będzie silnik 4.7 lub 4.7 H.O. Palą tak samo dużo jak podstawowa jednostka, a mają naprawdę przyzwoite osiągi. Jeśli chodzi o diesla, jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest wybór silnika 2.7 CRD.

Skrzynia biegów: napęd na cztery koła. prawie wszystkie modele na polskim rynku występują z 5-biegowym automatem.

Zawieszenie Jeepa Grand Cherokee

Producent przy konstruowaniu zawieszenia zdecydowanie postawił na komfort. Auto bardzo miękko resoruje. Auto można usztywnić, stosując inne amortyzatory i stabilizatory – zyska wtedy prowadzenie auta, które jest – określając jednym słowem – amerykańskie.

Zobacz też: Używany Peugeot 307: kompaktowa lwica

Usterki Jeepa Grand Cherokee

Silnik: Przegrzewający się silnik 3.1 TD

Elektronika: Problemy z elektroniką foteli, okien, czujników czy tempomatu.

Zawieszenie: Elementy elastyczne wymagają częstej wymiany (sposobem na to są poliuretanowe zamienniki.

Nadwozie: Łuszczące się znaczki

Ceny części Jeepa Grand Cherokee

Wahacz przedni: 439 zł

Amortyzator przedni: 268 zł

Klocki hamulcowe przednie: 352 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 352 zł

Reflektor przedni: 599 zł

Zobacz też: Używany Mercedes ML: jeden z pierwszych

Podsumowanie - Jeep Grand Cherokee

Zalety: duży wybór serwisów i części zamiennych, dobry diesel 2.7 CRD produkcji Mercedesa, atrakcyjne ceny na rynku wtórnym

Wady: paliwożerne silniki, miękkie zawieszenie, bardzo nieudany silnik 3.1 TD

Jeep Gran Cherokee to auto przeznaczone dla konkretnej grupy odbiorców. Nie można w nim liczyć ani na dobre prowadzenie, ani wysoką jakość wykończenia, ani na oszczędne silniki. Swojemu kierowcy oferuje za to mnóstwo wygody, niezłe właściwości terenowe oraz pewność, że zawsze znajdzie się dla nas miejsce, gdy kiedykolwiek i gdziekolwiek będziemy chcieli zmienić pas ruchu.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.