Kategorie

Używana Skoda Superb: frankenstein bez kompleksów

Piotr Czerniakowski
Skoda Superb przypomina Passata B5, Audi A6 i Skodę Octavię zarazem. Jest jednak z tych aut najładniejsza.
Skoda Superb przypomina Passata B5, Audi A6 i Skodę Octavię zarazem. Jest jednak z tych aut najładniejsza.
newspress.co.uk
Skoda Superb do polskich salonów sprzedaży trafiła w 2002 roku. Auto szybko zyskało uznanie wśród fanów motoryzacji i ewentualnych nabywców. Topowy model Skody był bowiem obszerny, komfortowy, choć niekoniecznie prestiżowy. Superb ma za to jedną dużą zaletę – jest tani zarówno w zakupie, jak i w utrzymaniu.

Nadwozie Skody Superb

Złośliwi przez cały okres produkcji auta powtarzali – napompowana Octavia. Rzeczywiście, trochę prawdy w tym jest. Nadwozie auta wygląda jak mix Skody Octavii, Passata B5 i Audi A6. Każdy kto myśli, że z takiego połączenia nic ciekawego nie wyniknie, jest w dużym błędzie. Auto wygląda lepiej od wszystkich wymienionych modeli. Auto mierzy 480 cm długości i 177 cm szerokości, co często daje się kierowcy we znaki podczas parkowania. Auto na drodze robi spore wrażenie, choć jednocześnie nie rzuca się w oczy. Dla jednych to wada, dla drugich zaleta, ale jedno jest pewne – limuzyną ze znaczkiem Skody na masce tak czy inaczej ciężko by było szpanować, nawet gdyby wyglądała jak milion dolarów.

Zobacz też: Opinie kierowców o Skodzie Superb

Wnętrze Skody Superb

Jednym słowem – ogromne. Skoro Octavia zalicza się do klasy kompaktowej (w końcu jest oparta na płycie podłogowej Golfa) to Superb jest autem klasy średniej. Jednak ani wspomniane już wymiary zewnętrze, ani ilość miejsca jaką oferuję Superb w środku nijak się mają do segmentu D. Z przodu siedzi się bardzo wygodnie. Miejsca jest dużo a fotele są bardzo komfortowe. Z tyłu wygodnie podróżować będą 3 osoby, a gdy ktoś z pasażerów zechce wyprowadzić psa na spacer, to też znajdzie się na to miejsce.  Deska rozdzielcza jest praktycznie identyczna co w Passacie B5. Kokpit nie porywa więc wyszukaną stylizacją, lecz jest przejrzysty i ergonomiczny. W Superbie nie zachwyca jedynie pojemność bagażnika – jest to 462 l. To o kilkadziesiąt litrów mniej niż w mniejszej Octavii. Jednak coś za coś – jeśli chcemy podróżować jak prezes, zabieramy ze sobą tylko telefon, portfel i teczkę.

Wyposażenie Skody Superb

W podstawowej odmianie Comfort znajdziemy cztery poduszki powietrzne, elektrykę szyb i lusterek oraz ABS. Polecana jest wersja Elegance, która posiada wszystko, co powinno mieć auto tej klasy. Najbogatsza wersja Platinum miała m.in. elektrycznie sterowane siedzenia przednie.

Zobacz też: Używany Mercedes ML: jeden z pierwszych

Napęd

Silniki benzynowe Skody Superb

Najsłabsza jednostka benzynowa to 8-zaworowy silnik o pojemności 2 litrów i mocy 115 KM. Dynamika przeciętna (11,6 s do setki) a spalanie na poziomie 8,4 l na 100 km. Jednostka ta dobrze współpracuje z instalacją LPG. Kolejny pod względem mocy jest turbodoładowany silnik 1.8 o mocy 150 KM. Tutaj dynamika jest już przyzwoita (9,5 s do setki) przy spalaniu na poziomie najsłabszej jednostki. Na szczycie gamy znajduje się sześciocylindrowy silnik o pojemności 2.8 l i mocy 193 KM. Rozpędza on flagowy okręt Skody do 100 km/h w równe 8 sekund. Również prędkość maksymalna wynosząca 237 km/h robi wrażenie. Producent podaje, że Superb z tym silnikiem spala średnio 9,9 l, lecz bardzo ciężko osiągnąć taki wynik.

Silniki wysokoprężne Skody Superb

W gamie diesli również występowały 3 silniki. Najsłabsza jednostka 1.9 TDI miała w zależności od wersji 101 KM, 105 KM lub 130 KM. Nie polecamy wersji 101 i 105 – auto to jest zbyt duże i ciężkie aby mogła go rozpędzić stukonna jednostka. Godnym polecenia jest za to silnik o mocy 130 KM. Pali średnio jedynie 5,7  l a przyspiesza do 100 km/h w akceptowalne 10,5 s. Moment obrotowy wynoszący 285 Nm pozwala na w miarę swobodne wyprzedzanie. Kolejny silnik ma pojemność 2 litrów i osiąga moc 140 KM. W tej wersji przyspieszenie do 100 km/h trwa pół sekundy krócej niż w aucie ze 130-konnym motorem. Najmocniejszy diesel to jednostka V6 o pojemności 2.5 l i mocy 155 KM. Przyspieszenie do 100 km/h trwa w tym przypadku 9,5 sekundy, zaś średnie spalanie wynosi nie najniższe 7 l na 100 km.

Zobacz też: Używane Volvo XC90: potężny wiking

Co polecamy w przypadku Skody Superb?

Jeśli zależy nam jedynie na oszczędzaniu to wybierzmy silnik ośmiozaworowy z instalacją LPG. Nie liczmy jednak na jakąkolwiek dynamikę. W przypadku silników benzynowych najlepszych rozwiązaniem jest silnik 1.8T, który zapewnia najlepszy stosunek dynamika/koszty. W przypadku diesla jedynym rozsądnym rozwiązaniem jest silnik 1.9 TDI 130 KM. Słabsze jednostki odradzamy ze względu na słabą dynamikę, zaś dwa mocniejsze diesle bywają kłopotliwe.

Skrzynia biegów: napęd przedni. Skrzynia manualna 5-biegowa lub 6-biegowa, automat o 5 przełożeniach.

Zawieszenie Skody Superb

Takie samo jak w Passacie B5. Nastawy zawieszenia są nastawiane przede wszystkim na komfort. Z przodu zastosowano skomplikowaną konstrukcję wielowahaczową. Dzięki nim na właściwości jezdne nie można narzekać, lecz co jakiś czas trzeba wymieniać komplet wahaczy. Tylne zawieszenie to belka skrętna, o którą obawiać się nie trzeba.

Zobacz też: Używany Peugeot 407: typowy francuz

Usterki Skody Superb

Silnik: awaryjny silnik diesla 2.0 – pękające głowice i zapychający się filtr cząsteczek stałych, poważne awarie diesla 2.5 TDI – wycieranie się wałków rozrządu i przeskoczenie  napędu rozrządu na pasku, zużycie turbosprężarki w dieslach i 1.8T.

Poza tym: niska trwałość powłoki lakierniczej na progach drzwi, ścierające się przyciski do elektrycznego sterowania drzwiami, nieprawidłowe działanie klimatyzacji,  obluzowanie mocowań reflektorów w wersjach z lampami ksenonowymi.

Ceny części:

Komplet przednich wahaczy: 1000 zł

Amortyzator przedni: 376 zł

Zestaw rozrządu: 499 zł

Klocki hamulcowe przednie: 199 zł

Tarcze hamulcowe przednie: 386 zł

Sprzęgło kompletne: 989 zł

Reflektor przedni: 793 zł

Zobacz też: Używane Audi A3: golf plus znaczek

Podsumowanie - Skoda Superb

Zalety: dobre diesle 1.9 TDI, bardzo przestronna kabina, korzystna relacja ceny do wieku, dość bogate wyposażenie.

Wady: skomplikowane i drogie zawieszenie przednie, awaryjny silnik 2.0 i 2.5 TDI, duże przebiegi aut z silnikami diesla, brak zamienników blacharskich.

Skoda Super spełnia jedną zasadniczą rolę – jest bardzo przestronną, dobrze wyposażoną i komfortową limuzyną. Jeśli komuś nie zależy na prestiżu, niech dobrze zastanowi się nad kupnem dobrze utrzymanej czeskiej limuzyny W końcu kto powiedział, że każda limuzyna musi kosztować tyle co mieszkanie w centrum miasta? Są ludzie, którzy samochód traktują tylko i wyłącznie jako środek transportu i właśnie dla nich stworzona została Skoda Superb.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    26 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Prototypy samochodów PRL: rewolucyjne i nieodżałowane

    Prototypy samochodów PRL, czyli historia opowiadająca o tym, jak kreatywni byli inżynierowie w czasach Polsku Ludowej. Oto 5 ciekawych konstrukcji.

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in: test Outlandera coupe na prąd

    Mitsubishi Eclipse Cross plug-in pożycza świetnie znany napęd hybrydowy w Outlandera i łączy go z dużo ciekawszą stylizacją. Co z tego wyszło?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy?

    Kto ma pierwszeństwo przy zmianie pasa na środkowy? To jedna z wątpliwości, którą mogą mieć kierowcy na drogach wielopasmowych. Rozwiejmy ją.

    Używane pickupy do 50 tys. Oto nasza lista

    Używane pickupy do 50 tys. zł? Na naszej liście pojawia się trzech mocnych graczy. I co ciekawe, jeden z nich nie pochodzi ze Stanów!

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu?

    Jak używać sprzęgła przy hamowaniu? To pytanie, które często zadają sobie nie tylko kursanci... Właśnie dlatego warto poznać odpowiedź na nie.

    Jakie auto używane kupić? Te sprzedają się najszybciej i najdłużej

    Jakie auto używane kupić? To ważne pytanie. Dziś przygotowaliśmy listę tych modeli, które najdłużej i najkrócej czekają na nowego właściciela.

    Nowy SUV Lexusa, czyli marka sklonuje Yarisa Cross

    Nowy SUV Lexusa? Tak, wszystko wskazuje na to, że Japończycy rozbudują gamę aut ze zwiększonym prześwitem. Auto ma bazować na Yarisie Cross.

    Audi e-tron GT RS: Batman ma nowe auto. Przetestowałem je i ja!

    Audi e-tron GT RS wygląda jak samochód Batmana, jest szybki jak myśliwiec i lubi ciasne zakręty jak francuski pociąg TGV. Coś tu jednak nie pasuje.

    Kara za brak OC 2022 rok. Od stycznia nawet 6020 zł!

    Kara za brak OC 2022 rok, czyli od stycznia kierujący, który nie wykupi polisy zapłaci aż o 420 zł więcej. Skąd taka kwota? Winne rosnące wynagrodzenia.

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku. Ile będą wynosić?

    Stawki za odholowanie pojazdu w 2022 roku po raz kolejny wzrosną. Ile będą wynosić? Za odholowanie auta osobowego zapłacimy... 588 zł!

    Kupowanie opon samochodowych: o czym pamiętać?

    Kupowanie opon samochodowych to zadanie odpowiedzialne. Ogumienie gwarantuje bowiem bezpieczeństwo. O czym pamiętać w czasie wyboru opon?

    Samochody z lat 80. O jakich legendach trzeba pamiętać?

    Samochody z lat 80., czyli dziś opowiemy o mieszance szaleństwa, motosportu, innowacji i... trwałości. Oto 10 aut, które na stałe zapisały się w historii.

    Fabryka Toyoty w Polsce: podwajają produkcję hybryd

    Fabryka Toyoty w Polsce podwaja produkcję napędów hybrydowych. Wynika to z dużego zapotrzebowania produkcyjnego modeli Yaris i Yaris Cross.

    Audi Q4 Sportback e-tron: stylowy, elektryczny i dostępny w Polsce

    Audi Q4 Sportback e-tron wygląda jak typowe Audi. Ma wkurzone spojrzenie i mocno sportową linię nadwozia. Jedno nie daje jednak spokoju. Ta cisza...

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC

    Auto zastępcze na czas naprawy z AC: czy taka usługa jest rynkowym standardem? Jeżeli tak, to na czym konkretnie polega?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy. Jakie są zasady?

    Samochód zastępczy z OC sprawcy należy się każdemu poszkodowanemu. Na jakiej zasadzie to działa? Zaraz o tym opowiemy.

    Filmowe gwiazdy za grosze. Top 5 moto-legend kina

    Samochody z filmów muszą być drogie? Zależy które wybierzesz. Dziś przygotowaliśmy listę pięciu modeli, które kosztują dziś mniej niż 30 tys. zł.

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy. To możliwe?

    Skierowanie na ponowny egzamin prawa jazdy: kiedy otrzyma je kierowca? Gdy policjant uzna, że konieczne jest sprawdzenie kwalifikacji prowadzącego.

    Toyota Yaris Cross: hybrydowa i miejska. Co o niej wiadomo?

    Toyota Yaris Cross już w listopadzie zadebiutuje na polskim rynku. Już dziś marka zebrała blisko 1900 zamówień na to auto. Co o nim wiadomo?

    Jak Zafira z Zafirą, czyli porównanie generacji A i B

    Zafira A i B przypominają ojca i syna. Swoje odpracowali, następców się dorobili, więc czas posiedzieć i pogadać. Jak ojcu i synowi na emeryturze?

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.