REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew

REKLAMA

REKLAMA

Kontrowersyjny wygląd Toyoty Prius czwartej generacji to efekt podporządkowania designu nadwozia rygorowi uzyskania jak najniższego współczynnika oporu powietrza. Miało to oczywiście na celu obniżenie zużycia paliwa. Udało się, bo trzeba przyznać, że hybrydowa Toyota to mistrzyni "jazdy na kropelce"!

Po latach nieufności polscy kierowcy, zwłaszcza ci, którzy zarabiają na życie przewożąc pasażerów, ostatecznie przekonali się do hybrydowych modeli Toyoty. A spośród nich największym zainteresowaniem potencjalnych nabywców cieszy się ikona wśród aut hybrydowych czyli Prius.

REKLAMA

Taksówkarze doceniają Priusa poprzedniej generacji za bardzo niskie zużycie paliwa, przestronną kabinę, a przede wszystkim za bezawaryjność.

Układ hybrydowy składający się z silnika elektrycznego i silnika spalinowego zespolony z bezstopniową przekładnią i wyposażony w układ odzyskiwania energii z hamowania jest pozbawiony wielu podzespołów, które wymagają regularnej wymiany. W efekcie hybrydy są często nazywane samochodami „bezobsługowymi”. To oczywiście przesada, ale konieczność wymiany klocków hamulcowych co 120 tys. km, brak sprzęgła (w klasycznym rozumieniu), czy turbiny przemawiają do wyobraźni.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Zobacz też: Test Toyota Auris Hybrid Touring Sports 1.8 136 KM E-CVT

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – wnętrze

Przedział pasażerski nowej Toyoty Prius jest przestronny. Fotele przednie mają wygodny profil ale ich siedziska mogłyby być nieco dłuższe.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Tradycyjnie już dla Priusa kokpit jest bardzo nowatorski, wyposażony w dużo kolorowych wyświetlaczy z projekcyjnym HUD na czele. Standardowym wyposażeniem hybrydowej Toyoty jest obszyta przyjemną w dotyku skórą kierownica i boczki drzwi. Nie najlepiej wygląda za to biały panel umieszczony między przednimi fotelami.

W centralnym miejscu na środkowej konsoli umieszczono duży dotykowy ekran systemu pokładowego i zestawu audio. Niestety głośność reguluje się dotykowymi przyciskami, a nie tradycyjnym pokrętłem, co nie jest wygodnym rozwiązaniem.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Spoglądając pobieżnie w dane techniczne można odnieść wrażenie, że problem ograniczonych możliwości przewozowych aut hybrydowych został zażegnany. Bagażnik nowej Toyoty Prius ma objętość aż 502 l. Ale diabeł tkwi w szczegółach. Okazuje się, że w najlepszym przypadku ładowność opisywanej Toyoty wynosi 415 kg. Jednak wybierając wersję najobficiej wyposażoną ładowność maleje do 390 kg. To niewiele.

Zobacz też: Test Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D-4D 143 KM

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – napęd/układ jezdny

Moc maksymalna układu hybrydowego nowej Toyoty Prius to 122 KM. W jego skład wchodzi silnik benzynowy o pojemności 1,8l, który rozwija moc maksymalną 98 KM przy 5200 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 142 Nm przy 3600 obr./min. i silnik elektryczny o mocy maksymalnej 72 KM.

Według danych producenta ważący około 1400 kg Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s i może się rozpędzić do 180 km/h.

Z informacji Toyoty wynika, że japońscy konstruktorzy dołożyli wszelkich starań by wyeliminować wszelkie niedogodności, z którymi wiązała się jazda poprzednią generacją Priusa. Najczęściej kierowcy sygnalizowali irytację związaną z jednostajnym „wyciem” silnika podczas przyspieszania. Miało to związek z pracą bezstopniowej skrzyni CVT, która podczas przyspieszania utrzymuje obroty silnika na stałym poziomie – możliwie najefektywniejszym dla danej sytuacji.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Dalsza część testu Toyoty Prius na następnej stronie


W Priusie najnowszej generacji skrzynia E-CVT działa tak samo, jednak silnik jest lepiej wyciszony, co skutkuje dużo mniejszą uciążliwością tego zjawiska.

Względem poprzedniej generacji poprawiła się także jakość tłumienia nierówności. Zawieszenie nowego Priusa jest bardziej komfortowe. Co więcej, odnieśliśmy wrażenie, że układ hamulcowy sprzężony z systemem odzyskiwania energii podczas hamowania działa w sposób bardziej zbliżony do samochodów nie wyposażonych w takich system. W poprzednich generacjach Priusa trzeba było naciskać na pedał hamulca z większą siłą niż w obecnej.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

REKLAMA

Jednak najistotniejszą cechą nowego Priusa jest niskie zapotrzebowanie na paliwo. Co prawda, żeby osiągnąć wynik zużycia paliwa na poziomie obiecywanym przez producenta -3,3 l benzyny na 100 km trzeba się mocno postarać, niemniej uzyskanie zużycia paliwa na poziomie 4 l na 100 km w gęstym ruchu miejskim nie jest niczym nadzwyczajnym.

Co więcej, Prius wykazuje niskie spalanie także podczas jazdy w trasie, co nie jest oczywiste w przypadku napędów hybrydowych, które wykorzystują oszczędny napęd elektryczny głównie w ruchu miejskim. Podczas jazdy po autostradzie z maksymalną dozwoloną prędkością osiągnęliśmy wynik „spalania” na poziomie 5,7 l benzyny na 100 km. Z kolei średnie spalanie z odcinka długości 70 km pokonanego z prędkością ok. 90 km/h wyniosło 3,8 l na 100 km.

Zobacz też: Test Toyota Aygo 1.0 VVT-i 69 KM

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – podsumowanie

Najnowsza Toyota Prius jest pod wieloma względami lepsza od poprzedniczki. Lepiej się prowadzi, jest bardziej komfortowa, już tak mocno nie „wyje” podczas przyspieszania i bardzo mało „pali”. Mniej niż model poprzedniej generacji.

Co więcej, niskim zużyciem paliwa można się cieszyć nie tylko poruszając się po mieście, ale także podczas jazdy w trasie.

Nowy Prius jest także bogato wyposażony, m.in. w szereg asystentów kierowcy, którzy pomogą zaparkować pojazd, albo wyjechać z miejsca parkingowego. Aktywny tempomat sam przyhamuje pojazd i ponownie rozpędzi do zaprogramowanej prędkości. Hybryda jest także wyposażona m.in. w układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD). 

Minusami nowej hybrydy Toyoty są ograniczona ładowność oraz wysoka cena zakupu. W specjalnej promocji obejmującej wyprzedaż rocznika 2016, można nabyć Toyotę Prius z upustem w wysokości 10 000 zł W takim przypadku cena podstawowej wersji wynosi 117 900 zł. Dla porównania podstawowa wersja hybrydowego Hyundaia Ioniq w ofercie regularnej (bez promocji) kosztuje 105 900 zł.

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT

Tomasz Korniejew

Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT – dane techniczne

Test Toyota Prius 1,8 Hybrid (122 KM) E-CVT 
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1797 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 98 KM/5200 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 142 Nm/3600 obr./min.
Silnik elektryczny:
Maksymalna moc 72 KM
Maksymalny moment obrotowy 163 Nm
Napęd przedni
Skrzynia biegów bezstopniowa
Pojemność bagażnika 502 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 454/176/147 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 10,6 s
Zużycie paliwa* 3,3/3,3/3,3 l/100 km
Cena od 127 900 (117 900 w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Test Toyota Prius 1.8 Hybrid (122 KM) E-CVT
Tomasz Korniejew
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

REKLAMA

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

REKLAMA

Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

REKLAMA