REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015: Powrót królowej

Tomasz Korniejew
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda

REKLAMA

REKLAMA

Przygotowanie najnowszej, czwartej generacji Mazdy MX-5 było dla japońskich inżynierów wyzwaniem. Bo jak zmodernizować i jednocześnie nie zepsuć jednej z ikon motoryzacji? Szefowie koncernu mieli na to doskonały sposób, który wyrazili jednym zdaniem – wracamy do korzeni.

Od momentu wprowadzenia do oferty pierwszej generacji MX-5, Mazda sprzedała na świecie ponad 950 tys. sztuk legendarnego roadstera. Atrakcyjna cena zakupu, ładne nadwozie, a przede wszystkim perspektywa frajdy z prowadzenia i niskich kosztów eksploatacji przyciągnęły do salonów Mazdy rzesze nabywców.

REKLAMA

Stałym trendem w świecie motoryzacji jest fakt, że każda kolejna odsłona modelu jest większa, cięższa i nieco droższa od poprzedniej. W efekcie dzisiejsze samochody segmentu B są o wiele większe niż pierwsze modele segmentu kompaktów.

REKLAMA

Nie inaczej było z Mazdą MX-5. Trzecia (schodząca z rynku) generacja była nie dość, że sporo większa i cięższa od pierwszej, to jeszcze mogła zostać wyposażona w blaszany, składany dach. W efekcie, auto wciąż dobrze jeździło, ale zaczęło się zbliżać do „tłustych” europejskich dwuosobowych kabrioletów, a oddalać od klasycznych zwinnych roadsterów z materiałowym dachem.

Rozważając nad przyszłością modelu MX-5, zarząd Mazdy doszedł do wniosku, że najwyższy czas przestać podążać za trendem i wrócić do korzeni. Czyli z MX-5 znów zrobić lekkie, zwinne auto, którego największą zaletą są doskonałe właściwości jezdne. Czy to się udało?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Pierwsza jazda: Mazda CX-3 1.5 SKYACTIV-D 105 KM

Mazda MX-5 2015 – mniejsza niż poprzedniczka

Nadwozie czwartej generacji Mazdy MX-5 to książkowy przykład sylwetki roadstera. Długa maska, krótka przednia szyba, nisko osadzone nadwozie, dwa miejsca, niewielkie szyby boczne, materiałowy dach, krótka linia bagażnika, duże koła i piękne przetłoczenia na błotnikach. Całość prezentuje się zgrabnie, a dzięki nietypowym projektom reflektorów (LED) i tylnych świateł – bardzo nowocześnie.

Najnowsza MX-5 jest aż o 10,5 cm krótsza, o 19,8 cm szersza i o 3 cm niższa od modelu schodzącego z rynku. Jest od niego także o 100 kg lżejsza.

W opisywanej Mazdzie, jak na roadstera przystało, siedziska foteli są umieszczone nisko nad podłogą, co wymusza sportową pozycję za kierownicą – z nogami wyciągniętymi do przodu.

Za projekt foteli odpowiadała renomowana firma Recaro, która maksymalnie odchudziła ich konstrukcję. Efekt pracy inżynierów jest bardzo dobry, bo w MX-5 siedzi się bardzo wygodnie, a profil oparć zapewnia odpowiednie podparcie podczas szybkiej jazdy po ciasnych zakrętach. Co więcej, w bogatszej wersji wyposażeniowej zintegrowane zagłówki foteli są wyposażone w dodatkowe głośniki.

Kokpit najnowszej MX-5 jest ładnie zaprojektowany, wykonany z materiałów wysokiej jakości, spasowanych z dokładnością.

Atrakcyjne jest zwłaszcza białe podświetlenie „zegarów”.

Zobacz też: Test Mazda CX-5 2.2 SkyActiv-D 175 KM: wygląd to nie wszystko!

Mazda MX-5 2015 – esencja roadstera

REKLAMA

W gamie napędowej MX-5 znalazły się dwie jednostki napędowe. Obie benzynowe i wolnossące. Podstawowym silnikiem jest jednostka o pojemności 1,5 l, rozwijająca moc maksymalną 131 KM przy 7000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 150 KM przy 4800 obr./min. Mocniejszą wersję napędza silnik o pojemności 2l, rozwijający moc maksymalną 160 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 200 Nm przy 4600 obr./min.

Według zapewnień producenta słabsza odmiana MX-5 przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,3 s i może pojechać z maksymalną prędkością 204 km/h. Mocniejsza odmiana „setkę” osiąga o sekundę szybciej o może się rozpędzić do 214 km/h.

Konstruktorzy MX-5 postawili na prostotę. Przejawia się to m.in. w mechanizmie składania i rozkładania materiałowego dachu. Jego rozłożenie i złożenie trwa około sekundy i jest to chyba najprostszy system rozkładania i składania dachu na świecie – robi się to ręcznie, siedząc we wnętrzu. Żeby otworzyć dach, wystarczy zwolnić zaczep i przesunąć dach do tyłu. Nic więcej. Aby go zamknąć, wystarczy pociągnąć za dźwignię pomiędzy oparciami foteli i zatrzasnąć dach. Proste i szybkie.

Bez względu na to, którą wersją silnikową jedziemy, MX-5 daje mnóstwo frajdy z jazdy. Tak naprawdę, podczas jazd testowych, słabsza odmiana z silnikiem 1,5 l bardziej przypadła nam do gustu. W pełni spełnia założenia klasycznego roadstera.

Idealny rozkład mas 50:50, napęd na tył i bardzo precyzyjny układ kierowniczy zachęcają kierowcę do popuszczenia wodzy fantazji. Dwuosobowa Mazda to wprost wymarzony pojazd na przejażdżki równymi, krętymi drogami.

W porównaniu do poprzedniczki, zawieszenie obecnej generacji jest ustawione bardziej komfortowo, a nadwozie ma nieznacznie większą tendencję do przechyłów. Niemniej lekkość konstrukcji i świetne wyważenie sprawiają, że kierowca MX-5 z odwagą i poczuciem panowania nad sytuacją pokonuje każdy napotkany ciasny zakręt.

W porównaniu do poprzedniczki udało się obniżyć zużycie paliwa. W przypadku wersji 160-konnej, średnie „spalanie” z dynamicznie pokonanego odcinka górskiego, pełnego stromych wzniesień, wyniosło około 8 l na 100 km. Podczas spokojniejszej jazdy w podobnych warunkach, zużycie paliwa malało do 7 l na 100 km.

Zobacz też: Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015 - podsumowanie

Mazda kolejny raz postanowiła pójść własną drogą. Wcześniej, rezygnując z wprowadzenia do oferty silników będących efektem trendu zwanego downsizingiem, teraz - zmniejszając kolejną generację modelu i pozbawiając MX-5 blaszanego dachu. Po pierwszej przejażdżce dostępnym już na polskim rynku modelu możemy przyznać, że była to dobra decyzja.

Na polskim rynku cennik Mazdy MX-5 z silnikiem 1,5 l otwiera kwota 89 900 zł. Podstawowa odmiana z silnikiem o pojemności 2 l, kosztuje 96 900 zł.

Zobacz też: Test Mazda 6 2.2 Skyactiv-D 175 KM

Mazda MX-5 – dane techniczne

Mazda MX-5 2015
Typ silnika benzynowy benzynowy
Pojemność  1496 cm3 1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V R4/16V
Maksymalna moc 131 KM/7000 obr./min. 160 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 5 Nm/4800 obr./min. 200 Nm/4600 obr./min.
Napęd tylny tylny
Skrzynia biegów man. 6-bieg. man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 130 l 130 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 391,5/173,5/122,5 cm 391,5/173,5/122,5 cm
Rozstaw osi 231 cm 231 cm
V-max 204 km/h 214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 7,3 s
Zużycie paliwa* 6,0/4,9/7,9 l/100 km 6,9/5,5/9,3 l/100 km
Cena od 89 900 zł 96 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Pierwsza jazda Mazda MX-5 2015
Mazda
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

REKLAMA

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

Ubezpieczenie dla rowerzysty. Czy jest obowiązkowe? Jaką polisę wybrać?

Sezon rowerowy w pełni. A to oznacza, że rowerzyści powinni rozpatrzeć dość ważną kwestię. Czy przed ruszeniem w trasę muszą wykupić ubezpieczenie? I o jakiej konkretnie polisie warto pomyśleć?

Polacy rzucili się na samochody. Kupują je na potęgę. Rynek osiągnął wzrost o 18 proc.

Dane GUS nie pozostawiają złudzeń. Sprzedaż samochodów, motocykli oraz części zamiennych była najszybciej rosnącą, zdefiniowaną kategorią produktów w przypadku klienta detalicznego w I kwartale 2024 r.

Samochód z przebitym numerem VIN. Jak kupujący może się zabezpieczyć?

Klonowanie samochodów to proceder polegający na tym, że po kradzieży auto otrzymuje numer VIN z innego, identycznego modelu pojazdu. Jak kupujący powinni się zabezpieczać przed samochodem z taką wadą prawną?

REKLAMA

Ceny paliw na stacjach w maju 2024: po promocji gwałtowne podwyżki, kiedy benzyna po 7 zł za litr

Majówkowe obniżki cen paliw o 30 groszy na litrze to tania przekąska przed drogim – a nawet bardzo drogim – daniem głównym. Eksperci są zgodni, że cena 7 zł za litr benzyny na stacjach paliw w Polsce to kwestia dni. Dlaczego? Czy są szanse, że do wakacji paliwa znów potanieją?

112 km/h na "30". Kierowca stracił prawo jazdy i samochód

Na autostradzie A13 w austriackim Tyrolu kierowca z Polski jechał 112 km/h w strefie ograniczenia prędkości do 30 km/h - podała w niedzielę austriacka agencja APA, powołując się na miejscową policję.

REKLAMA