Kategorie

Test: Mazda 3 2.0 165 KM

Tomasz Korniejew
Zawieszenie Mazdy3? Zaskakująco sztywne co docenią fani szybkiej jazdy po łukach, ale kierowcy ceniący nade wszystko komfort mogą narzekać na zbyt mało eleganckie tłumienie nierówności.
Zawieszenie Mazdy3? Zaskakująco sztywne co docenią fani szybkiej jazdy po łukach, ale kierowcy ceniący nade wszystko komfort mogą narzekać na zbyt mało eleganckie tłumienie nierówności.
Mazda
Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych obecnie oferowanych na rynku kompaktów. Niestety, boryka się z problemem starszej siostry prymuski, do której wszyscy ją porównują.

Młodsze rodzeństwo prymusów doskonale zna ten problem. Spoglądanie na osiągnięcia przez pryzmat cenionych sióstr lub braci bywa irytujące i jest często niesprawiedliwe.
Dlatego od rynkowego debiutu Mazda3 nie ma łatwego życia. Większość motoryzacyjnego światka zamiast doceniać gigantyczny skok technologiczny, jaki się dokonał w stosunku do modelu poprzedniej generacji, ocenia japoński kompakt czyniąc odniesienia do niemal bezkonkurencyjnej Mazdy6, która zadebiutowała trochę wcześniej i co ważniejsze – gra w innej klasie.
Fakt, Mazda6 to doskonały, dopracowany w detalach samochód, który oszołomił wielu znawców branży już w momencie debiutu, a zniewalał ich jeszcze bardziej wraz z każdym przejechanym kilometrem.
W efekcie, oczekiwania w stosunku do kolejnej generacji mniejszej Mazdy3 znacząco wzrosły. Czy młodsza sistra „Szóstki” pozostanie w jej cieniu?

Zobacz też: Test Toyota Auris TS 2.0 D-4D: o rozmiar mniejsze kombi

Test: Mazda3 2.0 165 KM - nadwozie

Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Recenzowany egzemplarz został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.

Test: Mazda3 2.0 165 KM  - wnętrze

Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Ładnie narysowana i ergonomicznie rozplanowana deska rozdzielcza przyciąga wzrok i uprzyjemnia prowadzenie pojazdu. „Cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Volkswagen Golf Sportsvan 2.0 TDI 150 KM

Na górze konsoli centralnej wygospodarowano miejsce na ładny, kolorowy ekran systemu multimedialnego. Obsługuje się go dotykowo oraz poprzez pokrętło umieszczone pomiędzy siedzeniami foteli.
O ile samo pokrętło działa bez zarzutu o tyle interfejs systemu jest skomplikowany, a nauczenie się jego obsługi wymaga czasu.
Fotele kierowcy i pasażera mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Z tyłu pod względem przestrzeni jest nieco gorzej. Po pierwsze niewielkie drzwi ograniczają dostęp do tylnej kanapy, po drugie wysocy pasażerowie mogą narzekać na brak miejsca w okolicach kolan i nad głową.
Bagażnik ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.

Zobacz też: Test Kia Pro_cee’d 1.6 CRDi/128 KM

Test: Mazda3 2.0 165 KM - napęd/układ jezdny

Reklama

Do napędu opisywanej Mazdy3 posłużył czterocylindrowy silnik benzynowy, wolnossący, o pojemności 2l, rozwijający moc maksymalną 165 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 210 Nm przy 4000 obr./min.
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
W praktyce Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.

Dźwignia zmiany biegów działa bardzo precyzyjnie, lekko i ma krótki skok. Zawieszenie? Zaskakująco sztywne co docenią fani szybkiej jazdy po łukach, ale kierowcy ceniący nade wszystko komfort mogą narzekać na zbyt mało eleganckie tłumienie nierówności.

Zobacz też: Test Hyundai i30 1.6 GDI 135 KM 3d Premium

We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Najnowsza Trójka jest samochodem stabilnym i świetnie wyważonym, a co więcej ma bardzo umiarkowany apetyt na paliwo.
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km. Przy czym jeździliśmy płynnie nie stosując się rygorystycznie do zasad jazdy w stylu Eko. To doskonały rezultat.
Podczas jazdy w trasie bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.

Test: Mazda3 2.0 165 KM - podsumowanie

Najnowsza Mazda3 to jeden z najlepszych samochodów w klasie. Wyróżniają ją doskonałe jednostki napędowe, zaskakująco niskie zużycie paliwa i świetne prowadzenie.
Po stronie wad – trochę na siłę - możemy zapisać mniejszy niż u konkurentów bagażnik i tym razem nie na siłę – interfejs systemu multimedialnego.
Najnowsza „Trójka” chętnie porównywana z o wiele droższą „Szóstką” udowodniła, że choć mniejsza od cenionej siostry ma dobre geny i bez kompleksów nosi dumnie błyszczące logo japońskiego producenta.
Co ciekawe Mazda3 nie straszy ceną. Podstawowa odmiana z silnikiem benzynowym 1.5/100 KM kosztuje 64 900 zł. Za podstawową odmianę z opisywanym silnikiem 2.0/165 KM i przyzwoitym wyposażeniem trzeba zapłacić 76 400 zł.

Zobacz też: Pierwsza jazda - Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC 142 KM

Mazda3 2.0 165 KM - dane techniczne

Mazda3 2.0/165 KM
Typ silnika benzynowy
Pojemność  1998 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 165 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 210 Nm/4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 350 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 446,5/179,5/145 cm
Rozstaw osi 270 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Zużycie paliwa* 7,5/4,8/5,8 l/100 km
Cena od 76 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Jak to w rodzeństwie, Mazda3 jest podobna do starszych sióstr – wspomnianej wcześniej Mazdy6 oraz CX5. Znajomą linię widać głównie w przedniej części nadwozia i kształcie tylnych świateł. Zbliżona jest również gama dostępnych kolorów.
Tomasz Korniejew
Recenzowany egzemplarz Mazdy3 został wyposażony w stonowane w wyglądzie felgi ze stopów lekkich oraz opony o sporym profilu. Szkoda, bo aż się prosi zaadaptować do najnowszej „Trójki” felgi o wyrazistym wzorze i rozmiarze co najmniej 17 cali.
Tomasz Korniejew
We wnętrzu Mazdy3 jest cicho. I to bez względu na to czy poruszamy się wolno, czy z prędkościami przekraczającymi 130 km/h. Podróżujących nie niepokoi zbyt natarczywy szum opływającego nadwozie powietrza.
Mazda
Podczas jazdy w trasie Mazdą3 bez trudu można uzyskać wynik zużycia paliwa na poziomie 6,5 l na 100 km. I przypominam, że mówimy o dwulitrowym silniku benzynowym, bez turbiny i filtra cząstek stałych.
Mazda
Według danych producenta 165 konna Mazda3 zużywa w ruchu miejskim 7,5 l benzyny na 100 km. Podczas jazd testowych po mieście uzyskaliśmy wynik zużycia paliwa na poziomie 7,9 l na 100 km.
Mazda
Według danych producenta ważąca (dzięki zastosowaniu technologii SkyActive) jedynie 1218 kg Mazda3 rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,2 s. Trzeba przyznać, że to bardzo obiecująca dynamika, jak na wcale nie usportowioną wersję auta kompaktowego.
Mazda
Projekt oraz jakość wykończenia tablicy przyrządów wyprzedzają o lata świetlne projekt i jakość wykończenia kokpitu w Mazdzie3 poprzedniej generacji.
Mazda
W Mazdzie3 „cieszą oko” zwłaszcza „zegary” ze sportowo wyglądającym centralnie umieszczonym obrotomierzem oraz otaczającymi go małymi wyświetlaczami prędkościomierza i komputera pokładowego.
Mazda
Fotele kierowcy i pasażera Mazdy3 mają bardzo wygodny profil, ale siedziska mogłoby być odrobinę obszerniejsze. W przedniej części przedziału pasażerskiego jest przestronnie.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Mazda3 jest samochodem bardzo przyjemnym w prowadzeniu. Układ kierowniczy co prawda działa lekko ale po krótkim przyzwyczajeniu „pozwala” na precyzyjne wyczucie auta. Silnik z werwą nabiera prędkości i wykazuje się bardzo dobrą elastycznością. „Lubi” przy tym wysokie obroty.
Mazda
Bagażnik Mazdy3 ma objętość 364 l co nie jest wynikiem, który można chwalić ale z drugiej strony w zupełności wystarczającym do spakowania na dłuższe wakacje.
Mazda
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    24 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.