Kategorie

Test Citroen (DS) DS3 1.6 THP 156 KM

Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
W czasach, w których coraz więcej produktów jest zunifikowanych, pozbawionych oryginalności, część klientów poszukuje nietuzinkowej oferty. Ci, z pewnością zwrócą uwagę na DS DS3, który swoją nieszablonową formą przypomina o awangardowych czasach tej starej francuskiej marki.

Szkoda, ale tak naprawdę DS3 to już nie jest Citroen. Technologicznie jest, ale producent życzy sobie, by nietuzinkowe modele z gamy Citroena występowały pod marką DS. To ciekawe, zwłaszcza w kontekście genezy nazwy DS. Historyczny Citroen DS jest przecież jedną z ikon motoryzacji. Był pokazem odwagi projektantów i konstruktorów. Nowatorskim dziełem gwiazd inżynierii. Dumą Francuzów i dumą Citroena.

To właśnie dlatego, nowatorskie i odważnie zaprojektowane modele Citroena miały w nazwie oznaczenie DS, które lśniło na masce niczym order przyznawany za największe zasługi.

Ale dziś szefowie koncernu chcą odciąć DS-a od Citroena. Chcą, by zaczął być kojarzony jako osobna marka. Nowoczesna. W przyszłości modele DS mają być nawet sprzedawane w osobnych salonach, tak jak to się dzieje obecnie w Chinach. Niemniej, w Chinach, stworzenie osobnej marki DS może być łatwiejsze, bo Citroen nie jest częścią popkultury Państwa Środka, tak jak ma to miejsce na Starym Kontynencie. A jak wiemy, Europejczycy, wyróżniają się na świecie m.in., przywiązaniem do swojej bogatej historii. Zwłaszcza do historii i tradycji swoich marek.

Pomijając bezsensowne cudowanie marketingowców, DS3 to bardzo sensowne auto.

Zobacz też: Test Citroen DS3 Cabrio 1.6 THP

Test DS DS3 1.6 THP 156 KM - awangardowy wygląd

Na rynku niewiele jest samochodów zaprojektowanych tak ładnie jak DS3. Zwarta bryła mierzącego mniej niż 4 m trzydrzwiowego hatchbacka uwodzi doskonałymi proporcjami okraszonymi garścią stylizacyjnych smaczków. DS3 jest niski i szeroki, co sprawia wrażenie że mamy do czynienia z dynamicznym autem. W prezentowanej wersji Dark Pink jest standardowo wyposażony m.in. w dodające urody siedemnastocalowe obręcze kół ze stopów lekkich.

Poza ciekawym zestawieniem kolorystycznym w barwach nadwozia, DS3 uwodzi oświetleniem. Przednie reflektory łączące w sobie technologię xenonową i LED zostały przeniesione z modeli koncepcyjnych Citroena. Podobnie do robiących ogromne wrażenie tylnych lamp LED z technologią 3D.

To wszystko w połączeniu z dużym zakresem opcji personalizacji wyglądu i wyrazistą paletą dostępnych kolorów, sprawia że DS3 prezentuje się doskonale i w zależności od doboru barw nadwozia może do gustu bardziej przypadać mężczyznom lub kobietom.

Zobacz też: Test Citroen C5 2.2 HDi 200 CrossTourer

Test DS DS3 1.6 THP 156 KM - wnętrze dla dwojga?

Dobre wrażenie nie znika również po zajęciu miejsca w środku. Obszyta skórą kierownica jest gruba i spłaszczona u dołu. Fotele kierowcy i pasażera są głęboko wyprofilowane, wygodne, choć mogłyby mieć odrobinę dłuższe siedziska. Na tylną kanapę wsiada się tak, jak zazwyczaj w samochodzie trzydrzwiowym – trzeba się tam jakoś wcisnąć, choć jak już tam zasiądziemy to odkryjemy że miejsca dla osób o przeciętnym wzroście jest tam pod dostatkiem.

Cieszy design kokpitu. Co prawda zestaw „zegarów” mógłby być czytelniejszy, ale prezentuje się doskonale. Świetnie komponuje się kolorowy, siedmiocalowy wyświetlacz komputera pokładowego i zestawu audio (dostępne w standardzie) z lakierowaną listwą kokpitu.

Za nawigację trzeba dopłacić 2000 zł.

Obsługa komputera pokładowego z poziomu konsoli centralnej nie jest zbyt wygodna, a system nie jest intuicyjny. Trzeba poświęcić trochę czasu, by się sprawnie poruszać po interfejsie.

Bagażnik DS3 ma pojemność 285 l, co nie jest wartością oszałamiającą. Tym bardziej że załadunek utrudnia dość wysoki próg. Niemniej, przestrzeń na bagaże wystarczy do spakowania się pary nawet na dłuższe wakacje. Gorzej, gdy ktoś będzie chciał zabrać ze sobą wózek.

Zobacz też: Test Citroen C4 Cactus 1.2 PureTech 82: w mieście zakwitł kaktus

Test DS DS3 1.6 THP 156 KM - radość z jazdy

Pod maską recenzowanego egzemplarza trafił benzynowy, turbodoładowany silnik o pojemności 1,6 l, rozwijający moc maksymalną 156 KM przy 6000 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 240 Nm w zakresie od 1400 do 4000 obr./min.

Jest to bardzo sprawne źródło napędu dla ważącego 1165 kg DS.-a.

Według danych producenta auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,3 s i może się rozpędzić do maksymalnej prędkości 210 km/h.

Rzeczywiście, prowadząc Citroena kierowca czuje, że auto jest żwawe, choć paradoksalnie nie prowokuje do dynamicznej jazdy. Może to ze względu na charakterystykę pracy silnika, który choć sprawnie napędza auto już od dolnych zakresów obrotomierza, wyraźnie nabiera dynamiki w górnych partiach obrotów.

Jednostka napędowa charakteryzuje się również dużą elastycznością, co redukuje potrzeby zmiany biegów podczas jazdy w ruchu miejskim.

Zawieszenie jest ustawione sztywno, przez co pasażerowie odczuwają nierówności nawierzchni, ale dzięki temu DS3 daje mnóstwo frajdy podczas dynamicznej jazdy po ciasnych łukach. Jedynym mankamentem z punktu widzenia kierowcy jest trochę zbyt lekko działający układ kierowniczy.

DS3 jest samochodem, który nie wykazuje przesadnie dużego zapotrzebowania na paliwo. Osiągnięcie średniego wyniku na poziomie 7,8 l na 100 km nie jest trudnym zadaniem.

Zobacz też: Test Citroen Berlingo II Multispace XTR 1.6 HDi 112 KM

Podsumowanie

156 konny DS3 nigdy nie będzie samochodem masowym. Nie chodzi o wyszukany wygląd, bo ten akurat podoba się większości. Chodzi o ograniczoną praktyczność samochodu w zestawieniu z wysoką ceną. Taniej można kupić wygodniejszego i praktyczniejszego Citroena C3. Zatem DS3 walczy o klientów, którzy chcą podkreślić swój lifestyle. Klientów, którzy zerkają w stronę Mini, Beetle, czy Fiata 500. A w takim zestawieniu cena opisywanej (bogato wyposażonej) wersji DS3 (92 900 zł) prezentuje się atrakcyjnie. Zwłaszcza, gdy uświadomimy sobie, że cena, dużo mniejszego od DS3, 160 konnego Abartha 500 startuje od 89 900 zł.

DS DS3 1.6 THP 156 KM  - dane techniczne

DS DS3 1.6 THP 156 KM
Typ silnika benzynowy/turbo
Pojemność  1598 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 156 KM/6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm/1400-4000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów man. 6-bieg.
Pojemność bagażnika 285/980 l
Wymiary (dł./szer./wys.) 394,8/171,5/145,8 cm
Rozstaw osi 246,4 cm
V-max 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s
Zużycie paliwa* 7,9/7,5/5,8 l/100 km
Cena od 91 900 zł (83 400 zł w promocji)
*miasto/trasa/cykl mieszany
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Test DS DS3 1.6 THP
Tomasz Korniejew
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    20 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.