REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

REKLAMA

Ford Fiesta ST II wszedł przebojem na rynek, osiągając rewelacyjne wyniki sprzedaży w Europie. Od marca do maja tego roku zamówiono już ponad 3000 sztuk sportowej Fiesty. Czy faktycznie jest tak dobra? A może to wynik skutecznej kampanii reklamowej? Przekonajmy się!

Test Ford Fiesta ST

Auta określane mianem sportowych mają w zamysłach swych twórców rozbudzać w człowieku rządzę prędkości, zawziętość w walce o cenne części sekundy na torze bądź po prostu pasję ich pożądania. Wiele z nich nosi ten przydomek całkowicie niesłusznie, będąc niczym innym jak dobrze wykreowanym produktem nowoczesnego marketingu.

REKLAMA

Ford Fiesta ST: nadwozie

Samochód sportowy powinien wyróżniać się na drodze, a jeszcze lepiej by jego wygląd odwoływał się bezpośrednio do motosportu. Pobieżny rzut oka na nową Fiestę ST skupia myśli wokół jednego – rajdów samochodowych.

Zobacz też: Test Ford Focus ST kombi: Gdy rozwiązaniem jest kompromis

Pokaźnych rozmiarów, przyciemnione, 18-calowe alufelgi z pięknym, bo prostym w swej formie wzorem, duży spojler nad tylną klapą, agresywnie stylizowane wloty powietrza w przednim zderzaku, imitacja dyfuzora z tyłu i podwójna końcówka wydechu to ewidentnie cechy, które mają podkreślać wieloletnią przynależność Forda do królewskiej kategorii rajdów jakim są Mistrzostwa Świata WRC.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ford Fiesta ST: wnętrze

Kierowca „czuje” zapach wysokooktanowej benzyny także po zajęciu miejsca za małą, sportową kierownicą Fiesty ST. Pieczołowicie wykonana, odpowiednio gruba, świetnie leży w dłoniach. Smaczku dodaje logo ST umieszczone w dolnej części jej wieńca. Fotele Recaro dokładnie opasają ciało kierowcy, dbając o jego prawidłową pozycję za kółkiem nawet w najciaśniejszych zakrętach i nawrotach. Deska rozdzielcza, pokryta w górnej części matowym i miękkim w dotyku materiałem, przywodzi na myśl flokowane kokpity samochodów rajdowych, a czarna podsufitka odwołuje się do wieloletniej tradycji sportowych aut produkowanych przez koncern Forda. Dźwignia skrzyni biegów jest tuż pod ręką, a sama jej praca jest wzorowa. Typowy dla nowych Fordów układ przycisków na desce rozdzielczej nadal wymaga przyzwyczajenia, ale mnie on przekonuje. Dziwi natomiast archaiczny komputer pokładowy wyposażony w niewygodnie obsługiwane pokrętło.

Zobacz też: Test BMW 328i xDrive: na drodze ku doskonałości

Ford Fiesta ST: silnik 1.6 EcoBoost

Znawcy rajdów WRC szybko dostrzegą kolejną analogię, poprzez którą inżynierowie Forda odwołują się do tej niezwykłej dyscypliny motosportu – pojemność skokową silnika. Motor wykonany w technologii EcoBoost ma objętość 1,6 litra i moc aż 182 KM. W jego pracy wspomaga go turbosprężarka o stałej geometrii kierownic, generująca aż 240 Nm momentu obrotowego. Nie dość, że wartość ta jest niezmienna w zakresie od 1600 – 5000 obr./min to dodatkowo może ona chwilowo wzrosnąć do bagatela 290 Nm (tzw. overboost). Na tle poprzednika, wyposażonego w wolnossący silnik 2.0 Duratec-HE 150 KM, nowa Fiesta ST jest nieprawdopodobnie szybka.

Zobacz też: Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Kapitalne parametry silnika na papierze mają bezpośrednie odzwierciedlenie w rzeczywistych osiągach auta. Fiesta ST przyspiesza z ogromnym impetem i porywczością właściwie z każdej prędkości. Wciskanie ciała kierowcy w fotel jest odczuwalne już od 2000 obr./min i nie słabnie aż do granicznych obrotów jednostki napędowej.Rozpędzenie Fiesty 0-100 km/h zajmuje zaledwie 6,9 sekundy (poprzednikowi aż 8,4 s), a maksymalna jej prędkość to 220 km/h (208 km/h). Pasjonującego dramatyzmu w czasie jazdy dodaje specjalny zawór powietrza, który w trakcie gwałtownego przyspieszania wprowadza akustykę silnika na fantastyczny poziom. Dźwięk jest niski i przejmujący, ale słyszalny tylko przy przyspieszaniu, przez co nie męczy w trakcie codziennej eksploatacji.

Ford Fiesta ST: zawieszenie i układ kierowniczy

Zawieszenie Forda Fiesty ST stawia ją za wzór samochodu GTI. Choć oparte jest ono z przodu na klasycznych MacPhersonach,a z tyłu na belce skrętnej, to na torze Fiesta zachwyca! Jest ostentacyjnie zwarta i przewidywalna oraz nieprawdopodobnie stabilna nawet w bardzo szybkich zakrętach.  Zaskakuje neutralną charakterystyką pokonywania zakrętów, a podsterowność, jeśli w ogóle się pojawia, jest łatwa do opanowania. Na wyjściu z zakrętu kierowca może dać się ponieść emocjom i mocno wcisnąć gaz w podłogę, bo o prawidłowe przeniesienie momentu obrotowego na poszczególne koła dba system TVC. Praca przekładni kierowniczej jest idealnie skomponowana i zoptymalizowana z zachowaniem zawieszenia. Zarówno na torze jak i w ruchu ulicznym przekonuje jej bezpośrednie przełożenie (2.32 obrotu), łatwość zakładania błyskawicznych kontr oraz świetne przekazywanie informacji o tym co dzieje się w danej chwili na styku opon z nawierzchnią. Zadziwiające, że jest to układ elektryczny.

Zobacz też: Test Abarth 500C: w dobrym stylu

Fiesta prowadzi się tak dobrze, że jest właściwie jednym z nielicznych aut, które mimo przedniego napędu tak mocno mną zawładnęły. Przyjemność ze sportowej jazdy Fiestą ST jest tak duża, że można jej wybaczyć zbyt niski komfort resorowania na nawierzchniach o naprawdę kiepskiej jakości.

Ford Fiesta ST: hamulce

Układ hamulcowy Fiesty opiera się na zespole tarcz. Z przodu każda z nich jest wentylowana i ma średnicę 278 mm, natomiast z tyłu obie tarcze są lite i nieznacznie mniejsze - 253 mm.Układ zapewnia zdecydowaną siłę hamowania i jest odporny na tzw. fading. Nawet wielokrotne próby ostrego hamownia nie zmniejszają jego skuteczności działania.

Zobacz też: Abarth Punto Evo: powrót króla skorpiona

Ford Fiesta ST w codziennej eksploatacji

Zapewne wiele osób uważa tego typu pojazd za niezdolny do kooperacji z człowiekiem w trakcie codziennej eksploatacji. Wydawanie takich osądów bez wcześniejszej jazdy Fiestą ST woła jednak o pomstę do nieba.

Po pierwsze, silnik potrafi zadowolić się zaskakująco niewielką ilością paliwa. Przy spokojnej jeździe miejskiej można osiągnąć wynik poniżej 7 litrów na 100 km. Jazda z pedałem gazu regularnie wciskanym w podłogę podniesie ten wynik do 11,5 litrów paliwa na 100 km. Co więcej silnik jest niesamowicie elastyczny, przez co jazda po mieście jest bardzo sprawna i bezpieczna. Przestronność kabiny jest najbardziej zadowalająca z przodu, bowiem z tyłu wysokim osobom może zabraknąć miejsca nad głową i na wysokości kolan. Bagażnik ma podwójną podłogę, niski próg załadunku i oferuje sporą przestrzeń (290 litrów). Wyciszenie kabiny jest bardzo dobre, a rasowy dźwięk silnika słychać tylko przy mocno wciśniętym pedale gazu. Jedynie komfort jazdy na sportowym zawieszeniu i dużych oponach o niskim profilu jest czasem zbyt niski. Jeśli droga jest w kiepskim stanie to kierowca to odczuje.

Ford Fiesta ST: cena i wyposażenie

Przechodzimy teraz do ogromnej zalety Forda Fiesty ST czyli jego ceny. Prezentowana wersja, świetnie wyposażona kosztuje 78 000 zł! Żadne inne auto na rynku nie oferuje tak wysokich osiągów, równie bogatego wyposażenia i jakości wykonania za tak nieduże pieniądze. Sześć poduszek powietrznych, systemy ABS, ESP, TVC i asystent ruszania pod wzniesienia HSA, automatyczna klimatyzacja, radioodtwarzacz Sony z sześcioma głośnikami i 4,2" kolorowym ekranem, sportowe fotele Recaro, 18-calowe koła aluminiowe czy system bezkluczykowy to tylko wybrane elementy wyposażenia prezentowanej Fiesty ST2. Co więcej, najtańszą wersję można aktualnie zakupić w promocji już za 70 000 zł!

Ford Fiesta ST: opinia

Fiesta ST II udowodniła, że w pełni zasługuje na miano auta sportowego. Ogromna stabilność w zakrętach, charakterystyka pracy silnika, wysokie osiągi to jej kluczowe atuty. Fiesta ST niskim kosztem przenosi kierowcę do świata dawniej zarezerwowanego tylko dla nielicznych. Potrafi zbudować niespotykaną relację z człowiekiem dając mu więcej niż może się on po niej spodziewać.Na drodze ma charakter prawdziwego wojownika o niezachwianym poczuciu własnej wartości. Na torze sprawia wrażenie niestrudzonej, gdy musi pokonać bardzo szybką kombinację zakrętów. Można by niej tak pisać długo i namiętnie, ale prawda jest taka, że Fiesta ST to po prostu rasowa "ośka", kapitalne auto i świetna alternatywa dla znacznie droższych i wcale nie lepszych sportowych kompaktów.

Dane techniczne Ford Fiesta ST2

Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost 2013'
Typ silnika benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemność 1596 cm3
Układ cylindrów/zawory R4/16V
Maksymalna moc 182 KM/5700 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy 240 Nm/1600-5000 obr./min.
Napęd przedni
Skrzynia biegów 6+1
Wymiary (dł./szer./wys.) 3975/1709/1456 mm
Rozstaw osi 2489 mm
Masa własna 1163 kg
Maksymalna ładowność -
Średnica zawracania 11,2 m
V-max 220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 6,9 s
Zużycie paliwa* 7,9/4,8/5,9 l
Pojemność bagażnika 290/974 l
Cena od 73 500 zł (bez promocji i rabatów)
Cena prezentowanej wersji 78 000 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany

Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 wydech tłumik
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 logo
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 alufelga 18"
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 kierownica
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 prędkościomierz
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 logo na kierownicy
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 fotele kubełkowe
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 Recaro fotel
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2 jazda nocą
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Ford Fiesta ST2
Kamil Fraszkiewicz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
100,50 zł. Tyle musi zapłacić pewna grupa kierowców. Bezterminowe prawo jazdy do wymiany

Przez ponad 10 lat kierowcy w Polsce cieszyli się bezterminowymi prawami jazdy. Jednak nachodzi moment, w którym te dokumenty przestaną obowiązywać. Co to oznacza dla wszystkich posiadaczy tych ważnych dokumentów? 

Zapłacimy mniej za paliwo. O ile mają spaść ceny?

Według analityków Reflex, w najbliższych dniach możemy spodziewać się spadku cen benzyny o średnio 10 groszy za litr, a diesla o 5 groszy. Obecnie średnie ceny paliw są nieco niższe niż tydzień temu: benzyna 95 kosztuje 6,67 zł/l, a olej napędowy 6,68 zł.

350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

REKLAMA

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

REKLAMA

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA