Kategorie

Test Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM: modna zabawka?

Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C jest równie ekscentryczny w prowadzeniu jak i w wyglądzie. Mimo świetnych osiągów zachęca do delektowania się spokojną jazdą.
Fiat 500C jest równie ekscentryczny w prowadzeniu jak i w wyglądzie. Mimo świetnych osiągów zachęca do delektowania się spokojną jazdą.
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C to propozycja dla osób poszukujących niedużego acz szykownego kabrioletu do miasta. Czym kusi mały Włoch i jakie są jego słabe strony?

Sukcesor popularnego na przełomie lat 50 i 60-tych XX-go wieku Fiata 500 pojawił się dopiero w 2007 roku. Choć kazał czekać na siebie dokładnie pół wieku, czas ten wykorzystał doskonale. Zaledwie 3,5 metrowe nadwozie, otulone licznymi krągłościami stanowi namacalny pomost pomiędzy powojenną a obecną Europą. Wasz dziadek rozpozna w nim protoplastę „kaszlaka”, a wasza prawniczka modny gadżet pasujący do jej skórzanej torebki Gucciego.

Fiat 500C: nadwozie

Model 500C stanowi rozwinięcie pomysłu na multifunkcjonalny samochód miejski, czerpiący wszelkie zalety małego „mieszczucha” i gwarantujący przy tym radość jaką daje kabriolet. Uczucie szabrującego we włosach wiatru dopełniają wyjątkowo silne wrażenia estetyczne jakie zapewnia materiałowy dach, chromowane elementy nadwozia (tłumik, lusterka boczne, listwy przyokienne) oraz aluminiowe felgi o wręcz ekscentrycznym wzorze. Projekt nadwozia jest tak spójny, że ciężko wydać jednoznaczną opinię czy Fiata 500C lepiej prezentuje się z otartym czy zamkniętym dachem. Jedno jest jednak pewne, każdy kto zajmie miejsce w jego kabinie, zechce od razu ściągnąć otulające auto płótno.

Zobacz też: Test Suzuki Splash 1.0 – jestem z miasta

Fiat 500C: wnętrze

Reklama

Warto na wstępie zwrócić uwagę na pewne mankamenty jakie trapią model 500C. Trzeba to zrobić od razu, bowiem już po kilkunastu minutach obcowania z tym autem na pewno nie będziecie w stanie ich dostrzec. Plastiki są przeciętnej jakości, a częściowo lakierowany kokpit jest łatwy do uszkodzenia. Pozycja za kierownicą jest przeciętna – brakuje wzdłużnej regulacji położenia kierownicy. Do tego dochodzi brak pokręteł do sterowania radiem oraz haczyki na wieszaki zupełnie nie spełniające swojego zadania. Krótkie „słoneczniki” nie pozwalają zasłonić słońca wpadającego przez boczne szyby. Spasowanie elementów dachu także trąci myszką – szybki przejazd po kostce brukowej lub większych nierównościach pozwala usłyszeć „włoską robotę”.

Wydawać by się mogło, że słów krytyki jest aż nadto, ale wszystkie one bledną, gdy tylko ruszymy 500-tką w drogę. Nagle dostrzegamy, że miejsca w kabinie jest zaskakująco dużo, bagażnik jest całkiem pakowny, a jasne wykończenie deski rozdzielczej rozświetla wnętrze pojazdu i napawa pozytywną energią. Wiatr przyjemnie gładzi włosy podróżnych, a nadmiar jego pieszczot można skorygować poprzez podwójny Wind Stop umieszczony z przodu dachu oraz za tylnymi zagłówkami pasażerów. Nisko umieszczona linia bocznych szyb umożliwia swobodne oparcie ręki w trakcie jazdy w miejskich korkach. Już kilkuminutowa jazda fikuśnym Fiatem pozwala się niebywale odprężyć, a im więcej czasu mu poświęcimy, tym mocniej zaznacza się w naszej krwi zawartość endorfiny.

Fiat 500C: silnik i zawieszenie

Rzadko, wręcz incydentalnie, zdarza się, aby silnik grał drugie czy nawet trzecie skrzypce przy ocenie samochodu. W przypadku Fiata 500C pytanie o to ile mamy mocy pod maską jest nie tyle bez sensu, co raczej nie na miejscu. Jak mało które auto 500C zachęca do spokojnej, beztroskiej, by wręcz nie powiedzieć, flegmatycznej jazdy. Ciężko jednak powiedzieć, jaki jest tego powód. Na pewno winić nie można za ten stan rzeczy wysokoprężnej jednostki napędowej 1.3 Multijet o mocy 95KM. Wystarczy zmusić wskazówkę obrotomierza by zapędziła się w obszar powyżej 2,2 tys. obr. / min., a wigor i żywiołowość silnika pozwoli na wręcz  wariacką jazdę. Tym bardziej, że wtóruje mu w tym zawieszenie, kapitalnie utrzymujące pojazd w szybkich zakrętach! Zapewnia niezbędną zwinność nawet w trakcie gwałtownej zmiany pasa ruchu oraz przyzwoity (jak na krótki rozstaw osi) komfort resorowania. W chwilach odprężenia, które za kierownicą 500C mają miejsce przez większość czasu podróży, spokój ducha gwarantują także świetne wyciszenie silnika i wysoka jego ekonomiczność.

Zobacz też: Test Fiat Punto 0.9 TwinAir 85KM : turbodoładowane dwa cylindry

Warkot diesla jest praktycznie niesłyszalny w kabinie nawet przy otwartym dachu, a spalanie w mieście nie przekracza 6 l/100km nawet przy bardzo dynamicznej jeździe. Przy spokojnej eksploracji miejskich obszarów zużycie paliwa spada do ok. 5,0 litrów, natomiast poza aglomeracją można spokojnie zmieścić się w 4 litrach oleju napędowego.

Fiat 500C: skrzynia biegów

Pierwszy kontakt ze manualną skrzynią biegów może się wydawać trochę rozczarowujący. Próba wycofania pojazdu ukazuje brak pierścienia zabezpieczającego kierowcę przed wyborem niewłaściwego przełożenia. Zbyt szybkie wrzucenie wstecznego może się zatem zakończyć  „zapięciem 4-ki”. Ale późniejsza współpraca idzie „jak po maśle”. Przy ruszania komputer podnosi na moment obroty silnika, aby auto nie zgasło, poszczególne przełożenia wskakują z niebywałą łatwością, a co najważniejsze nie trzeba wielkiej wprawy, aby zmieniać biegi niezauważalnie dla pasażerów. Układ kierowniczy jest precyzyjny, ale średnica zawracania jest zaskakująca duża jak na tak krótkie auto.

Fiat 500C: wyposażenie i cena

Szybki rzut oka na cennik pozwala stwierdzić jedno - Fiat 500C to auto dla nielicznych. Podstawowa wersja z silnikiem diesla, po rabacie w wysokości 5000 zł to koszt 69 000 zł…W teście brała udział odmiana wyposażona dodatkowo w automatyczną klimatyzację, system ESP wraz z ASR + MSR + HBA + Hill Holder, 16’calowe felgi ze stopów lekkich, reflektory bi-ksenonowe, skórzane wykończenie kierownicy i dźwigni skrzyni biegów, Wind Stop, system muzyczny Interscope Sound System...Wszystkie te opcje wywindowały cenę 500-tki cabrio o dodatkowe 13 tys. zł. Prawie 85 tys. zł za auto klasy A to o wiele za dużo. Ale kto bogatemu zabroni.

Zobacz też: Fiat 500C: Jaką wersję wybrać? Poradnik kupującego

Podsumowanie

Czy zatem decyzja o zakupie Fiata 500C ma uzasadnienie racjonalne? Jeśli oczekujemy, że za konkretną pulę gotówki powinniśmy otrzymać odpowiednio dużą przestrzeń, poziom rozwiązań technologicznych i jakość wykonania to raczej powinniśmy skierować nasze kroki ku innym modelom, z zupełnie odmiennych segmentów. Jeśli jednak pieniądze nie są dla nas barierą, a od auta oczekujemy przyjemności zarówno z jazdy jak i posiadania ciekawego pojazdu, to Fiat 500C jest świetną propozycją. Tylko za nim podpiszemy fakturę w salonie finalizującą zakup 500C, wsiądźmy do niego i zapytajmy przyjaciela czy dobrze w nim wyglądamy. Nie każdy bowiem pasuje do tego auta, tak jak nie każdemu dobrze w spodniach "rurkach..."

Dane techniczne Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM S&S

Fiat 500C 1.3 Multijet 16V 95KM S&S

Typ silnika

diesel

Pojemność

1248 cm3

Układ cylindrów/zawory

R4/16

Maksymalna moc

95 KM/4000 obr./min.

Maksymalny moment obrotowy

200 Nm/1500 obr./min.

Napęd

przedni

Skrzynia biegów

5+1

Wymiary (dł./szer./wys.)

354,6/162,7/148,8 cm

Rozstaw osi

230 cm

Masa własna

1047 kg

Maksymalna ładowność

388 kg

Średnica zawracania

11,7 m

V-max

180 km/h

Przyspieszenie 0-100 km/h

10,7 s

Zużycie paliwa*

5,0/3,3/3,9 l

Pojemność bagażnika (rozł. fotel.)

182 /520 l

Cena od

69 000 zł

*miasto/trasa/cykl mieszany

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Fiat 500C tył
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C bok
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C tylne reflektory
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C logo
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C z tyłu
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C wnętrze
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C fotel
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C kokpit
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C panel radia
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C głośniki
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C panel klimatyzacji
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C wind stop
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C próg
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C bez dachu
Kamil Fraszkiewicz
Fiat 500C listwa ozdobna
Kamil Fraszkiewicz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    6 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Niebieska kontrolka temperatury. Co oznacza?

    Niebieska kontrolka temperatury pojawia się na tablicy zegarów części samochodów. Jaką informację przekazuje kierowcy?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.