Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Test Toyota Yaris Hybrid: dla ekologa mieszczucha

Jakub Tujaka
Toyota Yaris Hybrid
Toyota Yaris Hybrid
Przeniesienie technologii hybrydowej z Toyoty Prius do Toyoty Yaris zaowocowało powstaniem samochodu, którego z pewnością nie kupi żaden miłośnik motoryzacji. Hybrydowy Yaris jest zbyt cichy, zbyt nowoczesny i zbyt ekologiczny. Jeśli ktoś traktuje to jako zalety, a na dodatek jest mieszczuchem, to Yaris Hybrid jest dla niego autem idealnym.

Ekspansja hybrydowych Toyot trwa. Kompaktowy Prius i korzystające z tej samej technologii Lexusy z końcówką „h” w nazwie stanowią ciekawą alternatywę dla tradycyjnych układów napędowych. Niektórym klientom zależy na komunikowani światu, że są eko, inni dają się skusić liniowo rozwijanej mocy, a jeszcze inni traktują hybrydowe auto jako ciekawy gadżet.

Toyota znalazła niszę w segmencie B i niemal rok temu wprowadzono do sprzedaży Hybrydową odmianę Yarisa. Jak się sprawdza takie auto w codziennej eksploatacji?

Zobacz też: Test Citroen DS5: samochód zagadka

Nadwozie Toyoty Yaris Hybrid

Wygląd testowanego Yarista to najmocniejsza strona auta. Śnieżnobiały lakier położony na pięciodrzwiowej karoserii ozdobionej światłami z mnóstwem diod LED podkreśla nowoczesny charakter auta.

Agresywny przedni zderzak z wielkim czarnym wlotem powietrza spokojnie mógłby być zastosowany w usportowionej odmianie Yarisa. Linia boczna z podkreślonymi nadkolami i przyciemnionymi tylnymi szybami również wygląda dobrze, jednak koła o jeden rozmiar większe niż zamontowane w testowanym aucie nadałyby bardziej proporcjonalnego wyglądu.

Dwunapędowy Yaris wyróżnia się jeszcze emblematami z niebieskim tłem i innymi niż standardowe tylnymi lampami, które są standardowo dostępne w wersji Premium i Dynamic).

Wnętrze i wyposażenie Toyoty Yaris Hybrid

Wnętrze niestety nie robi tak dobrego pierwszego wrażenia, jak karoseria. Jeśli chodzi o jakość materiałów użytych do wykończenia kokpitu, to czuć oszczędności. Być ma to jakieś ekologiczne uzasadnienie i te ciemne plastiki rozkładają się trochę krócej, niż butelki PET, ale daleko im do jakości Volkswagena Polo czy Forda Fiesty.

Zobacz też: Test: Nowy Isuzu D-Max: zaskakująco przemyślany

Wewnątrz Yarisa Hybrid również znajdziemy kilka niebieskich akcentów (odróżniają wersję Hybrid), a także dwa dodatkowe przyciski służące do przełączania trybów ekologicznych: EV i ECO Mode.

Po naciśnięciu EV Yaris porusza się tylko za pomocą silnika elektrycznego. Niestety taka jazda trwa jedynie kilka kilometrów, ponieważ dość szybko kończy się zapas prądu w akumulatorach i należy go uzupełnić (np. przy hamowaniu).

Tryb ECO Mode jest bardziej zaawansowany i zmienia sposób pracy różnych mechanizmów tak, aby służyły oszczędzaniu paliwa.

Tablica przyrządów hybrydowego Yarisa różni się od klasycznej nieco zmienioną tablicą przyrządów. Zamiast obrotomierza jest tu wskaźnik przedstawiający aktualny tryb pracy układu napędowego. Jeśli wskazówka leży w polu ECO, tzn, że poruszamy się za pomocą silnika elektrycznego, jeśli przesunie się w pole CHG –informuje o ładowaniu akumulatorów, a jeśli przejdzie w pole PWR, to oznacza, że działają oba silniki i zużywamy prąd i benzynę.

Fotele w przedniej i tylnej sekcji są wystarczająco duże i wygodne. Nieco wysoka pozycja za kierownicą przypadnie do gustu niższym kierowcom. Panoramiczne okno dachowe wpuszcza dużą ilość światła do wnętrza Yarisa, dzięki czemu wnętrze sprawia wrażenie przestronniejszego niż jest w rzeczywistości, a i tak nie można narzekać.

Zobacz też: Test Volkswagen Golf VII 2.0 TDI DSG: Powrót króla

Wyposażenie z bezpieczeństwa obejmuje m.in. ABS, ESP i aż siedem poduszek powietrznych. Komfort podróżowania podnosi system audio z USB i AUX, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, a także dwustrefową automatyczną klimatyzację.

Toyocie udało się wpakować cały układ hybrydowy w taki sposób, żeby nie zmniejszyć praktyczności auta w porównaniu do Yarisa z klasycznym napędem. Dzięki temu mamy niemal płaską podłogę przed tylną kanapą i sporo miejsca nad głową.

Bagażnik ma pojemność 286 litrów, to dokładnie tyle samo co w zwykłym Yarisie, a niklowo-metalowo-wodorowy akumulator o pojemności 6,5 Ah umieszczono pod tylną kanapą. Aby się tam zmieścił trzeba było nieco zmniejszyć zbiornik paliwa (dokładnie o 6 litrów).

Napęd i zawieszenie Toyoty Yaris Hybrid

Układ hybrydowy Yarisa składa się z silnika benzynowego o pojemności skokowej 1,5 litra o mocy 75 KM. Maksymalny moment obrotowy osiągany przez ten silnik to 111 Nm w zakresie od 3,6 do 4,4 tys. obr./min.

Elektryczna część hybrydy generuje moc 61 KM dopiero od 6 tysięcy obrotów na minutę. Maksymalny moment obrotowy o wartości 169 Nm dostępny w cały zakresie pracy silnika.

Zobacz też: Pierwsza jazda: Nowy Ford Ranger

Łączna moc osiągana przez cały układ to 100 KM. Auto waży około 1100 kg, to o około 130 kg więcej niż podstawowa wersja Yarisa. Jednak ta dodatkowa masa nie daje się we znaki dzięki temu, że współpracujące silniki liniowo rozwijają moc i dysponują odpowiednim zapasem momentu obrotowego.

Jak to jeździ w praktyce? Ze startu zatrzymanego zaskakuje zrywnością i szybką reakcją na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Subiektywne odczucia są znacznie lepsze niż dane producenta:11,8 sekundy do pierwszej trzycyfrowej liczby na prędkościomierzu.

Jednak jeśli hybryda, to eko-jazda. Średnie zużycie paliwa podczas testu to 5,1 litra benzyny na 100 kilometrów. Gorliwe uważanie na zbyt lekko pracujący pedał przyspieszenia w czasie jazdy poza miastem może spowodować obniżenie zużycia paliwa do poziomu 4,5 litra. Poruszając się w mieście w tempie równym innym uczestnikom ruchu podniesie średnią do ponad 5,5 litra.

Najlepszą techniką pomagającą obniżenie zużycia paliwa jest dość dynamiczne rozpędzanie auta i utrzymywanie równego tempa jazdy. Przewidywanie różnych sytuacji na drodze może dać wymierne korzyści, ponieważ układ odzyskujący energię wytraca prędkość znacznie skuteczniej niż w przypadku klasycznych rozwiązań, dzięki czemu oszczędzamy klocki i tarcze hamulcowe.

Duży wyświetlacz na desce rozdzielczej informuje nas na bieżąco, jaki silnik napędza auto, czyli czy zużywamy prąd, czy też go produkujemy. Mamy też możliwość zwiększenia „produkcji” prądu za pomocą bezstopniowej przekładni Multidrive S, a konkretnie możliwości przełączenia jej w tryb  pracy B (zwiększa tempo ładowania akumulatorów odzyskaną energią).

Zobacz też: Test Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic: Auto na każdą okazję

Odradzamy próby podróżowania Yarisem Hybrid z prędkościami autostradowymi. Już powyżej 120 km/h hałas w kabinie zaczyna przeszkadzać. Jeśli chodzi o prędkość maksymalną auta to wierzę danym producenta: 165 km/h, ponieważ sam nie odważyłem się przekroczyć 130 km/h.

Dodatkowe kilogramy w postaci akumulatorów zostały zamontowane możliwie nisko, dzięki czemu nie miało to większego wpływu na zachowanie auta w zakrętach. Yaris prowadzi się znacznie gorzej, niż wywołana do tablicy Fiesta, ale jeśli ktoś nie wymaga od auta poczucia przyjemności z prowadzenia, to nie powinien narzekać na mało precyzyjną pracę układu kierowniczego.

Podsumowanie i cena Toyoty Yaris Hybrid

Toyota Yaris Hybrid to kolejna propozycja dla osób zainteresowanych ochroną planety i łataniem warstwy ozonowej. Zakup takiego auta wiąże się z określonym stylem życia i określonym stylem jazdy. Jak pokazały dane polskiego importera aut Toyoty, pierwsze 200 egzemplarzy Yarisa Hybrid rozeszły się w mgnieniu oka. To oznacza, że są ludzie skłonni wydać na wersję hybrydową kilkanaście tysięcy złotych więcej, niż za wersję z klasycznym benzyniakiem i odrabiać tę różnicę przez około 100 tysięcy kilometrów.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Cena Yarisa Hybrid startuje od 66 tysięcy złotych.

Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris
Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris
Moto.wieszjak.pl
Toyota Yaris deska rozdzielcza
Toyota Yaris składana kanapa
Toyota Yaris Hybrid
Fot. Moto.wieszjak.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie?
    Czy polisa OC, AC obejmuje bagaż w samochodzie? Niestety nie dla każdego kierowcy będziemy mieli dobre informacje...
    Taryfikator punktów karnych 2022. Aktualna tabela!
    Taryfikator punktów karnych 2022? Tak, mamy najnowszą tabelę z punktami karnymi. A wszystko za sprawą projektu rozporządzenia. Został opublikowany.
    Narzędzia do warsztatu na... Oscara. Oscara designu!
    Narzędzia do warsztatu samochodowego nie muszą być nudne czy brzydkie. Ten zestaw otrzymał właśnie nagrodę Red Dot za wzornictwo.
    Opony z butelki. Butelki wyłowionej z Bałtyku. Pomysł Continentala
    Opony z butelki? Continental już takie produkuje. Teraz będzie jednak używać butelek wyłowionych z Bałtyku. Musisz jednak pomóc. Wystarczy aplikacja.
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego. Realny problem?
    Blackout i ładowanie samochodu elektrycznego, czyli dziś porozmawiamy o realnych obawach potencjalnych nabywców aut zasilanych prądem.
    Wspólne przejazdy samochodem. Carpooling w modzie w Polsce
    Wspólne przejazdy samochodem? Od lat już trwa nowa moda na podróżowanie w Polsce. A modą tą jest właśnie carpooling.
    Mercedes EQS SUV. Cena w Polsce od 590 800 zł
    Mercedes EQS SUV i cena? To zdecydowanie drażliwy temat. Cennik elektrycznego SUV-a na polskim rynku steruje bowiem od prawie 600 tys. zł.
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
    Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
    Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
    Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
    Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
    Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
    Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
    Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
    Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
    Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
    Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
    Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
    Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
    Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
    Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
    Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
    Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
    Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
    Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
    Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
    Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
    Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
    Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
    Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
    AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
    Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
    Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
    Polisa dla auta elektrycznego
    AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
    Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
    Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
    Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
    Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.