Kategorie

Test Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic: Auto na każdą okazję

Jakub Tujaka
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Nowe Audi A3 zaprezentowane w 2012 roku jest jednym z tych aut, które nie zachwycają wyglądem, ale jak zaczniesz nimi jeździć, to nie możesz przestać. Każdy, kto zdecyduje się na zakup najnowszego Audi A3 może zapomnieć o skrótach, ponieważ tym wozem zawsze wybierasz dłuższą drogę do domu.

Audi A3 stworzyło nowy segment rynku, czyli auta kompaktowe z wyższej półki. Od 1996 roku klienci kupili już grubo ponad 2,5 miliona egzemplarzy „atrójki”, co oznacza, że marketingowcy Audi doskonale wiedzą co robią.

Do redakcyjnego testu dostaliśmy jeden z mniejszych i relatywnie tanich (jak na Audi)  modeli, czyli trzydrzwiowe A3 z silnikiem TSI 1,8 o mocy 180 KM, przednim napędem współpracującym ze skrzynią S-Tronic, w wersji Ambiente z masą dodatków na pokładzie.

Zobacz też: Nowe Audi A3: jakie wybrać? Poradnik kupującego

Gadżeciarze pokochają nowe Audi A3

Obecnie jednym z ulubionych sloganów marketingowców (nie tylko w branży motoryzacyjnej) jest: „wiele możliwości personalizacji auta”. Co to właściwie oznacza? Dobrym przykładem jest Audi A3.

Lista wyposażenia dodatkowego i ogromna paleta barw daje wiele możliwości konfiguracji. Dlatego trudno będzie spotkać dwa identyczne modele A3. Z punktu widzenia właściciela można mieć poczucie, że posiadamy auto jedyne w swoim rodzaju.

Klienci zainteresowani nowym A3 mają do wyboru: trzy wersje wyposażeniowe (Attraction, Ambition i Ambiente), 12 kolorów nadwozia, 15 konfiguracji kolorystycznych wnętrza i nieskończoną liczbę dodatków i pakietów promocyjnych.

Zobacz też: Test Mercedes-Benz B180 CDI: Bez eksperymentów

Karoseria nowego Audi A3

Najnowsze A3 wymiarami zewnętrznymi niemal nie różni się od poprzednika, ale ma znacznie powiększony rozstaw osi. Dzięki temu koła znajdują się na krańcach karoserii, co bezpośrednio wpłynęło na poprawę prowadzenia auta, a także ułatwiło manewry parkingowe.

Na karoserii pierwszego A3 występowały krągłości, jednak im nowszy model tym ich mniej. Najnowszy kompakt Audi narysowano bardziej zdecydowaną linią.

Tylne reflektory zostały rozciągnięte i upodobnione do większych modeli z nowej linii. Przednie światła również upodabniają auto do większego rodzeństwa.

Dzięki tym zabiegom stylizacyjnym nowe A3 równie dobrze będzie wyglądać przed teatrem, jak i przed modnym klubem. Paleta barw obejmuje zarówno szarości, czerń i modny brąz, ale według mnie najbardziej mu „do twarzy” w czerwonym.

Zobacz też: Test BMW 125d: skrojony na miarę

Wnętrze i wyposażenie Audi A3

Reklama

A3 jest w ofercie producenta już od 16 lat. Przez ten czas nastąpił ogromny rozwój wszelkich technologii. Audi nie mogło pozostać obojętne na to zjawisko, więc wyposażyło nowe A3 w dobrodziejstwa, które do tej pory mogliśmy zamówić do flagowego A8, czy największym coupe Audi - A7.

Komputer pokładowy A3 ma budowę modułową, co oznacza, że jego aktualizowanie będzie polegało na wymianie czipa (nie wiem ile to będzie kosztowało). Standardowo A3 ma zainstalowany moduł elektroniczny Tegra II firmy Nvidia, który od niedawna jest montowany w smartfonach i tabletach.

Wyposażenie testowanego auta obejmowało wiele dodatków uprzyjemniających podróż. Do dyspozycji mieliśmy dwustrefową klimatyzację, świetny system audio Bang & Olufsen (za 2,600 zł), nawigację satelitarną, biksenonowe reflektory i tempomat.

Dodatkiem, który przypadnie do gustu maniakom nowych technologii jest możliwość wyświetlenia na nawigacji zdjęć z Google Street View. Dzięki temu możemy zobaczyć jak wygląda budynek, do którego jedziemy, lub auto ułatwi nam znalezienie parkingu w pobliżu miejsca docelowego.

Kolejnym udogodnieniem oferowanym przez Audi jest Phone Box, czyli skrzynka w podłokietniku, która wzmocni zasięg telefonu komórkowego i połączy go bezprzewodowo z zestawem głośnomówiącym zainstalowanym w aucie. Dodatkowo Audi Phone Box jest wyposażony w złącze umożliwiające ładowanie baterii w naszej komórce.

Zobacz też: Test Audi Q5 2.0 TDi 170 KM S-tronic Quattro: Q-przygodzie nad zimowym Bałtykiem

Testowany egzemplarz był dodatkowo wyposażony w pakiet S-line. Dla kierowcy oznacza to, że ma fajniejszą (wygodniejszą i ładniejszą) kierownicę, a kierowca i pasażer wygodniejszy i lepiej wyprofilowany fotel.

Reklama

Deska rozdzielcza została maksymalnie uproszczona. Zrezygnowano z kilkudziesięciu przycisków na rzecz powrotu do korzeni, czyli maksymalnego uproszczenia. Panel do obsługi dwustrefowej automatycznej klimy został na miejscu, a centrum obsługi multimedialnej wylądowało tuż za ramką drążka do zmiany biegów. Ergonomia na piątkę.

W standardzie otrzymujemy m.in.: system ESC, poduszki powietrzne kierowcy i pasażera z poduszką kolanową kierowcy, poduszki powietrzne boczne z kurtynami powietrznymi, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, reflektory halogenowe z diodami do jazdy dziennej, system ISOFIX, komputer pokładowy, tempomat, manualną klimatyzację, centralny zamek sterowany pilotem i system Start/Stop z systemem rekuperacji energii z hamowania.

Zobacz też: Test Lancia Thema 3,6 V6 Executive: Pięć metrów luksusu

Silnik i zawieszenie Audi A3

Przedstawiciele Audi podkreślają, że priorytetami przy tworzeniu aut są: osiągi i ekologia. Efektem takiego nastawienia jest obniżanie masy własnej pojazdu. Aby maksymalnie ją zredukować zastosowano aluminiowe elementy konstrukcji takie jak maska, błotniki i rama pomocnicza. Lokalny blacharz raczej tego nie naprawi, a już na pewno nie pomaluje.

 Zmniejszono także pojemność zbiornika paliwa, co w przypadku bardziej paliwożernych jednostek wydaje się być kiepskim pomysłem. Jeżdżąc dynamiczne paliwo trzeba tankować co chwilę, bo 50 litrowy zbiornik nie daje dużego zasięgu. Pocieszające jest, że tankowanie do pełna jest po prostu tańsze.  

Zabiegi polegające na odchudzanie niektórych elementów dały lepsze rozłożenie masy. Nowe Audi prowadzi się bardziej neutralnie i lepiej reaguje na komendy wydawane przez kierowcę za pomocą pedału przyspieszenia, hamulca czy kierownicy. Auto prowadzi się jak po szynach i nie zdarzają mu się uślizgi przedniej osi. Zwarta konstrukcja daje poczucie pewności przy szybszych manewrach. System Select Drive pozwala na przemianę komfortowego podróżnika w urządzenie do szybkiego pokonywania łuków drogi.

Zobacz też: Test Toyoty GT86 : bezgranicznie podporządkowana!

Najnowsze Audi A3 jest dostępne z czterema silnikami. Dwa z nich to turbodoładowane benzyniakiz rodziny TFSI: 1,4 122 KM osiągający maksymalny moment obrotowy 200 Nm, który ma zmniejszoną masę dzięki temu, że zastosowano w nim aluminiowy blok. Mocniejszy turbobenzyniak ma pojemność 1,8 litra i aż 180 KM. Dzięki temu, że połączono w nim bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa i regulację zaworów wylotowych, od 1200 obr./min. do 5 tys. obr./min mamy do dyspozycji maksymalny moment obrotowy wynoszący 250 Nm. Blok mocniejszej jednostki odlano z szarego żeliwa.

Turbodiesle TDI montowane w najnowszym A3 mają pojemność 1,6 i 2,0 litra. Ich moc to odpowiednio 105 i 150 KM.

Testowane auto (1,8 TSI 180 KM S-tronic) to najmocniejszy silnik w gamie A3. Według mnie charakterem idealnie pasuje do tego auta, ze względu na wysoką kulturę pracy i liniowo rozwijaną moc. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa 7,3 sekundy, co pozwala na wprawienie w zakłopotanie wyprzedzonych kierowców kilkuletnich kompaktów z logo GTI.

Audi do około 200 km/h zachowuje stabilność, a maksymalnie rozpędza się do prędkości 232 km/h.

Średnie zużycie paliwa w czasie trwania jazd testowych to 7,5 litra benzyny na 100 kilometrów. Audi obiecuje maniakom oszczędzania (do których nie należę), że możliwe jest osiągnięcie średniego wyniku na poziomie 5,5 l/100 km.

Silnik 1,4 TFSI jest dostępny tylko z sześciobiegowym manualem, a 1,8 TFSI jedynie z automatem S tronic. Diesle natomiast mogą współpracować z obiema skrzyniami biegów. Napęd na cztery koła Quattro może być realizowany jedynie za pomocą skrzyni S tronic połączonej z turbobenzyniakiem 1,8 TFSI.

Zobacz też: Test Peugeot 208 – inspirowany legendą

Ceny nowego Audi A3

Najtańsze A3 z silnikiem 1,4 TFSI 122 KM z sześciobiegowym manualem kosztuje równe 90 tys. zł. Do najtańszego diesla 1,6 105 KM należy dopłacić 6 tys. złotych. Podstawowa wersja wyposażeniowa Attraction z silnikiem 1,8 TFSI kosztuje 113 800 zł, a aby doposażyć ją w napęd Quattro należy przygotować jeszcze 10 tys. zł.

Testowany egzemplarz to wersja Ambiente z pakietem S-line (8 tys. zł.), który był dodatkowo doposażony w felgi za 7 tys. zł, i masę innych dodatków, kosztował około 170 tysięcy złotych.

Ciekawostką jest fakt, że Audi za transport i przygotowanie do wydania każdego auta żąda dodatkowych 670 złotych.

Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3
moto.wieszjak.pl
Audi A3
Audi
Audi A3
Audi
Audi A3
Audi
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Fot. Moto.wieszjak.pl
Audi A3 1,8 TFSI 180 KM S-Tronic
Nowe Audi A3
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    25 cze 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy?

    Czy można zobaczyć nagranie z egzaminu na prawo jazdy? Jak najbardziej. Niestety tylko w przypadku, w którym kandydat... nie zda egzaminu.

    Kurs reedukacyjny: co to jest?

    Kurs reedukacyjny: co to jest i w jakich przypadkach jest konieczny? Dziś opowiemy o szkoleniach organizowanych przez WORD-y.

    Ile kosztuje licencja taxi?

    Ile kosztuje licencja taxi? Kierowca musi spełnić parę wymogów formalnych. Na jaki wydatek musi się przygotować? Kilkaset złotych.

    Jak zostać kierowcą Ubera? To w pewnym sensie proste...

    Jak zostać kierowcą Ubera? Choć wymogi nie są zaporowe, jest kilka punktów, które musi wypełnić kandydat. Zaraz opowiemy o procesie autoryzacji.

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Sunderland zaczyna produkcję

    Qashqai zostaje w Wielkiej Brytanii. Pomimo brexitu Nissan nie zdecydował się na przeniesienie produkcji z Wysp Brytyjskich.

    Zgoda na nadanie numeru VIN. Kiedy jest wydawana?

    Zgoda na nadanie numeru VIN jest wydawana przez wydział komunikacji w określonych przypadkach. Jakich? O tym opowiemy za chwilę.

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego

    Dopisanie współwłaściciela do dowodu rejestracyjnego: jak załatwić formalności? Warto dobrze przygotować się do wizyty w wydziale komunikacji.

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy?

    Jak zostać instruktorem nauki jazdy? Na drodze do tzw. "L-ki" kierowcy stoi przede wszystkim kurs organizowany głównie w WORD-ach.

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem. Co musisz o nim wiedzieć?

    Pozwolenie na kierowanie tramwajem to tak naprawdę prawo jazdy na tramwaj. Jak się je zdobywa i jakie warunki należy spełnić?

    Nowy Peugeot 308 SW - jest po prostu piękny!

    Nowy Peugeot 308 SW został oficjalnie zaprezentowany. Powabne kombi ma 600-litrowy bagażnik i paletę pięciu silników.

    Peugeot 2008 [TEST]: mały, miejski lew dorósł!

    Peugeot 2008 jest miejskim crossoverem. Niech jednak ten tytuł Was nie zmyli. Bo auto jest bardziej dojrzałe, niż mogłoby się wydawać!

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie. No i jest problem...

    Brak tabliczki znamionowej w przyczepie? Kierowcę czeka wizyta w wydziale komunikacji, stacji kontroli pojazdów i znowu wydziale komunikacji.

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić auto?

    Zastaw rejestrowy na samochodzie. Jak sprawdzić czy używane auto nie jest obciążone prawami osób trzecich? Są na to tak naprawdę trzy sposoby.

    Zgubiłem numer PKK. Co zrobić w takiej sytuacji?

    Zgubiłem numer PKK. Jak go odzyskać? No i tu pojawia się spory problem, bo kandydata na kierowcę czeka... No właśnie co?

    Sprzedaż części używanych na oku fiskusa. Ruszają kontrole.

    Sprzedaż części używanych na celowniku skarbówki. Powód? Wielu sprzedawców albo nie zarejestrowało nawet firmy, albo zaniża dochody ze sprzedaży.

    Ile elektryk przejedzie na rezerwie?

    Firma Edmunds sprawdziła, jaki dystans może pokonać samochód elektryczny, gdy komputer pokładowy pokazuje, że mają 0 km zasięgu.

    Audi RS e-tron GT: w 3,2 sek. do setki w elektryku! Pierwsza jazda.

    Audi e-tron GT choć jest elektryczny, powstaje w tej samej fabryce co R8. Choć nie emituje spalin, generuje potężną ilość emocji.

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czym jest i kiedy jest wpisywany?

    Zastaw rejestrowy na pojeździe. Czyli dziś opowiemy o tym, czemu pojawia się taka adnotacja w dokumentach pojazdu i jak się jej pozbyć.

    Nadanie nowego numeru VIN. Na czym polega?

    Nadanie nowego numeru VIN może być konieczne po poważnej modyfikacji pojazdu. jak przeprowadzić procedurę zgodnie z przepisami?

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje

    Wydanie dowodu rejestracyjnego zatrzymanego przez Policje. Czyli jak odzyskać dokumenty pojazdu po kontroli funkcjonariuszy?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co to oznacza?

    Status PKK: nieprawidłowe dane. Co oznacza taki komunikat pojawiający się w systemie info-car.pl? Kandydat na kierowcę nie ma się co martwić.

    Mitsubishi L200 po tuningu. Po fabrycznym tuningu!

    Mitsubishi L200 świetnie radzi sobie w terenie. Ma jednak pewną słabość. 150 koni to niezbyt dużo. Na szczęście Japończycy mogą coś na to poradzić.

    Zdjęcie samochodu z rejestracją nie narusza RODO

    Zdjęcie samochodu z rejestracją spokojnie można publikować. Powód? Numer rejestracyjny pojazdu nie stanowi danych osobowych.

    Cupra Ateca [TEST]: w 4,9 sek. do setki w... rodzinnym SUV-ie

    Cupra Ateca choć ma typowo rodzinne ubranie, oferuje kierowcy aż 300 koni. Czy takie połączenie sprawdza się na drodze?

    Jak sprawdzić numer PKK? Kierowcę czeka wizyta w urzędzie...

    Jak sprawdzić numer PKK? Niestety, ale ustawodawca nie przewidział możliwości sprawdzenia online. To oznacza, że kierowca musi zawitać w urzędzie.