Kategorie

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Wygląda jak milion dolarów, prowadzi się jak po sznurku, a do tego jest wygodny i… oszczędny. Oto rozsądniejsza siostra Cupry, czyli Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG!
Reklama

Pierwsza generacja Seata Ibizy ujrzała światło dzienne w roku 1983. W tamtym czasie hiszpańskie zakłady nie były specjalnie innowacyjne. Szczególnie że auto w dużej mierze bazowało na Fiacie Ritmo zaprezentowanym 5 lat wcześniej. Skutek? Samochód był po prostu przestarzały! Mały hatchback segmentu B nabrał nowego powietrza w płuca dopiero w latach dziewięćdziesiątych, kiedy Seat został przejęty przez Grupę Volkswagena. Tak, model stanowi nic innego jak jedną z wersji Volkswagena Polo. Niemiecki model stanowi jednak zasadniczo lepszą bazę konstrukcyjną.

Obecnie dostępna w salonach piąta wersja została zaprezentowana w roku 2017. Auto w jednym z topowych wariantów trafiło do naszej redakcji w ramach testu. Co można powiedzieć o jego nadwoziu? Seat Ibiza FR wygląda niesamowicie. Ma świetne proporcje z krótkim przodem i masywnym tyłem. Twórcy zaprojektowali nadwozie w oparciu o klasyczny i bardzo sportowy kształt klina. I choć nie jestem zwolennikiem koloru czerwonego, ten odcień jest powalający. Pięknie mieni się w słońcu i daje modelowi jeszcze jedną zaletę. Wszyscy myśleli, że to nie wersja napędzana litrowym silnikiem, a… Cupra!

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - skrojona na… miarę!

Mały Seat jest niezwykle przystojny. Ze swoją modną stylizacją spokojnie odnalazłby się na okładce Vogue`a. Bycie na czasie nie zawsze oznacza jednak bycia praktycznym. A to dotyczy chociażby przedniego zwisu. Zderzak jest na tyle nisko zarysowany, że w polskich realiach niezwykle łatwo zarysować go podczas dojeżdżania do krawężnika - ktoś zresztą zrobił to przed naszym testem. Na tym jednak wady nadwozia nie kończą się. Dodatkowo drzwi i klapa bagażnika są niezwykle lekkie. Bagażnik czasami trzeba zamykać kilka razy. A do tego system bezdotykowy ma dedykowaną klamkę tylko w drzwiach kierowcy. Niepotrzebna oszczędność!

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

Konsola centralna jest bardzo ascetyczna. Ogranicza się do ekranu radia i panelu sterowania klimatyzacją. To jednak dobrze. W ten sposób inżynierowie poprawili ergonomię - użytkownik bardzo szybko odnajduje się w tej kabinie. A to jeszcze nie koniec zalet Seata Ibizy. Wersja FR za dopłatą otrzymuje skóropodobny materiał na desce rozdzielczej z rasowym, czerwonym przeszyciem. Spora zaleta dotyczy też wymiarów wnętrza. Hiszpański hatchback segmentu B jest wystarczająco przestronny dla czterech dorosłych pasażerów. Poza tym dysponuje bagażnikiem o przyzwoitej pojemności na poziomie 355 litrów.

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Największa zaleta kabiny Seata Ibizy FR? Fotele sprawiały wrażenie jakby zostały uszyte na miarę! Jestem raczej szczupły. Do tej pory oznaczało to mniej więcej tyle, że sportowe siedziska były dla mnie za duże - musiałem posiłkować się regulacją boczną. W Seacie są idealne - świetnie trzymały moje ciało podczas jazdy w zakręcie. Skutek? Za kierownicą tego auta czułem się dosłownie jak w rękawiczce. Zapadłem się w fotel, siadałem nisko i byłem otoczony zarówno przez wzmocnienia boczne, jak i kierownicę czy tunel centralny. Poza tym było mi też wygodnie! Plecy nie bolały mnie nawet przez chwilę podczas tygodniowego testu.

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - cicho, oszczędnie i całkiem szybko

Testowy Seat Ibiza FR został wyposażony w litrowy silnik benzynowy. Jednostka ma 3 cylindry, bezpośredni wtrysk i doładowanie, 115 koni mechanicznych oraz została sparowana z automatyczną przekładnią dwusprzęgłową o 7 biegach. To zdecydowanie jeden z najlepszych układów napędowych w segmencie B. Automat daje wygodę eksploatacji w mieście, szybko reaguje na wciśnięcie pedału gazu i zmienia poszczególne przełożenia niezwykle sprawnie. Wady? Denerwujące jest bujnięcie pojawiające się zawsze wtedy, gdy podczas zwalniania skrzynia wrzuca jedynkę.

Zobacz również: Skrzynia DSG - awarie, opinie, eksploatacja. Co musisz wiedzieć?

Dźwięk pracy silnika? Na niskich obrotach słychać praktycznie same opony. Nieco wyżej do uszu kierowcy nie dobiega żaden denerwujący gang 3-cylindrowej jednostki. Ten pojawia się dopiero powyżej 3 tysięcy obr./min. - czyli niezwykle rzadko, bo skrzynia jest zestrojona w taki sposób, że raczej nie zapuszcza wskazówki obrotomierza tak daleko. Potężna zaleta Seata Ibizy FR 1.0 TSI 115 KM dotyczy zapotrzebowania na paliwo. W trasie przy spokojniej jeździe da się ograniczyć „apetyt” benzyniaka do 5 litrów. W mieście hatchback spala niespełna 7 litrów. A to wartości, które powinny ucieszyć kierowcę.

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Seat Ibiza FR 1.0 TSI bardzo ochoczo wyrywa do przodu, długo nie zastanawia się podczas wyprzedzania, a do tego… naprawdę dobrze się prowadzi. Oczywiście układ kierowniczy szczególnie podczas jazdy poza miastem mógłby przekazywać kierowcy nieco więcej informacji. Z drugiej strony zawieszenie trzyma hatchbacka na drodze jak przyklejonego i daje dużą dozę pewności podczas planowania dynamicznych manewrów. Hiszpanie tak naprawdę mogliby zmienić w podwoziu Ibizy tylko jedną rzecz - mocniej wyciszyć pracę elementów w czasie jazdy po nierównościach.

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - cena czyni cuda?

Muszę przyznać, że Seat Ibiza zrobił na mnie potężne wrażenie. Wygląda jak milion dolarów i rzuca się w oczy, podczas jazdy okazuje się poręczny, prowadzi się jak po sznurku i co najważniejsze, sprawia wrażenie dosłownie skrojonego na moją miarę. Niestety w tak skonfigurowanej wersji FR ma jedną, ale dość zasadniczą wadę. A ta dotyczy ceny! Tak przygotowane auto zostanie wycenione przez Hiszpanów na 98 829 złotych. Na tym jednak nie koniec. Bo metka z tak wysoką wartością nie gwarantuje pełnego wyposażenia. Samochód testowy nie posiadał np. nawigacji satelitarnej.

Zobacz również: Silnik TSI awarie - jakie usterki trapią poszczególne wersje?

Blisko 99 tysięcy złotych to kwota zaporowa w segmencie B. Podczas konfigurowania Ibizy radzę zatem sporą dozę rozsądku. Żeby zoptymalizować kwotę zakupu, lepiej zdecydować się na tańszy wariant wyposażenia i nieco słabszy silnik - np. 1.0 TSI 95 KM. Bo przy tej kwocie w zasięgu ręki kierowcy pojawia się bardzo niebezpieczny konkurent - brat Ibizy, a konkretnie Polo. Co ważne, za 100 tysięcy złotych kupujący może zdecydować się na wersję GTI. Ta też wygląda świetnie, a do tego ma nie tylko skrzynię DSG, ale też ryczący, 200-konny silnik o pojemności 2 litrów pod maską.

Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry

Kuba Brzeziński

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - dane techniczne:

  • Silnik: R3, doładowany, benzynowy
  • Pojemność silnika: 999 cm3
  • Maksymalna moc: 115 KM (przy 5000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 200 Nm (przy 2000 - 3500 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 193 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 9,5 s.
  • Skrzynia biegów: automatyczna DSG, 7 biegów
  • Zbiornik paliwa: 45 litrów
  • Zużycie paliwa na 100 km w teście (cykl mieszany): 6,6 litra
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany): 6,4 litra
  • Długość: 4059 mm
  • Szerokość: 1780 mm
  • Wysokość: 1444 mm
  • Rozstaw osi: 2564 mm
  • Pojemność bagażnika: 355/1165 litrów
  • Cena: od 46 800 złotych

Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - cena i wyposażenie:

  • Cena: 98 829 złotych
  • pełne przednie światła LED z funkcją świateł autostradowych
  • aktywny tempomat z ogranicznikiem prędkości
  • BeatsAudio - 6 głośników i subwoofer
  • system bezkluczykowego dostępu do wnętrza i odpalania auta
  • elektrycznie otwierane okno dachowe
  • 17-calowe obręcze aluminiowe
  • automatyczna klimatyzacja
  • czujnik deszczu i zmierzchu
  • przyciemniane szyby z tyłu
  • asystent podjazdu na wzniesienie
  • sportowe fotele przednie
  • wielofunkcyjna, sportowa kierownica
  • podgrzewane fotele przednie
  • elektrycznie sterowane szyby z tyłu

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Test: Seat Ibiza FR 1.0 TSI DSG - spokojniejsza siostra Cupry
Kuba Brzeziński
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.