Volkswagen przez lata cieszył się opinią producenta świetnych silników benzynowych. Wolnossące jednostki być może nie oferowały nowych zdobyczy techniki, w zamian były w stanie bezawaryjnie pokonywać setki tysięcy kilometrów, a do tego nadawały się do zasilania gazem. W nowym millenium sytuacja zmieniła się. Niemcy postawili na zaawansowanie i choć to dało motorom moc, przyniosło szereg wad na polu trwałości. Przed zakupem używanego auta Grupy Volkswagena warto zatem wiedzieć który z silników wybrać.
reklama
reklama
Silnik 1.2 TSI awarie - EA111 (2009 - 2012):
1.2 TSI EA111
Silnik 1.2 TSI zaprezentowany w roku 2009 miał stanowić powiew technologicznej świeżości i zapewnić dynamikę oraz oszczędność. Korzystał z bezpośredniego wtrysku i doładowania, a do tego miał rozrząd napędzany za pomocą łańcucha. Jednostka występowała w trzech wersjach mocy - 86, 90 i 105 koni mechanicznych oraz napędzała szereg modeli Grupy Volkswagena - segmentu B, C czy kombivan. Choć nadzieje wiązane z silnikiem były duże, kierowcy dość szybko rozczarowali się. Konstrukcja nie okazywała się najbardziej dopracowana.
- Łańcuch rozrządu potrafi rozciągnąć się jeszcze przed przekroczeniem przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. Winny uszkodzenia często był wadliwie wykonany napinacz.
- Zacinający się zawór sterujący pracą turbosprężarki.
- Znane są przypadki uszkodzeń uszczelki pod głowicą.
- Potrafi spalać duże ilości oleju.
Silnik 1.2 TSI awarie - EA211 (2012 - 2018):
To wersja silnika produkowana od roku 2012. Inżynierowie postanowili przeprojektować kilka newralgicznych punktów po to, aby zwiększyć trwałość jednostki. I tak zastosowali 16-zaworową głowicę oraz zamienili łańcuch na pasek rozrządu. Napęd ma fabrycznie określoną trwałość na 210 tysięcy kilometrów. Podczas częstej eksploatacji w mieście, mechanicy zalecają jednak skrócenie interwału wymiany. Identycznie jak w poprzedniku standardem pozostał bezpośredni wtrysk paliwa oraz doładowanie. Na rynku spotykane są dwa warianty mocy - 90 i 105 koni mechanicznych.
- Silniki 1.2 TSI EA211 sprawują się bez większych problemów.
- Należy skrócić interwał wymiany oleju z 30 na 15 tysięcy kilometrów.
Silnik 1.4 TSI awarie - EA111 (2005 - 2012):
1.4 TSI EA111
Silnik benzynowy nowej generacji został zaprezentowany w roku 2005 i dedykowany w pierwszej kolejności piątej odsłonie Volkswagena Golfa. Jednostka miała połączyć dynamikę jazdy z oszczędnością, a wszystko za sprawą bezpośredniego wtrysku paliwa i doładowania. W mocniejszych wariantach turbosprężarka została zestawiona z kompresorem. I choć to dawało siłę, stało się też źródłem awarii. Silnik 1.4 TSI w wersji EA111 występuje w kilku wariantach mocy: 122, 140, 150, 160, 170, 180 i 185 KM.