REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak holować inny pojazd? Technika holowania

Jakubowski Ryszard
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie. fot. Newspress
Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie. fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Holowanie, zwłaszcza na holu miękkim, nie należy do zadań łatwych i bezpiecznych. Kierowca pojazdu holującego musi równocześnie dbać o bezpieczeństwo swoje, jak i osób w holowanym samochodzie.

Uszkodzony pojazd ma bardzo ograniczoną możliwość wykonywania manewrów i uników: musi pojechać za samochodem holującym mniej więcej jego śladem. Nie może się zatrzymać ani przyspieszyć kiedy to będzie konieczne.

REKLAMA

Przed rozpoczęciem holowania kierowcy obu pojazdów MUSZĄ uzgodnić sposoby porozumiewania się. Telefon komórkowy nie zapewnia błyskawicznego połączenia, a w wielu przypadkach decydować mogą sekundy. Dobrze, gdy w obu pojazdach jest CB radio. Jeżeli nie ma, trzeba „wrócić do korzeni”. A więc trzeba ustalić, w jaki sposób kierowca pojazdu holowanego poprosi o zatrzymanie się. Może to być kilkakrotne błyśnięcie światłami długimi. Warto umówić się o sposobie informowania go o konieczności hamowania. Znakomite rezultaty daje hamowanie na dwa razy. Najpierw należy na sekundę nacisnąć niezbyt mocno na pedał hamulca, aby na chwilę zapalić światła “stop”. Drugie naciśnięcie pedału hamulca informuje holowanego, że już trzeba zacząć hamować.

Zobacz również: Jak samodzielnie odpowietrzyć hamulce?

Samochody mają w większości przypadków fabryczne zaczepy do holowania. Warto wiedzieć, gdzie one się znajdują. Jeżeli pojazd nie ma takiego zaczepu, a pod ręką nie ma fabrycznej instrukcji, informującej, gdzie można przywiązać hol, można go mocować jedynie do najtrwalszych elementów zawieszenia lub karoserii. Może to być hak do holowania przyczepy. Pod żadnym pozorem nie wolno przywiązywać holu do zderzaka i jego wsporników.

Jak kierujący pojazdem holowanym powinien zachować się wobec pieszych?

REKLAMA

Podczas holowania należy zwrócić baczną uwagę na przechodniów! Często usiłują oni przejść między pojazdem holującym i holowanym, gdy te oczekują na zmianę świateł przed skrzyżowaniem. Gdy pojazd holujący ruszy, pieszy albo zostanie podcięty przez naprężającą się linkę, albo uderzy go zderzak pojazdu holowanego. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zachowanie wobec przechodniów podczas holowania nie może być nacechowane wyrozumiałością! Dlatego natrafiając na oznakowane przejścia, należy tak jechać, aby nie zatrzymywać się na nich dla pieszych. Jeżeli nie da się jechać dalej – zatrzymać się przed przejściem i zaczekać na wolną drogę. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza przy skręcaniu w prawo przy palącej się zielonej strzałce pod czerwonym światłem.

Zobacz również: Jak przedłużyć okres eksploatacji auta?

REKLAMA

Pojazd holujący po wjechaniu w obręb skrzyżowania zwykle musi się zatrzymać się, aby przepuścić nadjeżdżające z lewej samochody, dla których ruch jest otwarty. Pojazd holowany zatrzyma się albo na przejściu dla pieszych, albo – co gorsza, przed nim. Piesi mają zielone światło, więc śmiało wkroczą między oba auta i albo poprzewracają się o łączącą je linkę, albo zostaną uderzeni przez holowany samochód, gdy holujący gwałtownie ruszy, widząc wolną drogę. Dlatego najbezpieczniej jest skręcać w prawo tylko przy zielonym świetle i zaczekać, aż dla pieszych zapali się światło czerwone i ostatni przechodnie zejdą z jezdni.

Ruszanie podczas holowania nie jest rudne, pod warunkiem, że kierowca pojazdu ruszającego wykona to bardzo uważnie, delikatnie naprężając hol. Gdy poczuje, że jego samochód ma trudności z dalszym rozpędzaniem się, może spokojnie zwiększyć nacisk na pedał gazu. Biegi należy zmieniać szybko i płynnie, aby nie powodować nadmiernego luzowania się linki holowniczej.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

REKLAMA

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

REKLAMA