Kategorie

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych

Robert Kuśpiel
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych
Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV wymiana tylnych klocków i szczęk hamulcowych
W poradniku tym pokażemy jak samemu dokonać wymiany tylnych klocków i okładzin hamulcowych. Cała operacja nie jest trudna i możemy wykonać ją we własnym zakresie.

W tylnych hamulcach Volkswagena Polo i Seata Ibizy były stosowane dwa układy - tarczowy i bębnowy. Zaczniemy od opisu jak wymienić okładziny w układzie bębnowym. Prace zaczynamy od uniesienia tylnej części auta. W tym celu możemy skorzystać ze zwyczajnego podnośnika razem z podstawkami. Blokujemy przednie koła i zdejmujemy koła. Teraz musimy cofnąć szczęki hamulcowe. Chcąc to zrobić musimy wsadzić śrubokręt przez otwór gwintowany w bębnie hamulca i naciskamy znajdujący się tam klin w górę.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana przednich tarcz i klocków hamulcowych

Reklama

Teraz odkręcamy śruby i zdejmujemy bęben hamulcowy. W praktyce może okazać się to dosyć trudne. Zazwyczaj jest on trudny do ściągnięcia. Jeżeli tak się stanie to najlepiej opukać go delikatnie młotkiem i podważyć śrubokrętem. Następny krok to demontaż miseczek sprężyn. Zdejmujemy ją ściskając znajdującą się pod nią sprężynę. Najlepiej zrobić to kluczem do rur a następnie obrócić o 90 stopni i wyjąć. W ten sam sposób postępujemy z pozostałymi.

Podważamy i wypychamy szczękę hamulcową przekręcając śrubokręt w lewo. Teraz odczepiamy dolną sprężynę odwodzącą i wyjmujemy szczęki. Odpinamy i wyjmujemy linkę hamulca ręcznego. Przechodzimy na imadło i mocujemy w nim szczęki. Odczepiamy sprężynę z klina i demontujemy sprężynę odwodzącą za pomocą szczypiec. Robimy to bardzo ostrożnie gdyż istnieje ryzyko skaleczenia.

Pozostaje nam odpiąć sprężynę dociskową oraz zdjąć element dociskowy razem z klinem. Przechodzimy do montażu. Na początku musimy ściągnąć osłony przeciwpyłowe z cylinderka rozpieracza. Nie ma potrzeby wyjmowania tłoczków. Sprawdzamy dokładnie stan bębna. Jeżeli jest wyczuwalny rant to należy go usunąć poprzez przetoczenie. Inną opcją może być zakup nowych. Pamiętajmy, że wymiany dokonujemy parami.

Smarujemy dokładnie wszystkie ruchome elementy. Teraz zaczepiamy sprężynę dociskową za element dociskowy. W tym samym czasie montujemy klin. Chcąc mieć pewność, że zrobiliśmy to dobrze to musimy sprawdzić czy zgrubienie na klinie jest widoczne. Kolejny krok to montaż szczęki hamulcowej z dźwignią ręcznego na elemencie dociskowym. Montujemy wszystkie sprężyny poza tymi z miseczkami.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

Reklama

Zaczepiamy linkę hamulca ręcznego do dźwigni. Możemy teraz zamontować dolną sprężynę odwodzącą i zamocować szczękę hamulcową na dolnym podparciu. W tym momencie montujemy sprężyny znajdujące się na nich miseczki sprężyn. Dociskamy ją za pomocą szczypiec i obracamy o 90 stopni. Zakładamy bęben hamulcowy i wkręcamy śrubę mocującą. Podobnie postępujemy po drugiej stronie auta.

Kiedy przeprowadzimy całą wymianę to naciskamy kilka razy pedał hamulca w celu poprawnego ustawienia szczęk. Musimy teraz wyregulować hamulec ręczny. W tym celu ciągniemy za hamulec ręczny do góry o 4 zęby. Przykręcamy nakrętkę regulacyjną do momentu aż nie będzie można obrócić tylnymi kołami. Powinna być wkręcana przez końcówkę cięgła.

Spuszczamy samochód z ręcznego i sprawdzamy dokładnie czy koła obracają się bez żadnych oporów. Sprawdzamy czy koła są dobrze zamocowane i po opuszczeniu auta naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Unikamy gwałtownego hamowania przez pierwsze 300 kilometrów.

Przechodzimy do systemu z hamulcami tarczowymi. Zasada działania jest podobna jak w przypadku hamulców tarczowych przednich. Na początku unosimy samochód i podpieramy go na „kobyłkach”. Jeżeli mamy czujnik zużycia to wypinamy go. Teraz spuszczamy samochód z hamulca ręcznego i odpinamy klamrę mocującą linkę ręcznego.

Wciskamy dźwignię ręcznego i wypinamy linkę. Następnie wykręcamy śruby mocujące zacisk. Zdejmujemy go i podwieszamy go do nadwozia np. za pomocą drutu. Nie można dopuścić, żeby zacisk zwisał swobodnie na przewodzie hamulcowym. Doprowadzi to do jego uszkodzenia. Teraz demontujemy klocki hamulcowe razem ze sprężynami, które je mocują. Czyścimy dokładnie zacisk hamulca. Nie zalecamy do tego szczotki drucianej. Najlepiej zrobić to za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Przechodzimy do montażu nowych klocków. W tym celu musimy wepchnąć tylne tłoczki. Są one wkręcane, dlatego będzie nam do tego potrzebny specjalny przyrząd. Możemy go zastąpić dowolnym narzędziem, które pozwoli na obracanie tłoczka gdyż jest on wkręcany. Robimy to kręcąc nim zgodnie z ruchem wskazówek zegara jednocześnie dociskając go. Nie należy się szybko zniechęcać jest to bardzo czasochłonne zajęcie w przypadku braku narzędzia.

Teraz ściągamy folię ochronną z grzbietu płytki klocka hamulcowego. Montujemy sprężyny mocujące razem z wkładkami ciernymi. Odwiązujemy zacisk hamulcowy i mocujemy go na swoje miejsce. W tym celu wystarczy wkręcić dwie śruby mocujące. Teraz podłączamy linkę hamulca ręcznego uprzednio naciskając dźwignię, na której będzie się znajdowała. Na wsporniku montujemy klamrę mocującą linkę hamulca ręcznego.

Na końcu przechodzimy do regulacji ręcznego. Robimy to w taki sam sposób jak to miało miejsce w hamulcach bębnowych. Unikamy gwałtownego hamowania przez pierwsze 300 kilometrów.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    2 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.