REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana oleju silnikowego

Robert Kuśpiel
Wymiana oleju w Volkswagenie Polo . Fot.Newspress
Wymiana oleju w Volkswagenie Polo . Fot.Newspress

REKLAMA

REKLAMA

W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić olej silnikowy w Seacie Ibiza IV i Volkswagenie Polo III. Samochody są podobne konstrukcyjnie dlatego wymiana oleju przebiega tak samo.

Tradycyjnie wymianę oleju zalecamy przeprowadzić co roku o tej samej porze. Jeśli chodzi o dystans, wymianę przeprowadzamy też co 20 000 kilometrów. Jeśli chodzi o zakup filtrów są one identyczne dla każdego z tych modeli. Różnią się tylko w zależności od wersji silnikowej. Jego cena to około 30 złotych. W przypadku oleju zalecamy wybrać taki sam jaki był użyty wcześniej. Częste i przypadkowe zmiany oleju nie wpływają korzystnie na silnik.

REKLAMA

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola skrzyni biegów

W celu przeprowadzenia naszej pracy będą nam potrzebne następujące przyrządu i materiały eksploatacyjne:

  • Klucz taśmowy do filtrów
  • Klucz nasadowy do filtrów
  • Podnośnik lub kanał
  • Puste naczynie o pojemności około 7 litrów
  • Olej
  • Filtr oleju
  • Czyste szmatki

Na początku przedstawimy ile oleju potrzeba dla każdej wersji silnikowej:

  • Silnik benzynowy 1.2 – 3.0L
  • Silnik benzynowy 1.4 – 3.2L
  • Silnik benzynowy 1.4 FSI – 3.5L
  • Silnik Diesla 1.4 – 4.2L (AMF), 3.8L (BAY)
  • Silnik Diesla 1.9 TDI i SDI – 4.3L

REKLAMA

Przystępujemy do wymiany. Pamiętajmy, że silnik musi być rozgrzany do temperatury roboczej. Ułatwi to nam zlanie całego oleju. Pierwszy krok to uniesienie auta lub wjechanie na kanał. Wymianę można wykonać z pozycji tradycyjnego podnośnika jednak jest to bardzo ryzykowne a do tego wymiana jest stosunkowo utrudniona. W silniku wysokoprężnym musimy na początku wykręcić śrubę mocującą obudowę filtru. Wszystko po to, żeby olej mógł spłynąć do miski olejowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz demontujemy dolną osłonę silnika. Nie jest to trudne zadanie. Kiedy się dokładnie przyjrzymy zobaczymy jej wszystkie mocowania. Następnie podsuwamy pusty pojemnik pod korek spustowy i go odkręcamy. Podczas tej czynności musimy bardzo uważać, pierwszy wypływ oleju następuje z dużym impetem. Jest on rozgrzany przez co może dojść do poparzenia skóry. Czekamy do momentu aż spłynie cały olej.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: wymiana filtra paliwa w silniku Diesla

Warto przyjrzeć się w jakim jest stanie. W przypadku stwierdzenia dużej ilości metalowych opiłków możemy stwierdzić, że nasz silnik nie pracuje prawidłowo. Jest to efekt ścierania się niektórych elementów. Taką usterkę powinniśmy naprawić w warsztacie trudniącym się silnikami samochodowymi. Na koniec powinni wykonać dokładnie płukanie kanałów i przewodów olejowych.

REKLAMA

Wkręcamy korek spustowy używając nowego pierścienia uszczelniającego i przystępujemy do wymiany filtru oleju.  Operację tą podzielimy na poszczególne grupy silnikowe. Zaczynamy os silnika benzynowego 1.4 (oznaczenie AUA, AUB, BBY, BBZ). Na początku musimy poluzować sam filtr. Łapiemy go od doły za pomocą klucza płaskiego 30. W tym momencie chwytamy go ręką i odkręcamy. Wyciekający olej wycieramy za pomocą szmatki.

Czyścimy dokładnie kołnierz filtru na kadłubie silnika. Używajmy do tego szmatki niepozostawiające włókien. Jeżeli pozostały resztki uszczelki to należy ją bezwzględnie usunąć. W tym momencie przechodzimy do montowania nowego wkładu. Najpierw nawilżamy dokładnie uszczelkę nowego filtru olejem silnikowym. Wystarczy tylko cienka warstwa. Teraz dokręcamy go ręką. Obserwujemy dokładnie kiedy uszczelka zetknie się z silnikiem. Wtedy należy obrócić go jeszcze o ½ obrotu. Pamiętajmy, żeby był prawidłowo zamontowany.

Zobacz też: Seat Ibiza III: wymiana żarówek

Pozostajemy dalej w temacie silników benzynowych. Teraz zajmiemy się jednostkami 1.2 i 1.4 o oznaczeniu AWY, AZQ oraz silnikiem 1.4 FSI o sygnaturze AXU. Pierwszy krok to odkręceniu górnej pokrywy filtru. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Po wykonaniu tej czynności demontujemy pokrywę. Należy mieć przy sobie czystą szmatkę w celu wytarcia wypływającego oleju.

Wyjmujemy stary wkład i ściągamy stary pierścień. Czyścimy dokładnie miejsce uszczelnienia na silniku za pomocą czystej szmatki. Nakładamy cienką warstwę oleju na pierścień uszczelniający, wkładamy nowy filtr i dokręcamy górną pokrywę.

Kolejną grupą silników będą jednostki wysokoprężne. Zaczniemy od silnika 1.9 SDI o oznaczeniu ASY. Na początku należy odkręcić pokrywę od obudowy filtru. Najlepiej zrobić to za pomocą klucza taśmowego. Zdejmujemy ją i wyjmujemy stary wkład razem z pierścieniami uszczelniającymi. Czyścimy powierzchnię styku, montujemy nową uszczelkę wraz z filtrem i dokręcamy górną obudowę.

Zobacz też: Seat Ibiza III/Volkswagen Polo IV: kontrola cieczy chłodzącej

Na końcu pozostają nam silniki 1.4 TDI (AMY, BAY) oraz 1.9 TDI ATD, AXR, ASZ). Pierwszy krok to odkręcenie pokrywy. Robimy to za pomocą klucza nasadowego 36. Po wykręceniu wyjmujemy pokrywę razem z wkładem filtru. Wypływający olej należy wytrzeć za pomocą szmatki. Jeżeli pozostał pierścień uszczelniający to musimy go zdjąć. Czyścimy dokładnie powierzchnie przylegania i zakładamy nową uszczelkę.

Wkładamy nowy filtr i zakręcamy pokrywę. Po zmianie filtru przyszedł czas na zalanie silnika nowym olejem. Stosujemy taką ilość oleju jaka została podana na początku tego poradnika. Zalecamy wlać ok. ¾ nominalnej objętości i uruchomić silnik i pozwolić mu popracować na luzie. Po 3 minutach sprawdzamy stan oleju i dolewamy ewentualną różnicę.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA