Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wyregulować hamulec ręczny?

Jakubowski Ryszard
Dobrze wyregulowany hamulec ręczny to duży krok do bezpieczeństwa fot. Smart
Dobrze wyregulowany hamulec ręczny to duży krok do bezpieczeństwa fot. Smart
Prawidłowa regulacja hamulców, w tym pomocniczego (nazywanego ręcznym) ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W nowoczesnych samochodach hamulec zasadniczy nie wymaga żadnych regulacji, które można przeprowadzić domowym sposobem. Można za to i należy regulować hamulec ręczny, niesłusznie zwany postojowym. W przypadku awarii hamulca zasadniczego to przecież jedyna deska ratunku!

Zobacz galerię: Muscle Cary wczoraj i dziś

Przed przystąpieniem do regulacji należy unieść obustronnie tył samochodu tak, aby tylne koła wisiały w powietrzu. Samochód powinien spocząć na solidnych podstawkach, np. na mocnych klockach, pieńkach drewnianych lub na specjalnych kobyłkach. Nie powinien przy tym się kołysać – przednie koła muszą mocno stać na podłożu.

Zobacz również: Jak bezpiecznie wykonywać prace pod samochodem?

Najpierw należy przygotować lampę warsztatową lub przenośną samochodową, a w ich zastępstwie zwykłą latarkę. Następnie - zorganizować sobie miejsce pracy. Z braku specjalnego wózka do prac pod samochodem, popularnego wśród kierowców wielkich ciężarówek, można pod pojazd wsunąć karimatę, gruby materac piankowy (ale uwaga - będzie potem trudno go oczyścić!) lub zwykły koc. Po wsunięciu się na tak przygotowane legowisko następnym krokiem jest odszukanie linek hamulca ręcznego. Układają się one w kształt litery „V”. Miejsce, w którym się łączą, jest częścią dźwigni hamulca ręcznego. Tu zwykle znajduje się śruba regulacyjna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W bardzo starych modelach samochodów i w nielicznych nowszych linki hamulca ręcznego są połączone z cięgłem Bowdena, które prowadzi aż w rejon pod tablicą przyrządów (deską rozdzielczą), gdzie znajduje się uchwyt z zapadką służący do zaciągania i zwalniania hamulca ręcznego. To rozwiązane od dawna nie jest stosowane w popularnych typach samochodów.

Śruba regulacyjna hamulca ręcznego zwykle jest zapieczona lub zardzewiała. Należy zastosować do jej „reanimacji” środki opisane w artykule Jak odkręcać zardzewiałe śruby i wkręty, gdy polewanie coca-colą nie pomaga?, a następnie przeprowadzić regulację tak, aby hamulec przy opuszczonej dźwigni nie tylko nie blokował kół, ale też nie powodował ocierania nakładek hamulcowych (lub klocków) o bębny (lub tarcze hamulcowe). Koła muszą się obracać swobodnie.

Zobacz również: Jak wymienić koło?

Kolejnym krokiem jest sprawdzenie poprawności regulacji. Można ją uznać za poprawną, jeżeli po „zaciągnięciu” dźwigni hamulca ręcznego na piąty lub szósty ząb następuje całkowita blokada tylnych kół – dźwigni nie można „zaciągnąć” na kolejny ząb. Jednocześnie po jej zwolnieniu koła powinny się swobodnie obracać. Mniejszym złem jest, gdy hamulec ręczny zablokuje koła dopiero „na siódmym lub ósmym zębie”, niż gdyby zwolnienie go nie pozwalało na całkowicie swobodne obracanie kołami.

W przypadku napędu na tylne koła przed próbą sprawdzenia poprawności regulacji hamulca ręcznego, należy ustawić skrzynię biegów w pozycji „luz”, czyli bieg jałowy (N – Neutral w przypadku automatycznej skrzyni biegów).

Po zakończeniu regulacji trzeba zabezpieczyć gwint śruby regulacyjnej warstwą gęstego smaru, np. ŁT – 34, i po uniesieniu go podnośnikiem usunąć spod niego podstawki, na których spoczywał, a następnie opuścić delikatnie na podłoże.

Polecamy: Samochód w firmie - zmiany od 1 kwietnia 2014

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.

    Polacy znowu kupują nowe auta. Rośnie ruch w salonach

    Polacy znowu kupują nowe auta. W styczniu i lutym br. odnotowano o ponad 3% więcej wizyt w salonach niż w analogicznym okresie ub.r.

    Nissan elektryczny? Japończycy mają nowy pomysł

    Nissan elektryczny? Marka będzie rozwijać e-napędy i ma na to całkowicie nowy pomysł. Chodzi o komponenty modułowe.