Zobacz też: Terminal LNG w Świnoujściu - w tym roku przyjmie pierwszy statek?
ZMPG poinformował, że w ciągu najbliższych pięciu lata ok. 7 mld zł mają zainwestować spółki prowadzące działalność na terenie portu i w jego sąsiedztwie oraz podmioty odpowiedzialne za infrastrukturę. Swoje inwestycje realizują już spółka PERN, która buduje terminal naftowy i DCT Gdańsk rozbudowujący terminal kontenerowy. W komunikacie wymieniono też budowę mroźni składowej przez spółkę PAGO, terminalu głębokowodnego przez firmę OT Logistics, która w ub. tygodniu podpisała z zarządem portu umowę przedwstępną w tej sprawie. W pobliżu portu powstaje też Pomorskie Centrum Logistyczne, którego docelowa wartość szacowana jest na ponad 1 mld zł. PKP Polskie Linie Kolejowe SA w ramach modernizacji towarowej linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny budują nowy most przez Martwą Wisłę; dzięki tej inwestycji w przyszłym roku nawet sześć razy więcej pociągów niż obecnie będzie mógł obsłużyć port w Gdańsku.
reklama
reklama
Według szacunków w najbliższych kilku latach przeładunki w porcie mogą zwiększyć się trzykrotnie. To oznacza, że port, jak napisano, „stanie się potężnym, nowoczesnym, i konkurencyjnym w Europie centrum dystrybucyjno-przeładunkowym, początkowym ogniwem korytarza Bałtyk-Adriatyk, który będzie stanowił lokomotywę logistyczną nie tylko dla całego regionu, ale i dla kraju”.
Port w Gdańsku jest największym polskim portem i jednym z największych węzłów logistycznych Polski. W pierwszym półroczu br. przeładował ponad 17 mln ton ładunków, co w porównaniu z analogicznym okresem ub. roku oznacza wzrost o prawie 12 proc. W 2014 roku w Gdańsku przeładowano rekordową ilość ładunków, ponad 32,3 mln ton, co oznaczało wzrost o 7 procent w porównaniu z 2013 rokiem. Port podaje, że w ostatnich sześciu latach przeładunki wzrosły o ponad 70 procent.(PAP)