Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. Co z ciężarówkami?

Zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 r. jest pewny. Co z ciężarówkami? Choć stanowią one 4 proc. floty, odpowiadają za 34 proc. emisji CO2.

Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce?

Ilu jest kierowców zawodowych w Polsce? Liczby mogą się okazać naprawdę zaskakujące. Bo ich ilość jest liczona w milionach. Przynajmniej w teorii.

Długi firm transportowych to już 2,5 mld zł. Nie jest dobrze...

Długi firm transportowych rosną w tempie lawinowym. Winna temu jest pandemia, inflacja, rosnące koszty paliwa, Pakiet Mobilności i wojna w Ukrainie.

Koszty w transporcie drogowym. Co i ile kosztuje w roku 2022?

Koszty w transporcie drogowym? Aż 40 proc. wydatków firm transportowych to obecnie paliwo. A to dopiero pierwszy z filarów wydatków.

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego. Pakiet wiedzy

Zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego? Tak, to podstawa w przypadku przewożenia drogami przedmiotów, których rozmiary są potężne.

Kara za brak licencji wspólnotowej to nawet... 12 tys. zł!

Kara za brak licencji wspólnotowej? Tak po 21 maja 2022 roku jest realna. Dokument jest wymagany podczas międzynarodowego transportu rzeczy.

Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022

Zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego 2022. Czyli o co chodzi w tym dokumencie i jak go zdobyć?

Licencja wspólnotowa, brak przewoźników i paraliż w Europie?

Licencja wspólnotowa brak przewoźników. Pytanie na dziś brzmi: czy nowe przepisy mogą sparaliżować transport w Europie? Mogą. To realne widmo!

Pakiet mobilności a delegowanie kierowców. Jakie są wątpliwości?

Pakiet mobilności a delegowanie kierowców. Nowe przepisy nieco komplikują sytuację. Dziś zatem opowiemy jak ona konkretnie wygląda.

Licencja wspólnotowa do 3,5 t. Co musisz wiedzieć?

Licencja wspólnotowa do 3,5 t, czyli dokument, który od 21 maja 2022 roku jest konieczny do międzynarodowego transportu towarów.

Branża transportowa a wojna. Załamał się rynek wschodni.

Branża transportowa a wojna? Nie mamy dobrych informacji. Popyt na usługi transportowe do Rosji spadł o 73 proc., a Białorusi 60 proc.

Ceny paliw a branża transportowa. Czyli 8 zł za litr w praktyce

Ceny paliw a branża transportowa, czyli dziś zastanowimy się nad tym, co galopująca cena oleju napędowego oznacza dla firm z branży TSL.

Transport towarów a sytuacja w Ukrainie. Co na to branża TSL?

Transport towarów a sytuacja w Ukrainie. Czyli dziś sprawdzimy jakie wyzwania działania wojenne i ich reperkusje stawiają przed firmami transportowymi.

Odstępstwa od czasu pracy kierowców. Tymczasowe regulacje

Odstępstwa od czasu pracy kierowców, czyli ważne zmiany, które w obecnej sytuacji mogą pomóc prowadzącemu uniknąć konsekwencji.

Transport drogowy 2022: O czym będzie mówić branża?

Transport drogowy 2022, czyli dziś omówimy trendy i zagadnienia, które będą dotyczyć branży transportowej w roku 2022.

Ile zarabia kierowca Ubera?

Ile zarabia kierowca Ubera? Kwoty startują od najniższej krajowej i osiągają wartość zarobków starszego specjalisty w dużej firmie. Od czego to zależy?

Zarządzanie transportem to nawet o... 15 proc. większy zysk!

Zarządzanie transportem usprawnia pracę floty pojazdów i poprawia efektywność logistyczną. Oznacza oszczędności. Co jeszcze warto wiedzieć o TMS?

Transport na wschód, czyli nowy Jedwabny Szlak?

Transport na wschód, czyli polskie firmy transportowe obrały nowy kierunek. Jakie przeszkody czekają je na trasie do Chin? O tym w tej analizie.

Transport a brexit: sytuacja się unormuje?

Transport: brexit miał ogromny wpływ na tą dziedzinę działalności. I choć początkowo spowodował chaos, sytuacja z czasem powinna się unormować.

Karta drogowa - relikt przeszłości czy konieczny dokument?

Karta drogowa - zajmiemy się nią dziś. Jakie są jej zalety i czy tradycyjne dokumenty mogą zostać zastąpione wydrukami generowanymi komputerowo?

Grudzień w branży TSL: intensywny czy prawie bez pracy?

Święta w transporcie oznaczają zwiększoną intensywność lub są zupełne wygaszenie. Jak poradzić sobie ze specyfiką tego czasu w branży TSL?

Ile kosztuje darmowa komunikacja miejska?

Darmowa komunikacja miejska jest hasłem powtarzanym od lat. Ile jednak kosztowałaby nas realizacja tego planu? Nasz ekspert postanowił to sprawdzić.

Do 11,5 tony na oś: kary legalne czy nie?

Nacisk do 11,5 tony na oś już wkrótce będzie oznaczać brak ograniczeń na drogach publicznych w Polsce. To echo wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE.

Brexit: co oznacza dla transportu?

Polscy przewoźnicy powinni przygotować się do brexitu. Jakie dodatkowe formalności pojawią się po 1 stycznia 2021 roku? Sprawdźcie nasz poradnik.

Brexit a EORI. Co musisz wiedzieć?

Z punktu widzenia brexitu kluczowe staje się pojęcie numeru EORI. Czemu ma znaczenie dla transportu i jak go zdobyć?

Przyszłość transportu drogowego, czyli ETA i e-commerce

Wzrost branży e-commerce to wyzwanie dla operatorów logistycznych. Spotęgowana jest rola systemów ETA, czyli wyliczenia czasu pokonania trasy.

Pakiet mobilności - nowe przeszkody dla transportu?

Pakiet mobilności powoli zaczyna obowiązywać. Co to oznacza dla przedsiębiorców zajmujących się transportem? Brak rozumienia przepisów może być kosztowny.

Elektroniczny nadzór transportu: jak wygląda i jak działa?

System SENT, czyli System Elektronicznego Nadzoru Transportu, ma za zadanie monitorować przewóz tzw. towarów wrażliwych. Zapisuje dane dostawcy, nabywcy oraz przewoźnika związanego z obrotem paliwa, alkoholu czy tytoniu. Na pytania dotyczące jego działania odpowie Tomasz Czyż, ekspert GBOX z Grupy INELO.

Kabotaż i cross-trade w 2022 r. - nowe zasady

W transporcie międzynarodowym w 2022 r. zaczną obowiązywać nowe zasady kabotażu i cross-trade. Co to oznacza dla polskich przewoźników? Dlaczego trzeba przygotować się na pakiet mobilności?

Pakiet mobilności przyjęty w Parlamencie Europejskim. 38 proc. przewoźników niepokoi się konsekwencjami

8 lipca w Parlamencie Europejskim przegłosowany został pakiet mobilności. To ostatni krok do zatwierdzenia przepisów niekorzystnych w szczególności dla polskich przedsiębiorców. Co warto wiedzieć o pakiecie mobilności?

Sztuczna inteligencja w transporcie - jak będzie rozwijać się branża TSL?

Czy przyszłością branży transportowej jest sztuczna inteligencja? Czyli raport o tym, jak będzie rozwijać się branża TSL.

Praca kierowcy dziś i 30 lat temu

Ciekawe jak bardzo dzisiejsza praca kierowcy różni się od tej sprzed 30 lat. Do przeszłości należą już niejednolite przepisy i budki drogowe, meldunki z budki telefonicznej, wielokilometrowe korki czy papierowe tarczki do tachografu. Z jakich udogodnień korzysta się współcześnie?

Rewolucja transportowa w XXI wieku, czyli rozmowa z Derekiem Bryanem z Verizon Connect

Jakie są trendy na rynku transportowym? Jak autonomizacja i 5G zrewolucjonizują przewóz towarów? Oraz jak usprawnić ruch w miastach? O tych wszystkich zagadnieniach rozmawiałem z Derekiem Bryanem, wiceprezesem ds. Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki w Verizon Connect.

Jakie dokumenty kierowca ciężarówki musi mieć ze sobą za granicą?

Kierowcy ciężarówek najczęściej pytają o to, jakie dokumenty powinni mieć przy sobie podczas transportu zagranicznego. Należą do nich przede wszystkim: dowód rejestracyjny, dowód zawarcia polisy OC, list przewozowy, przetłumaczona umowa o pracę, zaświadczenie A1. Jakie kary grożą za brak dokumentów?

System SENT - rejestracja i monitorowanie przewozu towarów wrażliwych

System SENT służy do rejestracji i monitorowania przewozu towarów wrażliwych (m.in. paliwa silnikowe, biodiesel, oleje smarowe, oleje roślinne czy rozpuszczalniki). Z jakimi problemami spotykają się kierowcy i przewoźnicy? Jak uniknąć kary za SENT? Jak krok po kroku zgłosić towar?

Kierowca w firmie transportowej - umowa o pracę nie dla wszystkich

Przepisy wprowadzane przez Unię Europejską oraz poszczególne jej kraje doprowadziły do zmiany sposobu zatrudniania kierowców w przedsiębiorstwach transportowych. W wielu przypadkach umowy o pracę zostały zastąpione tzw. samozatrudnieniem. O ile u przewoźników ciężkich skala tego zjawiska jest niewielka, taka forma zatrudniania kierowców stała się powszechna u BUS-przewoźników. Jakie skutki dla kierowców ma taka forma zatrudnienia? Czym ryzykują podejmując taką współpracę z przewoźnikami?

Przewóz towarów - co zrobić z niechcianą przesyłką

Ideą każdego transportu jest dostawa towaru od nadawcy do odbiorcy. Bywają jednak sytuacje, gdy towar zostaje zwrócony przewoźnikowi po kradzieży lub pozostaje w jego posiadaniu z powodu odmowy przyjęcia przez odbiorcę. W takich przypadkach przewoźnik powinien zwrócić się do nadawcy o instrukcje co do dalszego postępowania z przesyłką. Zazwyczaj wraca ona do nadawcy, ale często zdarza się, że nadawca odmawia jej przyjęcia. Przewoźnik zostaje z nie swoim towarem, który blokuje mu możliwość wykonania kolejnego przewozu. Co powinien zrobić w takiej sytuacji? Co, gdy nadawca odmówi przyjęcia odzyskanej lub uszkodzonej przesyłki? Jakie rozwiązania przewiduje obowiązujące prawo przewozowe?

Nowe kary za spanie w kabinie ciężarówki

Już nie na gorącym uczynku, tylko nawet 28 dni wstecz kontrolerzy mogą karać za spędzanie 45godzinnego odpoczynku w kabinie ciężarówki. Do restrykcyjnej Francji dołączyły też Holandia, Belgia, Anglia, Niemcy, a nawet Włochy, do których kierowcy często podróżowali, by odpocząć w samochodzie. Najwyższe kary mogą sięgać nawet 30 tysięcy euro. Polscy przewoźnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na nową praktykę zagranicznych urzędników.

Mocowanie i zabezpieczanie towarów – rozporządzenie tak, regulacje nie

Mocowanie i zabezpieczanie przesyłek na środkach transportu od wielu lat jest kością niezgody pomiędzy nadawcami i przewoźnikami. Brak szczegółowych uregulowań doprowadziło do utrwalenia poglądu, że to przewoźnicy ponoszą wszelkie konsekwencje zaniedbań w tym zakresie. Nieważne, czy szkoda była skutkiem nieprawidłowego opakowania przesyłki, czy nieprawidłowego zamocowania lub zabezpieczenia, zawsze szkodą jest obciążany przewoźnik. Kto odpowiada za opakowanie i przygotowanie przesyłki do przewozu? Kto tak naprawdę jest odpowiedzialny za zamocowanie i zabezpieczenie przesyłki na środku transportu? Czy nowe rozporządzenie Ministra Infrastruktury rozwiązało dotychczasowe problemy?

SENT: nowe obowiązki dla przewoźników i kierowców

Od 1 października wchodzi w życie kolejna regulacja wynikająca z nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Na przewoźników nałożony został nowy obowiązek – wyposażenia pojazdu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze monitorowanie transportu towarów wrażliwych.

Trzy czwarte ciężarówek w Polsce nie spełnia norm oznakowania

Wszystkie pojazdy poruszające się po drogach po zmroku powinny być dobrze widoczne, jednak aż trzy czwarte ciężarówek w Polsce nie spełnia norm oznakowania. To wynik raportu sporządzonego przez firmę 3M i Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego.

Poznański oddział Inspekcji Transportu Drogowego ostrzega przed fałszywymi listami

Oszustów nigdy nie brakowało, a ich kreatywność zdaje się nie mieć końca. Poznański oddział Inspekcji Transportu Drogowego ostrzega, że ostatnio oszuści zaczęli podrabiać listy ITD.

Wrześniowe zmiany w transporcie - czas pracy w porze nocnej

Zmiany w prawie transportowym stały się już faktem. Teraz branża musi jedynie je zaakceptować i dołożyć wszelkich starań, aby się do nich dostosować. Jednak aby uniknąć konsekwencji, należy w pełni zrozumieć co i w jakim stopniu uległo modyfikacjom. Jedną ze zmian jest kara za przekroczenie czasu pracy w porze nocnej.

Na jakich trasach najczęściej jeżdżą polscy kierowcy ciężarówek?

Niemcy i Francja – to do tych krajów najczęściej jeżdżą ciężarówki z Polski - tak wynika z najnowszego raportu OCRK. Kolejne miejsca zajmują Belgia oraz Holandia, a dopiero dalej plasuje się Wielka Brytania. To główne kierunki podróży służbowych polskich kierowców. Czy pamiętają o ważnych regulacjach i przepisach obowiązujących za granicą?

3 września weszły w życie zmiany w transporcie

Polska uchodzi za bardzo mocnego gracza na europejskim rynku transportowym, dlatego wszelkie zmiany prawne dotyczące transportu są dla polskich przedsiębiorców bardzo ważne. 3 września weszły w życie zmiany, z którymi warto się zapoznać.

Co zrobić, gdy zepsuje się tachograf w ciężarówce?

Jedno jest pewne: w transporcie ciężkim bez tachografu ani rusz! Urządzenie to jest nierozerwalnie połączone z ciągnikiem niczym znaki drogowe z samą drogą. Skoro tachograf jest tak niezbędny, to jak się zachować podczas jego awarii? Jak poradzić sobie z takowym incydentem podczas trasy, a co kiedy problem pojawi się jeszcze w siedzibie firmy?

Wakacyjne ograniczenia w ruchu pojazdów ciężarowych już trwają

Od 29 czerwca 2018 r. na terenie całego kraju obowiązują wakacyjne ograniczenia w ruchu pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 12 ton, z wyłączeniem autobusów. Ograniczenia w ruchu potrwają do ostatniej niedzieli przed rozpoczęciem zajęć dydaktyczno-wychowawczych w szkołach, a więc do 2 września 2018 r.

Czy w śmieciarce potrzebny jest tachograf?

Niestety, przepisy w Polsce nie należą do najprostszych. Jak prawidłowo rozliczyć czas pracy kierowców tzw. śmieciarek i czy mają oni obowiązek posiadania tachografów w pojazdach?

Przewozy kabotażowe

Od czasu uwolnienia rynku europejskiego dla przewoźników z krajów nowo przyjętych do UE, Parlament Europejski pracował nad wspólnotową regulacją, która miała określać wspólne zasady wykonywania działalności transportowej oraz świadczenia usług w zakresie przewozów kabotażowych. Efektem prac było rozporządzenie nr 1072/2009 z dnia 21.10.2009 r., które weszło w życie z dniem 4 grudnia 2011 r. (z wyjątkami). Rozporządzenie wprowadziło kilka kluczowych regulacji, które powinny być znane każdemu przewoźnikowi wykonującemu przewozy kabotażowe.

Pięć elektrycznych Solarisów trafi do Frankfurtu nad Menem

Firma Solaris nie może narzekać na brak klientów. Firma podpisała umowę z przewoźnikiem In der City Bus Frankfurt am Main na dostarczenie pięciu nowych Solarisów Urbino 12 electric.