Jak sprawdzić stan drążków kierowniczych przed zakupem auta? Porada eksperta

REKLAMA
REKLAMA
Kiedy w układzie kierowniczym naszego auta są zbyt duże luzy, w trakcie jazdy nieustannie zmienia się zbieżność przednich kół, co w odczuwalny sposób obniża nam komfort jazdy oraz możliwość dokładnego prowadzenia auta. Uważajmy więc, gdyż zaniedbanie stanu drążków kierowniczych może być brzemienne w skutkach, szczególnie podczas jazdy na śliskiej nawierzchni. Warto przyjrzeć się drążkom kierowniczym, kiedy opony piszczą podczas pokonywania zakrętów.
REKLAMA
Zobacz również: Jak rozpoznać przekręcony licznik? Ekspert radzi
REKLAMA
Luzy wewnątrz przekładni kierowniczej czy w kolumnie układu kierowniczego oznaczać mogą bardzo duże wydatki na naprawę. Jednak luzy na końcówkach samych drążków kierowniczych są proste do zlokalizowania, zaś koszt ich naprawy nie przyprawia o zawrót głowy. W większości aut możliwa jest wymiana samej końcówki drążka kierowniczego, czyli tzw. gałki kierowniczej czy drążka kierowniczego. Drążek kierowniczy i sworzeń są traktowane jako jeden element.
Dobrze jest, po wymianie końcówek drążków kierowniczych, udać się na kontrolę zbieżności kół, ponieważ nie możemy wiedzieć, czy przed wymianą ta zbieżność była właściwa. Nie wiemy też na 100% czy poprzedniemu właścicielowi nie zdarzyło się np. zimą uderzyć kołem w krawężnik ubitą pryzmę śniegu i błota, co może spowodować zmianę zbieżności. Warto kontrolę taką przeprowadzić także po zakupie używanego auta, gdyż pojazd ze źle ustawioną zbieżnością szybciej będzie zużywał opony.
Zobacz również: Jak rozpoznać auto popowodziowe? Ekspert radzi
Udając się do stacji diagnostycznej na coroczne obowiązkowe badanie techniczne pamiętajmy, że auto może nie przejść pozytywnie takiego przeglądu, jeżeli ma wyraźne luzy w układzie kierowniczym. Luzy sprawiają także, że nie można przeprowadzić kontroli zbieżności kół przednich, gdyż ta cały czas się zmienia. Dlatego zwróćmy uwagę na ten element w czasie poszukiwania używanego samochodu.
Aby nie mieć problemów ze zbieżnością kół przednich i z luzami drążków kierowniczych, warto co najmniej raz w roku sprawdzać zbieżność. Dobrym momentem na sprawdzenie zbieżności jest także jesienna bądź wiosenna zmiana opon.
REKLAMA
REKLAMA