REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak pokonywać zakręt w zimie? Poradnik

Oprócz samej techniki pokonywania zakrętów w zimie, bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie przygotowanie samochodu do specyficznych warunków.
Oprócz samej techniki pokonywania zakrętów w zimie, bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie przygotowanie samochodu do specyficznych warunków.

REKLAMA

REKLAMA

Podczas pokonywania zakrętów w zimie niepożądane są gwałtowne manewry. Wejście w zakręt w zimie wymaga szczególnej ostrożności.

Oprócz samej techniki pokonywania zakrętów w zimie, bardzo istotną kwestią jest też odpowiednie przygotowanie samochodu do specyficznych warunków, panujących na drodze podczas tej pory roku. Pamiętajmy o zachowaniu odpowiedniego ciśnienia w oponach, które podczas mrozów opada samoczynnie ze względu na mniejszą objętość gazu w niskiej temperaturze. Powinno być ono dostosowane do poziomu zalecanego przez producenta, niezależnie od pory roku. Należy również sprawdzić poprawność działania układu hamulcowego, którego nieodpowiednie funkcjonowanie daje się szczególnie we znaki właśnie podczas zimy. Drobne usterki układu hamulcowego mogą powodować nierównomierne rozłożenie siły hamowania na koła. Nie zauważymy tego latem, kiedy asfalt jest suchy, jednak zimą możemy z tego powodu łatwo wpaść w poślizg.

REKLAMA

Zobacz również: Jak jeździć po mieście zimą?

REKLAMA

Podczas pokonywania zakrętów w zimie, trzeba zachować szczególną ostrożność. Nawet nieośnieżona, "czarna" droga, wydająca się na pozór sucha, może okazać się oblodzoną. To zdecydowanie zmniejsza przyczepność kół, dlatego przed zakrętem należy znacznie zredukować prędkość. Hamowanie nie może przebiegać gwałtownie - prędkość zmniejszamy odpowiednio wcześniej, przed zakrętem. Redukcja biegu powinna nastąpić przed zakrętem, tak żebyśmy nie musieli się tym zajmować podczas pokonywania zakrętu.

Zbyt szybkie wejście w zakręt może zakończyć się poślizgiem, który jest częstą przyczyną wypadków. Gdy już wejdziemy w zakręt, pamiętajmy o doborze odpowiedniego toru jazdy. W miarę możliwości pokonujmy zakręt po jak najłagodniejszym łuku. Zaczynamy od przejścia do zewnętrznej krawędzi zajmowanego pasa ruchu. Jeśli droga z naprzeciwka jest pusta, w połowie łuku należy zbliżyć się do krawędzi wewnętrznej. Jeśli jednak z naprzeciwka nadjeżdża samochód należy, oprócz dodatkowego zmniejszenia prędkości, zostawić sobie pewien margines odległości od osi jezdni w wypadku, gdyby drugi kierowca sam wpadł w poślizg.

Zobacz również: Jak radzić sobie podczas gołoledzi?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pokonanie zakrętu kończymy, powracając do zewnętrznej krawędzi pasa. Jeśli musimy podczas manewru dodać gazu, robimy to bardzo delikatnie - tak samo postępujemy z pedałem hamulca. Po przejechaniu zakrętu płynnie wracamy na środek drogi. Podczas całego manewru, obie ręce przez cały czas powinny spoczywać na kierownicy. To pozwoli na utrzymanie odpowiedniej kontroli nad samochodem. 

Podczas jazdy po śliskiej nawierzchni, manewry nie powinny być wykonywane gwałtownie. Nawet najdelikatniejsze hamowanie w nieodpowiednim momencie może zakończyć się poślizgiem. Pamiętajmy, że nie jesteśmy jedynymi użytkownikami drogi, którą się poruszamy. Podczas pokonywania zakrętu nie można wjeżdżać na przeciwległy pas ruchu. Dostosujmy odpowiednio prędkość, by uniknąć tego typu sytuacji.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na stacje powraca stary typ paliwa. Czy to oznacza, że kierowcy już nie muszą się bać benzyny E10?

    Kilka dni temu na stacje w całej Polsce powrócił stary typ paliwa. Ostatni raz kierowcy mogli je zatankować w październiku 2023 r. Czy to oznacza dobrą informację dla osób, które nie chcą benzyny Pb 95 E10? Sprawdźmy.

    Urzędnicy żądają podwyżek opłat za rejestrację samochodu w Polsce. Niestety mają rację. Stoi za nimi matematyka

    Dlaczego podwyżki? Powiaty domagają się urealnienia opłat za czynności realizowane w wydziałach komunikacji. Wskazują np. że opłata za dowód rejestracyjny wynosząca 54 zł nie była zmieniana od 20 lat. Od kwietnia PWPW, która produkuje te dokumenty podnosi stawkę do prawie 45 zł. 

    Policja oddała pierwsze auto zabrane pijanemu. I co z tego? Nie ma co robić afery, bo kierowca konfiskaty i tak nie uniknie

    Przepisy o odbieraniu aut pijanym są, ale tak właściwie... ich nie ma? Potwierdzać to może przypadek 46-latka, któremu policjanci najpierw zabrali Volvo, a później je oddali. Z uwagi na brak przepisów wykonawczych. To jednak jeszcze nie świadczy o tym, ze nowelizacja jest martwa czy poszła do kosza. Kierowca nową karę i tak poniesie.

    Rząd chce jednak wykasować podatek od aut spalinowych. Szykuje się do rozmów z UE na temat zmian w KPO

    KPO miało zgotować kierowcom w Polsce aż dwa podatki od aut spalinowych. Teraz okazuje się, że tych może wcale nie być. Nowy rząd planuje renegocjację planu odbudowy. Danina płacona przez kierowców ma zniknąć z dokumentu, a tym samym nie zacznie obowiązywać w Polsce.

    REKLAMA

    Chciał uniknąć kary za parkowanie. Przerobił litery na tablicy rejestracyjnej. Dostał zarzut karny i może trafić do więzienia na 5 lat

    Aby uniknąć płacenia mandatów za nieprawidłowe parkowanie, dostawca jedzenia przerobił na tablicy rejestracyjnej literę F na E. Teraz grozi mu nawet 5 lat więzienia. Chciał być sprytny. Policjanci byli jednak sprytniejsi.

    103-latka rozbiła bank. Prowadziła auto bez prawa jazdy. Samochód nie miał natomiast OC

    Miała 103 lata i prowadziła samochód. Prowadziła go bez prawa jazdy. Na tym kłopoty seniorki się nie kończą. Jaki był finał? Karabinierzy – bo akcja rozgrywała się we Włoszech – odwieźli ją do domu. Ona natomiast zapowiedziała zakup... skutera!

    Będzie nowy wzór prawa jazdy. Ale prawa jazdy na tramwaj. Co się zmieni?

    Rząd pracuje nad nowym drukiem prawa jazdy. Zmieni się jednak dokument wydawany kierującym... tramwajami. Chodzi o to, aby zwykła kartka papieru zamieniła się w druk, który zostanie dobrze zabezpieczony przed fałszerstwem. Czy to oznacza, że pozwolenie będzie droższe?

    Przed wejściem na jezdnię pieszy musi spojrzeć trzy razy. Inaczej dostanie nawet 5 tys. zł mandatu

    Trzy spojrzenia stanowią podstawową zasadę bezpiecznego przechodzenia przez jezdnię. Pieszy zaniedba ten obowiązek? Konsekwencje mogą być zatem naprawdę przykre. W skrajnym przypadku może dostać nawet 5 tys. zł mandatu.

    REKLAMA

    Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

    Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

    Znasz ukryte funkcje pasów bezpieczeństwa w samochodzie? Niektóre są naprawdę zmyślne

    Pasy mają chronić życie i zdrowie pasażerów w czasie wypadku. Do tego ich funkcja się jednak nie ogranicza. Bo potrafią dużo więcej! Kreatywni kierowcy znaleźli dla nich szereg innowacyjnych zastosowań. Niektóre mogą zadziwić.

    REKLAMA