Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co dają nawiercane tarcze hamulcowe, czy można je montować w każdym aucie?

Fot. Fotolia
Fot. Fotolia
Są montowane seryjnie w autach sportowych, ale występują też jako zamienniki do większości popularnych modeli. Nawiercane tarcze hamulcowe, bo o nich mowa, są przy tym droższe od klasycznych. Czy taka inwestycja się opłaca? Czy nawiercane tarcze hamulcowe mogą skrócić drogę hamowania?

Co dają otwory w tarczach?

Otwory w tarczach hamulcowych nie służą poprawieniu ich estetyki. Nawiercanie powierzchni ciernej tarczy ma konkretne uzasadnienie:

Po pierwsze, tarcza z otworami jest lepiej chłodzona. Rozgrzane powietrze może szybciej zostać odprowadzone z jej środka. Szybsze chłodzenie oznacza natomiast mniejsze ryzyko przegrzana całego układu hamulcowego, ale też mniejsze ryzyko uszkodzenia tarczy w wyniku nagłego szoku temperaturowego. Dochodzi do niego na przykład podczas przejechania przez kałużę tuż po ostrym długotrwałym hamowaniu. Rozgrzana do czerwoności tarcza może po zetknięciu z wodą pęknąć. Im lepiej i szybciej chłodzona będzie tarcza, i mniejsza będzie różnica temperatur, tym ryzyko „wystrzału” jest mniejsze...

Otwory w tarczy dają również korzyści eksploatacyjne. Pył z klocków hamulcowych nie zostaje uwięziony pomiędzy klockiem i tarczą. Pył jest zbierany do jej środka, a następnie jest wydmuchiwany poza powierzchnię jej pracy. To pozytywnie wpływa na żywotność zarówno klocków, jak i samej tarczy, przynajmniej w teorii.

Zobacz też: Jak przejeżdżać przez wyboje?

Ostatnia i zarazem największa zaleta tarcz nawiercanych to ich waga. Są nawet i o 1/5 lżejsze od litych przy tych samych rozmiarach. To powoduje, że układ hamulcowy ma mniejszą bezwładność własną (mniej energii jest zużywane na zatrzymanie tarczy jako takiej). W dodatku lżejsza tarcza oznacza mniejsze obciążenie dla wahaczy, sworzni i amortyzatorów.

Przydatne czy zbędne?

Problem z tarczami nawiercanymi to ich wysoka cena, a właściwie niekorzystny stosunek ceny do rzeczywistych korzyści. Trudno przeliczyć jej zalety na konkretne pieniądze.

Zmniejszenie zużycia klocków w warunkach codziennej jazdy, a nie laboratoryjnych, będzie praktycznie niezauważalne. Podobnie jak szybsze chłodzenie. Różnicę można zauważyć właściwie tylko na torze wyścigowym lub odcinku specjalnym, ewentualnie, gdy zasiadamy za kierownicą 400-konnego pocisku na kołach... Większość z użytkowników aut nigdy się w takiej sytuacji nie znajdzie.

Zobacz też: Jak dbać o amortyzację samochodu?

A niska waga? Ten czynnik obroniłby nawiercane tarcze, gdyby ich żywotność była większa niż zwykłych litych. Wtedy do aut, które mają duże przebiegi roczne, opłacałoby się montować oszczędzające zawieszenie, droższe hamulce. Niestety, praktyka pokazuje, że mimo różnicy w cenie i lepszych materiałów, tarcze nawiercane mają równie ograniczoną żywotność jak zwykłe.

Przy cenie wyższej o co najmniej 35% to raczej produkt tylko dla posiadaczy aut sportowych i bardzo ciężkich limuzyn o wysokich osiągach. Stosowanie ich w miejskim maluchu, trudno tłumaczyć inaczej nich względami estetycznymi...

Reklama
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Jak przygotować się do zmian 2023
Jak przygotować się do zmian 2023
Tylko teraz
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Produkcja opon w Polsce. Te liczby robią wrażenie!

    Produkcja opon w Polsce? Choć rodzimych marek już nie ma, w naszym kraju zadomowili się światowi producenci. Dane ich fabryk brzmią imponująco.

    Mistrzostwa mechaników 2023. Ruszyły zapisy zespołów

    Mistrzostwa mechaników 2023 czas zacząć. Ruszyły zapisy zespołów. Te będą konkurować aż do kwietnia. Finał w czasie Poznań Motor Show.

    Range Rover Velar 2023. Lifting na kilku ważnych polach

    Range Rover Velar 2023. Lifting luksusowego SUV-a skupił się na kilku ważnych polach. Co poprawili Brytyjczycy? Mocno skupili się na technologii.

    Podwyżki opłat za autostrady 2023. Na A4 będą. Co z resztą tras?

    Podwyżki opłat za autostrady 2023. Operator odcinka A4 Katowice-Kraków zapowiedział wzrost cen. Co z resztą tras typu A w Polsce?

    Czynny żal, PCC-3 samochód. Czy uratuje przed karą?

    Czynny żal, PCC-3 samochód. Czyli co stanie się w sytuacji, w której kierowca zapomni opłacić podatku od czynności cywilnoprawnych po zakupie auta?

    Cupra Leon eTSI 150 KM DSG. Budżetowy booser sukcesu?

    Cupra Leon eTSI 150 KM DSG to nowość w gamie kompaktowego modelu. Nowość, która ma dopełnić budżetową część oferty marki.

    Autonomiczny Mercedes? Certyfikacja III poziomu SAE w USA

    Autonomiczny Mercedes? Dokładnie. To pierwsza firma motoryzacyjna na świecie z certyfikacją systemu na trzecim poziomie SAE na rynku USA.

    Toyota najczęściej kupowana na świecie w 2022 roku

    Toyota najczęściej kupowana na świecie w 2022 roku. Marka zawdzięcza ten tytuł sprzedaży na poziomie prawie 10,5 miliona egzemplarzy aut.

    Peugeot 308 SW BlueHDi 130

    Peugeot 308 SW BlueHDi 130 jest napędzany 4-cylindrowym, 1.5-litrowym dieslem. A oszczędny silnik to początek jego zalet. Tylko na nie popatrzcie!

    Toyota Proace Electric. Cena czyni cuda? Wyniki sprzedaży

    Toyota PROACE City Electric. Cena nigdy nie jest największą zaletą elektryka. Mimo wszystko ten cieszy się sporą popularnością w Polsce.

    Mercedes 280 GE Dakar, czyli jak G klasa wygrała legendarny rajd

    Mercedes 280 GE Dakar był napędzany benzyniakiem M110 i pokonał 12 tys. km w ciągu 20 dni. Skutek? G klasa wygrała rajd Paryż-Dakar 1983.

    Volkswagen sadzi lasy. Po raz drugi! Tym razem 3,5 ha drzew

    Volkswagen sadzi lasy. To kontynuacja programu. Po każdym teście dziennikarskim samochodu z silnikiem spalinowym sadzone jest 70 drzew.

    BMW X1. Jakie opony są fabryczne? OEM dostarcza Continental

    BMW X1. Jakie opony są montowane w tym aucie w fabryce? Atesty wyposażenia OEM Continental zdobył właśnie dla modelu EcoContact 6 Q.

    Toyota C-HR 2023. Turcja to kraj, w którym będzie produkowana

    Toyota C-HR 2023. Turcja została wybrana na kraj, w którym składana będzie druga generacja japońskiego crossovera. Co jeszcze wiadomo o aucie?

    Przejścia dla zwierząt. W Polsce jest ich w sumie 5008!

    Przejścia dla zwierząt to integralny element budowy dróg szybkiego ruchu. Jak się je wytycza? Jak się je stawia? I ile to kosztuje? Sprawdźmy.

    Mercedes SL Motorsport Collectors. Kabrio z designem z F-jedynki

    Mercedes SL Motorsport Collectors to limitowany model, który wyróżnia się za sprawą stylizacji inspirowanej bolidem F1 W13 E Performance.

    Karambol a odszkodowanie. Analiza prawna

    Karambol a odszkodowanie. Kolizja wielu aut utrudnia wskazanie sprawcy. Co z odszkodowaniem w takim przypadku? Sprawdźmy to.

    Dniówki w transporcie – rozliczenie w 2023 r.

    Dniówki w transporcie nie są łatwym zapisem w umowie. Rozliczanie wynagrodzenia kierowcy w transporcie międzynarodowym, od czasu wprowadzenia zmian w lutym 2022 roku, budzi wiele wątpliwości. Wyzwaniem jest prawidłowe rozliczenie wynagrodzenia i przekazanie kierowcy informacji, ile faktycznie zarobi w danym miesiącu. 

    Volkswagena Polo Harlekin na licytacji WOŚP

    Volkswagena Polo Harlekin z licytacji WOŚP to wyjątkowe auto. Ma wielkie serce naklejone na masce. W sumie powstało 3 tys. tego typu wersji.

    Czy smog jest groźny? I to jak! Oto kilka faktów

    Czy smog jest groźny? Niestety tak. Szczególnie w miastach, gdzie natężenie zarówno ruchu pojazdów, jak i pieszych jest wysokie. Oto kilka faktów.

    Nowe BMW M3 CS. Bo liczą się wielkie "nerki" i 550 koni

    Nowe BMW M3 CS zadebiutowało. Limuzyna jest na wskroś sportowa. Pomijając stylizację, jej 6-cylindrowy silnik rzędowy rozwija 550 koni mocy.

    Strefa czystego transportu. Warszawa wyrzuci z centrum stare auta

    Strefa czystego transportu. Warszawa od lipca 2024 roku wprowadzi ograniczenia dotyczące emisji pojazdów jeżdżących po centrum.

    Ruszanie z dwójki zimą. Przesąd czy dobry nawyk?

    Ruszanie z dwójki zimą? Jest "przesąd" mówiący o tym, że to lepsze w przypadku śliskiej drogi. Ile w tym prawdy, a ile mitu? Sprawdźmy to.

    Opona all-terrain do Huracana. To pierwszy taki model na świecie

    Opona all-terrain do Huracana? Tak, brzmi to dość dziwnie. Tyle że jest prawdziwe. Mowa o Bridgestone Dueler All-Terrain AT002 i Huracanie Sterrato.

    Polo Harlekin? WOŚP zlicytuje nietypowego Volkswagena

    Polo Harlekin? WOŚP otrzymał kolorowy model z lat 90. na aukcję. Okazja do zakupu jest tym większa, że samochód znajduje się w świetnym stanie.