REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompendium: silnik Honda 1,4 16v, 90 KM. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Max Trela
Honda swoimi silnikami 1,5 i 1,6 z lat 90-tych (seria B) postawiła sobie poprzeczkę bardzo wysoko
Honda swoimi silnikami 1,5 i 1,6 z lat 90-tych (seria B) postawiła sobie poprzeczkę bardzo wysoko

REKLAMA

REKLAMA

Zbudowany przez Hondę na przełomie lat 1999/2000 specjalnie dla Europy silnik o pojemności 1,4 litra miał trudne początki. Pierwsi klienci nie byli zachwyceni osiągami nowej jednostki napędowej. Konstrukcja – z biegiem czasu - obroniła się jednak sama. Silnik 1,4 16v Hondy jest niezawodny, praktycznie bezobsługowy, choć nie tak ekonomiczny jak zapewniał producent.

Historia

REKLAMA

Honda swoimi silnikami 1,5 i 1,6 z lat 90-tych (seria B) postawiła sobie poprzeczkę bardzo wysoko. Choć konstrukcje te miały pewne wady, to były kochane za jakość wykonania i wręcz legendarną niezawodność. Gdy trendy zaczęły się zmieniać, a silniki maleć i słabnąć, potrzebna Honda została postawiona wręcz pod ścianą. Trzeba było się dostosować i to w ciągu kilu miesięcy.

REKLAMA

Japończycy potrzebowali jednostki o europejskiej pojemności 1400 cm3 i mocy około 88 KM. W dodatku silnik musiał spełniać nowe normy emisji spalin EURO 3 i miał być ekonomiczny. Ten ostatni warunek był dla Hondy najtrudniejszy do spełnienia, bo dotychczasowe silniki zawsze miały dość duże apetyty.

Honda zadecydowała, że moc nie spadnie. Podstawowa jednostka napędowa nadal miała mieć 90 koni, które miały brać się z maksymalnie 6-7 litrów benzyny spalanej na 100 kilometrów. Pomóc miał w tym system V-tec zmieniający fazy rozrządu i otwierający tylko jeden lub od razu dwa zawory ssące. Efektem takich założeń był właśnie silnik z serii D14 który zadebiutował w Civicu.

Zobacz też: Kompendium: silnik Citroen/Peugeot/Renault 3,0 V6 24v ES9/L7X. Wady, zalety, eksploatacja, modyfikacje, LPG

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W europie jednostka została przyjęta z pewną dozą rezerwy, a każdą cyfrę danych prześwietlano z każdej możliwej strony. Na koniec eksperci wydali druzgocący wyrok „PRZECIĘTNY” co przełożyło się na niezbyt cieple przyjęcie ze strony ekspertów... Oceny zostały zweryfikowane dopiero po „liftingu” civica. Okazało się, że silnik choć na papierze wypadał przeciętnie jest nadal klasyczną hondą. Niezawodny, zwarty, dobrze przemyślany i... japoński.

Budowa

REKLAMA

Silniki z serii D14 to klasyczna czterocylindrowa rzędowa konstrukcja wykonana w całości z aluminium. Zwarta i – jak to w przypadku hondy – czysta, z osprzętem zminimalizowanym do minimum lub „ukrytym” tak, żeby nie było możliwości jego uszkodzenia. Jednostka dostała tylko jeden wałek rozrządu, napędzany paskiem zębatym, a zawory są sterowane dźwigniami

Silniki Hondy zawsze należały do grupy wysokoobrotowych i D14 nic w tym temacie nie zmieniło. Skok tłoka jest o mniej niż 5 milimetrów większy od średnicy tłoka co powoduje, ze jednostka bez problemu przekracza 8,5 tysiąca obrotów na minutę. W codziennej eksploatacji obroty oczywiście ograniczono, ale czerwona linia i tak zaczyna się przy 7,5 tysiącach. Jest też druga strona takiej konstrukcji – niższy niż w europejczykach moment obrotowy, dostępny dodatkowo dopiero powyżej 4 000 obrotów/min.

Teraz przejdźmy do rozwiązań charakterystycznych tylko dla Hondy. Jednostka D14 ma mocno zmodyfikowany dolot. Kanały zostały skrócone i poszerzone żeby zwiększyć moment obrotowy. W dodatku duża ich część jest „schowana” w głowicy. Przepustnica jest w pełni elektroniczna, proporcjonalna i zintegrowana z przepływomierzem (to niestety mocno podnosi jej koszt).

Mimo ograniczania kosztów Honda nie zrezygnowała też z rozdzielnego kolektora wydechowego. Każdy z cylindrów dostał oddzielną rurę, które łączą się dopiero przez pojedynczym katalizatorem.

Elektryka i elektronika oparta jest wyłącznie o podzespoły Hondy. Rozrusznik i alternator są praktycznie niezniszczalne. Jednostka sterująca oparta o uproszczony komputer PGM-FI również nie sprawia żadnych problemów (i daje się programować). Co ciekawe jednostka jest zaprogramowana na tyle uniwersalnie, że można tankować praktycznie każde bezołowiowe paliwo. Nawet to 91-oktanowe.

Osiągi

90 koni mechanicznych, 130 Nm momentu dostępne odpowiednio przy 6,5 i 4,3 000 obrotów na minutę. Na papierze osiągi wyglądają dobrze, niestety gorzej jest w codziennym użytkowaniu. Moment obrotowy przypada zdecydowanie za wysoko, a sam silnik zdaje się mieć ogromny niedobór mocy w zakresie 2 – 3,5 tysiąca. Zastrzyk mocy dostajemy od 4 000 w górę co niestety zmusza kierowcę do ciągłej zmiany biegów i.... wciskania pedału w podłogę.

Silnik D14 drobne modyfikacje przeszedł jeszcze w 2002 roku. Suche dane zostały bez zmian, ale inny program przepustnicy zmienił charakterystykę przyrostu mocy. Jest on nieco bardziej liniowy. Tak czy inaczej trzeba jednak pamiętać, że Honda lubi obroty i ich wymaga.

ZALETY, WADY I SŁABE PUNKTY

Jeśli chodzi o wykonanie silników Hondy... Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia, Dlatego wielu mechaników pytanych o jednostki 1,4 kwituje krótko, że nie mają one praktycznie żadnych znanych wad, oprócz oczywiście spalania. Silnik choć miał być „przełomowo” ekonomiczny w rzeczywistości w konkurencji spalanie jest co najwyżej przeciętny. 90-konna jednostka pochłania średnio około 8,5 litra benzyny, czyli ponad pół litra więcej niż konkurencyjne silniki Volkswagena, Opla a nawet Toyoty i Fiata.

Zobacz też: Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Inna znane awarie? Silniki z pierwszych 3 miesięcy produkcji (grudzień 1999 – styczeń 2000) mogły mieć problemy z systemem paliwowym. Problemem była wadliwa seria wtryskiwaczy, które potrafiły przestać się „otwierać” po przejechaniu dosłownie kilkunasty tysięcy kilometrów. Wada dotyczyła jednak dosłownie poszczególnych aut a nie całej serii i pojawiała się „za młodu” silnika.

Specyfika wysokoobrotowych silników Hondy jest też delikatny rozrząd. Silnik D14 (ale nie tylko on) nie lubi gwałtownych redukcji biegów. Ostre szarpnięcie potrafi przestawić pasek o kilka zębów, co jest o tyle niebezpieczne, że rozrząd jest kolizyjny.

Tolerancja na gaz LPG

Honda oczywiście nie zaleca przerabiania swoich aut na paliwo LPG, ale nie oznacza to, że się nie da.

Silnik D14 może pracować na gazie, ale musi to być instalacja wtryskowa. Krótkie kanały dolotowe i bardzo drogi przepływomierz przy samej przepustnicy praktycznie uniemożliwiają montaż gazu starszej generacji. Nie ma natomiast problemu z dostosowaniem elektroniki. ECU dobrze reaguje na emulatory.

Jeśli chodzi o osiągi i spalanie to wiele zależy od jakości montażu i ustawienia. Generalnie można jednak powiedzieć, że spadek mocy i momentu obrotowego mieści się w granicach określenia „dopuszczalne”, podobnie zresztą jak zwiększone zużycie gazu w stosunku do benzyny.

Silnik AER, ALD, ALL, ANV, ATE, AUC w pigułce

ZALETY:
- wysoka niezawodność,
- niezłe osiągi,
- bardzo wysoka kultura pracy,
- stosunkowo niskie koszty części i serwisu,
- długie okresy międzyprzeglądowe
- duże możliwości tuningu
- możliwość zasilania paliwem 91

WADY:
- stosunkowo wysokie spalanie
- brak zamienników części fabrycznych,
- mniej dopracowana elektronika niż w starych konstrukcjach Hondy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
350 rowerów za darmo, wystarczy słowo dziękujemy? To kolejna metoda na kradzież tożsamości w Internecie

Najnowsza pułapka zastawiona przez złodziei tożsamości na internautów to fałszywa oferta zamieszczona na Facebooku o rozdaniu za słowo „dziękuję” 350 rzekomo zadrapanych delikatnie w transporcie rowerów.

Nissan Juke po liftingu. Powrót żółtego lakieru to jedno. Zmieni się też technologia

Mniej znaczy więcej? Tak najwyraźniej uznał Nissan. Bo ile byście nie patrzyli na nadwozie nowego Juke, zmian nie dostrzeżecie. No może poza jedną. Do gamy wrócił żółty lakier. Wbrew pozorom taka sytuacja nie wynika jednak z lenistwa japońskich inżynierów. Oni po prostu skupili się na czymś innym.

Kupno samochodu z drugiej ręki: czym grozi kupno auta bez aktualnego przeglądu technicznego

Prawo nie zabrania sprzedaży auta bez aktualnego badania technicznego i często to się zdarza gdy pojazd stał długo w komisie albo w garażu sprzedającego bez dłuższego okresu użytkowania. Jednak jeśli chce się kupić takie auto – a brak badania może wpływać przecież na obniżkę ceny i czynić całą transakcję okazyjną – trzeba zadbać o kilka kluczowych rzeczy. Oto co radzą eksperci.

Sezonowa wymiana opon to nie wszystko. Błędy w sposobie ich przechowywania są kosztowne i są groźne dla bezpieczeństwa

Sezonowa wymiana opon to doskonały moment, aby zadbać o prawidłowe przechowywanie kompletu, który nie będzie używany przez najbliższe miesiące. Źle przechowywane opony mogą ulec deformacji, stracić swoje właściwości, a nawet stać się niebezpieczne podczas jazdy. 

REKLAMA

1 mld zł. Tyle wynosi zadłużenie firm wobec sektora leasingowego

Według najnowszego raportu, firmy mają obecnie zaległości wobec sektora leasingowego przekraczające 1 mld zł, co stanowi wzrost o ponad 80 mln zł w porównaniu z poprzednim rokiem. Średnie zadłużenie jednej firmy wynosi teraz 91,3 tys. zł.

Miał więcej szczęścia, niż rozumu. Pijany uderzył w naczepę tira na A2. Cudem przeżył wypadek

Noc, autostrada A2 i pijany kierowca mazdy, który nie zauważył... jadącego tira. Japoński sedan uderzył w naczepę ciężarówki, a w wyniku uderzenia stracił praktycznie całe nadwozie. Kierowca wyszedł ze zdarzenia bez szwanku.

Nawet blisko 9 tys. zł kary dla kierowcy i to już po dwóch tygodniach. Stawki niedługo będą aktualizowane

Za niespełna 2 miesiące w Polsce po raz kolejny wzrosną kary dla kierowców. Mowa oczywiście o karach za brak OC. Od 1 lipca 2024 r. brak ważnej polisy będzie oznaczać nawet 8600 zł opłaty karnej. Tyle że ta kwota to dopiero początek kosztów.

Oto wielkie ułatwienia dla niepełnosprawnych. Nowe przepisy przyjęte

Nadciągają ważne zmiany dla osób korzystających z kart parkingowych. Parlament Europejski uchwalił przepisy o unijnej karcie osoby z niepełnosprawnością oraz europejskiej karcie parkingowej dla osób z niepełnosprawnością. Co to oznacza dla kierowców?

REKLAMA

Jak chcemy podróżować? Zmiana myślenia to wynik kwestii środowiskowej i pokoleniowej

W ciągu ostatnich lat sposób postrzegania transportu uległ ewolucji, odzwierciedlając zarówno transformację branży motoryzacyjnej, jak i zmiany wartości społecznych. Co to oznacza w praktyce?

Omoda w Europie. Polska stanie się ważną bazą dla chińskiej marki

Omoda nie bierze jeńców. Marka należąca do chińskiego giganta Chery Automobile rusza na europejską ekspansję. Ma utworzyć na Starym Kontynencie około siedmiu spółek zależnych. Jedna i dość kluczowa powstanie właśnie w Polsce.

REKLAMA