REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kompendium: silnik diesla Renault 1.9 dTi/dCi. Wady, zalety, słabe punkty, eksploatacja, modyfikacje, gaz LPG

Mateusz Szymański
Jednostki Renault dTi i dCi to średniaki w swojej klasie  fot. moto.wieszjak.pl
Jednostki Renault dTi i dCi to średniaki w swojej klasie fot. moto.wieszjak.pl

REKLAMA

REKLAMA

Silnik Renault 1.9 dCi był produkowany w różnych wersjach i trafił pod maski aut kilku marek, również Nissana i Suzuki. Mimo licznych zalet, niestety poddany intensywnej eksploatacji, jest jednostką awaryjną.

Firma Renault swojego diesla 1.9 dCi oferowała w popularnych modelach marki w latach 1999-2006. Silniki trafiały m. in pod maskę Megane ale znajdziemy je również w takich autach jak Suzuki Grand Vitara czy Nissan Primera.

REKLAMA

Pierwszym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem w koncernie Renault była jednostka 1.9 dTi, która zadebiutowała w 1997 roku w modelu Megane. Modernizacja nadeszła szybko bo już 2 lata później Laguna otrzymała jednostkę opartą na układzie common rail (1.9 dCi 107KM). Jednostki dTi mimo niewielkich mocy (80 ub 98KM), dość głośnej pracy i sporych wstrząsów są jednak tanie w eksploatacji i bardziej żywotne niż common rail.

Polecamy: Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)

Znalezienie egzemplarza z tym silnikiem w dobrym stanie będzie jednak nie lada trudnością, większość tych konstrukcji jest już mocno wysłużona a usterki układu wtryskowego czy turbosprężarek są codziennością przy przebiegu przekraczającym 250 tys. km. Potencjał układu korbowo-tłokowego jest jednak na tyle dobry, że warto rozważyć remont takiej jednostki i cieszyć się jej eksploatacją przez następnych parę lat.

Zobacz też: Jak dbać o silnik turbodoładowany? Na co uważać?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Największą wadą jednostki 1.9 dTi jest bardzo duży koszt wymiany napędu rozrządu. Jest ona zalecana w każdym egzemplarzu, który wzbudza jakiekolwiek wątpliwości jeśli chodzi o historię serwisowania. W skład wchodzą trzy rolki, pasek rozrządu i pompa wody. Na przyzwoitych częściach cena kształtuje się w okolicach 1000 zł.
1.9 dCi jest tańszy w tej kwestii, ponieważ ilość rolek ograniczono do jednej. Koszt powinien kształtować się poniżej 800 zł.

Plusy:

Silniki Renault na tle jednostek konkurencji wyróżniają się w miarę cichą pracą i niewielkimi drganiami. Turbodziura jest raczej niezauważalna a dynamika w tych jednostkach jest na przyzwoitym poziomie. Nawet przy dużych prędkościach samochody z tym silnikiem zadowalają się niewielką ilością paliwa. Komfort jazdy z jednostką 1.9 dCi utrzymuje się na wysokim poziomie. W niewielu jednostkach spotkamy kłopotliwy w eksploatacji filtr cząsteczek stałych.

Zobacz też: Wady i zalety silnika benzynowego i wysokoprężnego

Minusy:

REKLAMA

Tych niestety jest znacznie więcej. Silnik nie znosi dobrze trudów eksploatacji. Ciężko jest znaleźć zdrowy egzemplarz o niewielkim przebiegu. Trwałość pozostawia wiele do życzenia, awarie turbin są w tych silnikach codziennością już przy przebiegach rzędu 60-80 tysięcy kilometrów. Co prawda wiele zależy od sposobu eksploatacji jednak należy być wyczulonym podczas ewentualnych zakupów. Regeneracja turbo w 1.9 dCi to koszt od 800 do 1500 zł.

Gorzej (i dużo drożej) jest w przypadku wersji ze zmienną geometrią. Kolejną rzeczą na liście usterek są awarie układu wtryskowego, które są o tyle problematyczne, że każdy wtryskiwacz po montażu musi być zakodowany i nie można ich swobodnie podmieniać. Niestety francuskiej konstrukcji potrafią przydarzyć się awarie w układzie korbowo-tłokowym. Wtedy jedyną opłacalną rzeczą jest zakup sprawnego silnika na rynku wtórnym. Naprawa jest nieopłacalna - to co najmniej 3 tysiące złotych.

Zobacz też: Ładowanie akumulatora bezobsługowego

Producent zaleca wymianę oleju co 30 tysięcy km ale wielu użytkowników zmienia go w połowie tego dystansu. Filtr paliwa należy zmieniać co 60 tysięcy kilometrów a pasek rozrządu przy 120 tysiącach (75 tysięcy km dla silnika dTi)

Zalecanym olejem jest 10w-40 dla 1.9 dTi i 5w-40 dla 1.9 dCi. Pojemność układu w tym pierwszym to 5.5 litra, w nowszej jednostce: 5.1 l.

Przykładowe ceny części:

filtr oleju: od 15 zł
filtr powietrza: od 44 zł
świeca żarowa: od 45 zł
turbosprężarka: od 2240 zł
zawór EGR: od 520 zł
pompa wody: od 80 zł
dwumas. koło zam. od 2630 zł

Polecamy: Przewodnik po zmianach przepisów 2014/2015

Auta w których montowano jednostkę dTi/dCi:

Renault Clio II (80KM)
Megane I (80 lub 98KM)
Megane II (90, 110, 115, 120 i 130 KM)
Kangoo (80 i 84KM)
Laguna I (98 i 107KM)
Laguna II (kilka wariantów mocy, od 100 do 130 KM)
Espace (120 lub 130KM)
Nissan Primera (2001-07) 120 KM
Suzuki Grand Vitara (od 2005r) 129 KM

Zobacz też: Świece żarowe: sprawdzenie stanu oraz wymiana

Typowe usterki 1.9 dTi/dCi:

REKLAMA

Ze względu na znacznie mniejsze ciśnienie zasilania problemy w jednostkach dTi są rzadsze niż w dCi. Najczęściej wykrywanymi usterkami są awarie pompy wtryskowej, wtryskiwaczy i turbosprężarki. Objawami są utrata mocy, zwiększone zużycie paliwa i problemy z odpaleniem. Turbosprężarka daje o sobie znać dymieniem z wydechu, zaolejeniem przewodów powietrznych i spadkiem mocy.

Na temat silnika 1.9 dCi krąży sporo negatywnych opinii. A przy odpowiedniej eksploatacji otrzymujemy całkiem udaną jednostkę, która ma swoje problemy ale u wielu użytkowników sprawuje się bez zastrzeżeń.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA