Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wymienić filtry paliwa i powietrza?

Zuzanna Gawor-Kotkowska
Regularna wymiana filtrów paliwa i powietrza w naszym samochodzie może mieć duży wpływ na żywotność silnika i osiągi auta. Podpowiadamy, jak wymienić filtr paliwa oraz filtr powietrza w samochodzie.

Każda część samochodu, która wykorzystuje do działania płyny lub powietrze, powinna być zabezpieczona filtrem separującym zanieczyszczenia. Filtr powietrza powinniśmy wymieniać średnio raz do roku lub po przejechaniu 15 000 kilometrów, natomiast filtr paliwa dwa razy rzadziej.

Filtr powietrza znajduje się zazwyczaj w plastikowej obudowie na szczycie lub z boku silnika. Obudowa to dużej wielkości element pod maską samochodu. Pokrywa filtra zazwyczaj przymocowana jest do reszty obudowy za pomocą metalowych klipsów lub zatrzasków. Można odgiąć je płaskim śrubokrętem lub nożem. Czasem pokrywa zabezpieczana jest śrubami.

Gdy usuniemy pokrywę, zobaczymy filtr, który może mieć kształt walca lub prostopadłościanu. Zazwyczaj ma jasny kolor, co ułatwia ocenić skalę zabrudzenia. Jest wykonany z miękkiego materiału lub papieru, więc jego wyjęcie nie powinno sprawić problemu. Po usunięciu filtra powinniśmy sprawdzić w jakim jest stanie. W tym celu wystarczy kilka razy wygiąć go i obserwować, czy wydostaje się z niego dużo kurzu/brudu. Jeśli tak, powinniśmy go wymienić. 

Zobacz również: Jak często trzeba wymieniać olej i jak dobrać go do swojego auta?

Filtr powietrza można zakupić w dowolnym sklepie motoryzacyjnym. Jego koszt to od około 20 do 200 złotych, w zależności od typu, marki i modelu samochodu. Przy kupnie nowego filtra warto mieć ten zużyty przy sobie w celu porównania. Nowy filtr umieszczamy w obudowie i zabezpieczamy ją, aby się nie otworzyła. Najprostszymi filtrami powietrza są filtry typu papierowego, ich koszt to zwykle kilkanaście do kilkudziesięciu złotych. Można też zainwestować we wkładki filtrowe wyższej klasy, np. firmy K&N, które wystarczy okresowo czyścić i smarować.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wymiana filtra paliwa jest nieco bardziej skomplikowana, gdyż samo odnalezienie go może być wyzwaniem. W większości samochodów nowej generacji filtr paliwa znajduje się w baku paliwowym. W takim przypadku polecamy skorzystać z usługi fachowca.

Zobacz również: Jak sprawdzić kompetencje mechanika?

Samodzielna wymiana

Jeśli jednak filtr paliwa jest w zasięgu ręki, możemy z powodzeniem zabrać się do jego wymiany. Filtr raczej rzadko znajduje się w komorze silnika, zaś najczęściej montuje się go w okolicy baku paliwa. Jeśli nie jest widoczny lub nie umiemy go rozpoznać, możemy poszukać przewodu paliwowego, który jest miękki, mniej więcej o grubości palca, poprowadzony z tylnej części samochodu. Przewód powinien nas doprowadzić do filtra paliwa. Te dwa elementy zazwyczaj połączone są z pomocą małej, metalowej opaski, którą należy rozgiąć śrubokrętem lub odkręcić w zależności od typu zamontowanej opaski.

Filtr podłączony jest do przewodów prowadzonych z baku do silnika. Odłączamy go, a przewody zabezpieczamy tak, aby nie wyciekała z nich benzyna. Możemy zrobić to np. zatykając je dwoma ołówkami. Zastępując stary filtr nowym, upewnijmy się, że kierujemy go w dobrą stronę. Zazwyczaj na filtrze jest strzałka, informująca o kierunku przepływu paliwa. Jeśli jednak jej nie ma, radzi się zapamiętać ułożenie starego filtra przed ściągnięciem. Przy montażu ważne jest, aby naciągnąć przewody na króćce filtra tak głęboko, jak to tylko możliwe, a następnie założyć opaski zaciskowe. Powinny one być w zestawie z filtrem, o ile w naszym modelu samochodu producent zastosował jednorazowe. Jeśli nie, możemy użyć starych opasek.

Filtry paliwa i powietrza są bardzo ważnym elementem funkcjonowania silnika naszego samochodu. Regularne kontrole i wymiany mogą poprawić osiągi auta oraz przedłużyć żywotność silnika. Dbajmy więc o to, aby filtry były zawsze w dobrym stanie.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

    Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

    Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

    Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu?

    Wielkie ambicje, gorzej z możliwościami. Tak można podsumować rynek aut elektrycznych. Zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji wzrośnie do 2030 roku nawet 14-krotnie! Dziś nie jesteśmy w stanie zapewnić takich dostaw.

    Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

    Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.