Kategorie

Peugeot 206: kontrola układu hamulcowego

Robert Kuśpiel
Kontrola układu hamulcowego w Peugeocie 206.
Kontrola układu hamulcowego w Peugeocie 206.
Przegląd układu hamulcowego jest bardzo ważny. Należy go przeprowadzić dokładnie i wnikliwie. Wszelkie niedociągnięcia mogą być powodem poważnej awarii podczas jazdy.

Wszystkie czynności, które wykonamy w tym poradniku zalecamy wykonywać przy ewentualnej wymianie klocków hamulcowych, jednak nie rzadziej niż raz na rok. Zaczynamy od kontroli poziomu płynu hamulcowego. Zbiorniczek znajduje się pod maską, w komorze silnika, po lewej stronie, bezpośrednio na pompie hamulcowej. Stan powinien zawierać się pomiędzy oznaczeniem „MIN” a „MAX”.

Pamiętajmy, że nawet przy sprawnym układzie hamulcowym istnieje możliwość, że poziom będzie się zawierał poniżej dolnego oznaczenia. Wszystko uzależnione jest od zużycia klocków hamulcowych. Tłoczki wysuwają się z cylinderków, przez co stan płynu się obniża. Kolejny krok to sprawdzenie szczelności przewodów hamulcowych. Chcąc dokonać takiego przeglądu nasze auto musi mieć czyste podwozie lub chociaż same przewody.

Zobacz też: Peugeot 206: odpowietrzenie układu i wymiana płynu hamulcowego

Reklama

Proponujemy wyczyścić je dokładnie. Nie robimy tego ostrymi narzędziami np. śrubokrętem lub szczotką drucianą. W ten sposób można uszkodzić osłonę przewodów. Kiedy wyczyścimy dokładnie każdą część, przechodzimy do kontroli. Sprawdzamy połączenia sztywnych przewodów z elastycznymi. Wszelkie ewentualne plamy mogą świadczyć o nieszczelności a co za tym idzie potrzebna jest szybka wymiana.

Przewody elastyczne nie mogą być poobcierane, napęczniałe lub wilgotne. Drobne, delikatne rysy nie kwalifikują ich do natychmiastowej wymiany. Jednak duże zagłębienia należy dokładnie obejrzeć. Zazwyczaj taki przewód musi być wymieniony. Sprawdzamy dokładnie zaworki odpowietrzające. Muszą być dobrze zabezpieczone przed ewentualnymi zabrudzeniami z zewnątrz.

Warto również przeprowadzić „domową” próbę ciśnienia w układzie hamulcowym. Należy wcisnąć pedał hamulca z całej siły i trzymać go przez ok. minutę. Pedał nie może się zapadać. W innym przypadku oznacza to nieszczelność w układzie. Jeśli brak wycieków najprawdopodobniej jest uszkodzona pompa hamulcowa. Oczywiście odpowietrzenie całego układu to pierwsza czynność, jaką należy zrobić zanim zdecydujemy się na wymianę pompy.

Reklama

Po takiej kontroli przechodzimy do sprawdzenia serwa hamulców, czyli urządzenia wspomagającego działanie hamulców. Na początku wyłączamy silnik i wciskamy kilkakrotnie pedał hamulca i przytrzymujemy w najniższym możliwym położeniu. Następnie uruchamiamy silnik, pedał powinien się delikatnie zapaść. Jeżeli tak nie jest może to oznaczać usterkę następujących podzespołów.

Po pierwsze nieszczelny przewód podciśnienia, który łączy rurę ssącą z serwem hamulców. W takim wypadku jedyna opcja to wymiana tego elementu. Może być również uszkodzony zawór zwrotny w przewodzie podciśnienia. Tutaj warto wykonać mały test. Wystarczy zdjąć przewód z zaworu i zobaczyć, co się dzieje. Powinien przedmuchiwać powietrze, nie może go zasysać.

Kolejny powód to zużyty gumowy pierścień pomiędzy pompą hamulcową a serwem. Tutaj dopuszczalna jest tylko wymiana. Zdarza się również, że jest zapchany filtr powietrza na suwaku ciśnieniowym serwa hamulców. Ściągamy stary filtr razem z hakiem (z drutu) z trzpienia. Nowy nacinamy aż do środka i owijamy go wokół trzpienia. Następnie wsuwamy go w swoje miejsce, zwróćmy uwagę na to, żeby był dokładnie owinięty. W innym przypadku zanieczyszczone powietrze będzie się przedostawać do zaworu. Może być tak, że jest uszkodzone całe serwo, wówczas konieczna jest wymiana całego elementu.

Kolejny krok to sprawdzenie stanu klocków hamulcowych. Czas trwania tej operacji zależy od tego jak dokładny wynik chcemy uzyskać. Jeżeli nasze auto posiada alufelgi z odpowiednim prześwitem, można ocenić stan klocków wzrokowo. Oczywiście, trzeba wziąć pod uwagę tylko sam klocek bez blaszanej podstawki. W przypadku felg stalowych i chęci dokonania dokładnego pomiaru musimy zdjąć koło. Dopuszczalna grubość klocka to 2 milimetry.

Zobacz też: Peugeot 206: wymiana szczęk i bębnów hamulcowych

Jeżeli mamy zdjęte koło możemy przy okazji dokonać pomiaru grubości tarczy hamulca. Jeżeli jest bardzo duży rant i dokładnie wyczuwalny możemy od razu zdecydować się na wymianę bez konieczności dokonywania pomiaru. Ogólnie uznaje się, że dopuszczalne zużycie tarczy to 2 milimetry. Do pomiaru najlepiej wykorzystać monety i suwmiarkę. Podkładamy np. 1grosz lub złotówkę – wszystko zależy od wysokości rantu. Po wykonanym pomiarze odejmujemy dwukrotną grubość monety (przednia i tylna część tarczy). Przebarwienie tarczy na niebiesko jest normalnym zjawiskiem.

Teraz przechodzimy do sprawdzenia grubości szczęk hamulcowych, które występują w hamulcu bębnowym. Tutaj warto wiedzieć, że okładzina szczęki współbieżnej jest grubsza niż szczęki przeciwbieżnej. Jest to spowodowane tym, że ta pierwsza ściera się znacznie szybciej. Efekt jest taki, że osiągają graniczne zużycie w tym samym czasie. Minimalna grubość razem z płytką to 3 milimetry.

W celu sprawdzenia musimy zdjąć tylne koło i wymontować bęben hamulcowy. Nie ma możliwości dokonania sprawdzenia bez demontażu. Tak przeprowadzony przegląd da nam pełny obraz stanu naszego układu hamulcowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.