Kategorie

Peugeot 206: wymiana szczęk i bębnów hamulcowych

Robert Kuśpiel
Peugeot 206 wymiana szczęk i bębnów hamulcowych
Peugeot 206 wymiana szczęk i bębnów hamulcowych
W poradniku tym pokażemy jak wymienić szczęki oraz bębny hamulcowe w Peugeocie 206.

Zaczynamy od demontażu bębna hamulcowego. Na początku musimy podnieść tył pojazdu i podeprzeć go na podstawkach. Zdejmujemy koło i przystępujemy do demontażu bębna. Na początku upewniamy się, że mamy zwolniony hamulec ręczny. Następnie podważamy i zdejmujemy osłonę nakrętki piasty koła. Odginamy zagniecenie zabezpieczające nakrętki piasty i wykręcamy ją. Zdejmujemy bęben.

Reklama

W przypadku problemów z demontażem możemy delikatnie opukać bęben młotkiem. Po tym zabiegu wkładamy śrubokręt w otwór śruby i przesuwamy dźwignię regulacyjną do wewnątrz. Następnie przesuwamy ją do tylu tak, żeby szczęki zostały całkowicie odciążone. Zazwyczaj po opukaniu bębna młotkiem nie ma problemów ze zdjęciem go. W warsztatach używany jest specjalny ściągacz.

Sprawdzamy dokładnie całą powierzchnię bębna. Kontrolujemy go pod względem uszkodzeń lub ewentualnych rys. Przeciągając palcem nie powinniśmy wyczuwać jakichkolwiek wyżłobień. Warto oczyścić cały hamulec za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie. Pamiętajmy, żeby ni wdychać pyłu.  Przechodzimy teraz do wymiany szczęk hamulcowych. W poradniku tym przedstawimy dwa typy, które były montowane w modelu 206: Lucas i Bosch.

Zaczynamy od firmy Lucas. Po zdjęciu bębna mamy widok wszystkich elementów. Pierwszy krok to zdjęcie sprężyny odwodzącej i mechanizmu samoczynnej regulacji. Ta pierwsza znajduje się najbliżej tyłu auta, natomiast druga sprężyna znajduje się na samej górze. Nad nią jest specjalny talerzyk, który musimy obrócić o ¼ obrotu, po czym zdejmujemy mocowanie szczęki z prowadnika.

Zobacz też: Peugeot 206: kontrola układu hamulcowego

Reklama

Teraz wyjmujemy szczęki z dolnego oparcia. Następnie zbliżamy do siebie dolne końce szczęk w celu wysunięcia ich górnej części z rowków w tłoczkach cylinderka. Kolejny krok to odchylenie do przodu szczęk razem z mechanizmem samoregulacji. Odłączamy linkę hamulca ręcznego i zabezpieczamy rozpieram za pomocą ścisku stolarskiego lub zwyczajnej klamry zaciskowej.

Przecieramy dokładnie wszystkie elementy hamulca bębnowego i sprawdzamy działanie cylinderka.  Przechodzimy do montażu. Na początku warto nasmarować ruchome elementy za pomocą pasty miedziowej. Następnie sprawdzamy czy dźwignie rozpierająca hamulca ręcznego działa bez żadnego oporu. Upewniamy się, że nakrętka zębata mechanizmu samoczynnej regulacji obraca się swobodnie. Jeżeli tak jest wkręcamy ją do końca, żeby mechanizm samoregulacji był ustawiony w pozycji wyjściowej.

Szczęki montujemy w kolejności odwrotnej do demontażu. Montujemy bęben używając nowej nakrętki zabezpieczającej. Moment dokręcania bębna to 200Nm. Jeżeli nie dysponujemy kluczem dynamometrycznym możemy zrobić to z odpowiednim wyczuciem, aż poczujemy wyraźny opór. Zabezpieczamy nakrętkę piasty koła za pomocą punktaka i montujemy osłonę.

Naciskamy kilkanaście razy pedał hamulca w celu odpowiedniego ustawienia szczęk i mechanizmu regulacji. Zakładamy koło i regulujemy hamulec ręczny, opis został przedstawiony w odrębnym poradniku.

Przechodzimy do układu hamulcowego firmy Bosch. Po zdjęciu bębna za pomocą szczypiec musimy zdjąć sprężynę odwodzącą szczęk hamulca. Znajduje się ona na samej górze. Następnie przyciskamy talerzyk i obracamy go o 1/4 obrotu i zdejmujemy szczęki z prowadnika. Następnie wyjmujemy szczęki z dolnego oparcia i zbliżamy do siebie dolne końce szczęk, żeby górne końce wyszły z rowków w tłoczkach cylinderka.

Kolejny krok to odchylenie do przodu szczęki razem z mechanizmem samoregulacji. Potem odłączamy linkę hamulca ręcznego i zabezpieczamy cylinderek klamrą zaciskową. Przed zamontowaniem nowych szczęk, czyścimy dokładnie wnętrze hamulców za pomocą szmatki zamoczonej w spirytusie. Najpierw musimy nasmarować ruchome elementy za pomocą pasty miedziowej. Następnie sprawdzamy czy dźwignia rozpierająca hamulca ręcznego działa bez żadnego oporu.

Zobacz też: Peugeot 206: kontrola ciśnienia sprężania

Przechodzimy do montażu. Należy pamiętać żeby wyregulować dźwignię rozpierającą hamulca ręcznego oraz zamocować nową zapinkę sprężystą szczęki przeciwbieżnej. Krótszy zaczep sprężyny musi być osadzony w otworze szczęki hamulcowej. Nakładamy ją na zwisającą w dół dźwignię rozpierającą i przesuwamy ją wzdłuż szczeki ku górze do momentu aż zaskoczy w odpowiednim położeniu.

Pamiętajmy, żeby sprężyna nie blokowała się pomiędzy dźwignią a nakrętką zębatą, musi być tam pewien luz. Montujemy szczękę współbieżną na dźwigni rozpierającej i łączymy z drugą szczęką za pomocą sprężyny. Zbliżamy do siebie dolne końce szczęki do momentu aż damy radę osadzić mocowanie mechanizmu samoczynnej regulacji w gnieździe szczęki współbieżnej.

Zdejmujemy z cylinderka klamrę zaciskową i wciskamy tłoczek w cylinderek. Ponownie zbliżamy dolne części szczęk w celu zamocowania górnych części w rowkach tłoczków cylinderka. Dolne końce opieramy na sworzniach oporowych. Pozostaje nam osadzić szczęki w prowadnikach i ustawienie szczęk tak, żeby nie ocierały o bęben. Robimy to za pomocą nakrętki zębatej mechanizmu regulacji.

Montujemy bęben używając nowej nakrętki zabezpieczającej. Moment dokręcania bębna to 200Nm. Jeżeli nie dysponujemy kluczem dynamometrycznym możemy zrobić to z odpowiednim wyczuciem, aż poczujemy wyraźny opór. Zabezpieczamy nakrętkę piasty koła za pomocą punktaka i montujemy osłonę.

Naciskamy kilkanaście razy pedał hamulca w celu odpowiedniego ustawienia szczęk i mechanizmu regulacji.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: Własne
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    1 sty 2000
    6 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Niebieska kontrolka temperatury. Co oznacza?

    Niebieska kontrolka temperatury pojawia się na tablicy zegarów części samochodów. Jaką informację przekazuje kierowcy?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego. Co oznacza?

    Migająca kontrolka płynu chłodniczego nie stanowi najlepszego sygnału. Może bowiem oznaczać, że silnik w aucie przegrzewa się.

    Rynek motoryzacyjny w Polsce. 5 razy więcej aut przez 30 lat

    Rynek motoryzacyjny w Polsce rozwija się. Ostatnie 30 lat minęło pod znakiem 5-krotnego wzrostu ilości samochodów i wzrostu długości dróg.

    Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

    Check engine: LPG winne pojawienia się kontrolki?

    Check engine: LPG może powodować świecenie się błędu? W niektórych przypadkach tak. To jednak nie wina instalacji, a na ogół gazownika lub usterki.

    Cennik Lexusa NX startuje od 200 tys. zł

    Cennik Lexusa NX został przygotowany dla polskiego rynku. Za bazową wersję hybrydową trzeba zapłacić co najmniej 200 tys. zł.

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.