Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,6 THP PSA/BMW

Kuba Brzeziński
Silnik 1,6 THP PSA/BMW
Silnik 1,6 THP PSA/BMW
PSA
PSA
Silnik 1.6 THP choć wyposażony w najnowsze zdobycze techniki, tak naprawdę już od początku miał problemy z trwałością. Jakie są główne problemy z tą jednostką napędową?

Założenia stawiane przed silniki 1,6 THP były dosyć proste. Jednostka miała być nowoczesna, spełniać restrykcyjne wymogi emisji spalin, gwarantować niskie koszty produkcji oraz dawać szansę wolumenowej produkcji. Inżynierowie mocno przyłożyli się do pracy. 1,6-litrowy blok z 16-zaworową głowicą został doposażony w bezpośredni wtrysk paliwa, koło dwumasowe, łańcuchowy napęd rozrządu, zmienne fazy rozrządu działające w bawarskim systemie Vanos oraz turbosprężarkę twin-scroll.

Na czym polega wyjątkowość technologii doładowania? Kanały, którymi przepływają gazy wydechowe, zostały podzielone przez inżynierów na dwa. Dodatkowo zmieniony został sam kształt kolektora. Dzięki temu precyzyjniej regulowany jest przepływ pulsacyjnie dostarczanych gazów, podtrzymywane jest ciśnienie w układzie nawet na niskich obrotach oraz w dużym stopniu - choć nie w pełni - niwelowany jest efekt turbodziury.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Audi 3.0 TDI

Silnik 1,6 THP - 9 wariantów mocy, przeszło 12 modeli aut

Motor po raz pierwszy został zaprezentowany światu w roku 2006. Z miejsca stał się częścią MINI Coopera S. Niedługo później trafił pod maski samochodów z Francji oraz zdobył tytuł Silnika Roku. W sumie 1,6-litrowy, doładowany benzyniak występował w dziewięciu wariantach mocy. Oferowana była wersja dysponująca stadem 140, 150, 156, 170, 175, 184, 200, 211 i 270 koni mechanicznych. Tak szerokie spektrum wyboru sprawia, że motor montowano w co najmniej dwunastu modelach, a w tym DS 3, DS 4, DS 5, Citroenie C4 i C5 oraz Peugeotach 207, 208, 308, 408, 508 i RCZ.

Praktycznie wszystkie recenzje dziennikarskie podkreślały, że motor oferuje dynamikę jazdy, jest elastyczny, jednak niestety nie do końca oszczędny. PSA i BMW deklarowały spalanie silnika 1,6 THP w cyklu mieszanym na poziomie 6,5 litra benzyny. Wynik był jak najbardziej realny do osiągnięcia, jednak wyłącznie w przypadku, w którym styl jazdy kierowcy był ospały. Osoby o cięższej nodze biły prawdziwe rekordy. Podczas dynamicznej przejażdżki zapotrzebowanie na paliwo potrafiło podskoczyć nawet dwukrotnie.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.9 TDI 105KM BXE

Choć spalanie było ważne, nigdy nie stanowiło największego problemu silnika 1,6 THP. Już po kilku miesiącach eksploatacji sielanka właścicieli MINI i samochodów koncernu PSA była przerywana metalicznym hałasem pojawiającym się przy rozruchu. Diagnoza serwisu? Rozciągnięty łańcuch rozrządu. Właściciele choć kręcili głową z niedowierzaniem - w końcu auta miały często przebieg na poziomie zaledwie 15 tysięcy kilometrów, czekali na gwarancyjną wymianę napędu. Tym bardziej, że widmo ewentualnych problemów było przerażające. Dalej rozciągający się łańcuch mógłby albo przeskoczyć, albo się zerwać. W obydwu przypadkach długofalowym skutkiem byłaby potrzeba przeprowadzenia generalnego remontu silnika.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: FIAT 1.9 JTDm 16V 150 KM

Przedstawiciele serwisów BMW, Citroena i Peugeota tłumaczyli problem wadliwą konstrukcją napinacza. Na czym polegała wada? Element do pełnego rozgrzania się silnika nie spełniał swojej roli. A to w autach eksploatowanych w mieście na krótkich dystansach powodowało, że łańcuch nie był napinany przez większą część przebiegu. Konstrukcja napinacza niestety nie została zmieniona aż do roku 2010. A to oznacza, że właściciele pierwszych Cooperów czy C-czwórek do tego czasu zdążyli zmienić łańcuch rozrządu nawet trzykrotnie. Modernizacja elementu usunęła problem, jednak też nie w stu procentach. Przypadki rozciągniętego napędu rozrządu są znane do dzisiaj.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: BMW 2.0d N47

Awarie 1,6 THP - rozrząd za 2 tysiące!

Wymiana łańcucha rozrządu w silniku 1,6 THP bez względu na markę auta nie będzie tania. Zestaw naprawczy składa się bowiem z łańcucha, napinacza, dwóch ślizgów oraz ewentualnie koła zębatego i wariatora faz rozrządu. O ile podstawowa wersja kompletu części poza autoryzowanym serwisem kosztuje nieco ponad 422 złote, o tyle wybór zestawu zawierającego wszystkie elementy będzie stanowił wydatek opiewający na kwotę 1290 złotych. Wymiana łańcucha rozrządu razem z kosztem robocizny może wynieść poza ASO nawet przeszło 2 tysiące złotych.

Właściciele aut wyposażonych w motor 1,6 THP muszą pogodzić się z tym, że jednostka będzie zużywać olej. Między poszczególnymi przeglądami może być konieczność wykonania nawet kilku dolewek. Fakt ten nie świadczy o żadnej awarii, a wynika ze specyfiki działania silnika. Czy da się coś z tym zrobić? Niestety nie. Informacja mimo wszystko jest ważna. Kierowca przy dynamicznej jeździe powinien nawet co dwa, trzy tygodnie kontrolować poziom smarowidła. Jeżeli ubędzie go zbyt dużo, może to doprowadzić do zatarcia turbosprężarki lub jeszcze gorzej, uszkodzenia wałków rozrządu. A w takim przypadku konieczny stanie się kosztowny remont głowicy.

W silnikach 1,6 THP znane są też przypadki falowania obrotów czy chwilowych braków mocy. Objawy dużo częściej pojawiają się w autach koncernu PSA, ale na szczęście nie zwiastują poważnej usterki. Winne zazwyczaj jest wadliwe oprogramowanie jednostki napędowej. To można wymienić podczas wizyty w warsztacie elektromechanicznym. Jeżeli kierowca znajdzie takie miejsce poza ASO, wgranie nowego softu nie powinno kosztować więcej niż kilkaset złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Alfa Romeo 2.0 TS

Awarie silnika 1,6 THP - uwaga na turbosprężarki

Motor funkcjonuje na rynku już od 11 lat. A to pozwala spojrzeć na jego awaryjność bardziej perspektywicznie i z punktu widzenia dłuższej eksploatacji. Czego powinni się bać kierowcy? Turbosprężarka parowana z silnikiem 1,6 THP nie jest przesadnie trwała. Nie powinna zepsuć się wcześniej niż przed pokonaniem 100 tysięcy kilometrów, mimo wszystko nawet późniejsze awarie nie będą tanie w usunięciu. Najczęściej dochodzi o pęknięcia obudowy turbo.

Cale szczęście możliwa jest regeneracja mechanizmu - ta kosztuje grubo ponad tysiąc złotych. Chociaż kwota jest niemała, stanowi prawdziwą promocję w porównaniu z wydatkiem opartym o zakup nowej turbosprężarki. Ceny poza ASO startują od 2870 złotych. Najdroższa sprężarka dedykowana motorowi 1,6 THP potrafi być wyceniona nawet na przeszło 5 tysięcy złotych.

Po pokonaniu 100 tysięcy kilometrów francusko-niemiecki benzyniak może zapaść na jeszcze jedną chorobę. Znane są przypadki pękania kolektorów wydechowego i dolotowego. Objawy? Przede wszystkim kierowca i pasażerowie mogą poczuć zapach spalin w kabinie. Poza tym silnik powinien zacząć dużo głośniej pracować. Nowe kolektory są dostępne, jednak wyłącznie w postaci drogich oryginałów. Jeżeli właściciel postanowi wykonać naprawę poza autoryzowaną stacją, może być skazany na zakup części używanych. A ich ceny startują już od 150 złotych.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: Nissan 1.8 16V QG18DE

Silnik 1,6 THP - podsumowanie

Francuzi i Niemcy stworzyli bez wątpienia bardzo nowoczesną i sprawną jednostkę napędową. Motor niestety ma dwie wady. Po pierwsze przy dynamicznej jeździe nie ma pojęcia czym jest oszczędność. Po drugie choć był wyróżniany tytułem Silnika Roku, bardzo obce jest mu pojęcie trwałości. Oczywiście z biegiem lat i kolejnymi modernizacjami poprawiono konstrukcję. Niestety nie na tyle, by móc spokojnym okiem patrzeć na przyszłe lata eksploatacji.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: VW 1.4 TSI Twincharger

Silnik 1,6 THP - ceny części:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 36 zł
  • filtr paliwa - od 34 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 214 zł
  • sprzęgło komplet - od 422 zł
  • koło dwumasowe - od 1171 zł
  • wtryskiwacz - od 547 zł
  • świeca zapłonowa - od 40 zł
  • cewka zapłonowa - od 98 zł
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Kodeks kierowcy. Zmiany 2022. Mandaty. Punkty karne. Znaki drogowe
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • kamil peszke
    2022-05-11 07:40:12
    Przebieg 153 tys od nowości. Łańcuch wyciągnęty, ślizgi polamane, napinacz zatarty, głowica do remontu. Wymienione kolektory i turbina. Nie warte zachodu. Koszt przejechania 150 tys równa się wartości połowy auta.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej
Mandat za parkowanie na drodze wewnętrznej? Dziś zastanowimy się nad tym czy jest możliwy, a jak tak to ile wynosi. Co mówią przepisy?
Ile jest fotoradarów w Polsce? A ile w Europie?
Ile jest fotoradarów w Polsce? Dokładnie 587. Jak jednak ta liczba wypada na tle innych krajów Europy? W Wielkiej Brytanii jest ich 10-krotnie więcej.
Przyczyny zużycia opon? Oto główni zabójcy ogumienia
Przyczyny zużycia opon? Lista jest dość długa. Warto ją jednak poznać. W ten sposób kierujący może przedłużyć czas życia ogumienia w swoim aucie.
Strefy czystego transportu w Polsce. Kto będzie pionierem?
Strefy czystego transportu w Polsce. Co oznaczają? Czemu kierowcy ich nie chcą? I które miasto utworzy pierwszą? Sprawdźmy.
Mandaty w wakacje 2022. Mamy rekordzistę. To OPP z Lublina
Mandaty w wakacje 2022 nie będą niskie? Tylko w lipcu przekonało się o tym prawie 114 tys. kierowców. Tyle złapały rejestratory systemu CANARD ITD.
Opłata za odholowanie pojazdu 2023. Nowe stawki!
Opłata za odholowanie pojazdu 2023 jest już znana. Po 1 stycznia kierowcy mogą się spodziewać... podwyżek. Sprawdźmy jak duże będą.
Rozbieżne stawki podatku od podziemnych miejsc garażowych. MF nie planuje zmian
Nadal wpływają skargi do RPO na odmienne stawki podatku od podziemnych stanowisk garażowych w budynkach wielorodzinnych. Podatek zależy od tego, czy jest to odrębna własność, czy tzw. pomieszczenie przynależne do lokalu mieszkalnego. Marcin Wiącek zwraca uwagę na ten problem minister finansów Magdalenie Rzeczkowskiej.
Płatność za paliwo przy dystrybutorze... jest możliwa!
Płatność za paliwo przy dystrybutorze? To możliwe. Podjeżdżasz na stację, tankujesz paliwo, naciskasz przycisk w telefonie i odjeżdżasz.
Kara za brak OC 2023. Podwyżka i to dwukrotna!
Kara za brak OC w roku 2023 wzrośnie i to... dwukrotnie. Tak, dwukrotnie. Czemu tak się stanie i jak wysokiego skoku opłaty można się spodziewać?
Strajk egzaminatorów WORD. Bez egzaminów od 8 sierpnia
Strajk egzaminatorów WORD? Tak, powracają oni do protestu od poniedziałku 8 sierpnia. To oznacza, że egzaminy na prawo jazdy nie będą się odbywać.
Benzyna E10. Czym jest i czy jest szkodliwa dla silnika?
Benzyna E10. Ma się ona stać jednym z rozwiązań problemów paliwowych. Czym jednak tak właściwie jest i czy silniki w autach ją wytrzymają?
Polski Ład 2.0 od lipca – czy przewoźnicy na nim zyskają?
Rozliczanie pracowników od nowego roku 2022 przysporzyło problemów niejednemu pracodawcy i księgowemu. Chociaż z założenia Polski Ład miał uprościć dotychczasowy system podatkowy i obniżyć ich wysokość, zmiana przepisów od stycznia jeszcze bardziej go skomplikowała.
Wakacyjne podróże samochodem a ubezpieczenie
Ubezpieczenie OC jest obowiązkowe dla posiadacza każdego pojazdu mechanicznego. Istnieją jednak jeszcze dobrowolne ubezpieczenia komunikacyjne, m.in. AC, Assistance i NNW. Wakacje to wzmożony okres korzystania z auta w Polsce i za granicą, więc warto się nad nimi zastanowić. Co należy wiedzieć, aby uniknąć niepotrzebnych kosztów nieprzewidzianego zdarzenia podczas podróży?
Pierwsza obniżka cen na rynku samochodów używanych od dwóch lat
AURES Holdings obniżył ceny 1700 aut używanych w sieci AAA AUTO, a łączna kwota aktualnych rabatów wynosi 2 mln złotych.
Wakacyjna podróż samochodem elektrycznym, 5 rad na urlop bez stresu
Coraz więcej kierowców wybiera samochody elektryczne. W czasie dalszych podróży zmagają się oni z ograniczeniami związanymi z zasięgiem oraz czasem ładowania pojazdów. Ekspert z SEAT S.A. daje 5 cennych wskazówek, jak w pełni wykorzystać podróże w 100% elektryczne. Planowanie trasy, racjonalne korzystanie z klimatyzacji i utrzymywanie poziomu naładowania baterii między 30% a 80% - to tylko niektóre z jego zaleceń.
Polisa dla auta elektrycznego
AC jest szczególnie ważne dla samochodów elektrycznych. Na co zwrócić uwagę?
Jakie auta najchętniej wybierają przedsiębiorcy?
Badania Automarket.pl wskazują, że 78 proc. przedsiębiorców poszukuje nowego auta, ale aktualna sytuacja powoduje, że skupiają się na rynku wtórnym – wg danych platformy ponad połowa przedsiębiorców decyduje się na pojazdy w wieku 4-5 lat, a tylko 12 proc. na roczne auta. Wg PZPM w czerwcu 2022 roku liczba rejestracji nowych aut osobowych na REGON była o 15,2 proc. niższa niż rok wcześniej. Przedsiębiorcy stanowią jednak 71 proc. rynku.
Cena paliwa a pensja. Ile kilometrów można przejechać za średnią krajową w krajach UE
Obywatel Luksemburga przejedzie za dzienny zarobek trzy razy więcej kilometrów niż Polak. Rosnące ceny benzyny ograniczają możliwości Europejczyków w kwestii podróżowania.
Rośnie liczba wypadków na autostradach
Autostrady są najbardziej niebezpieczne w okresie letnim. Liczba wypadków na nich rośnie z każdym rokiem.
Polska coraz niżej w światowym rankingu jakości dróg
Polska zajęła 26 miejsce w Europie i 43 na świecie w rankingu jakości infrastruktury drogowej. Spośród europejskich krajów wyprzedziliśmy tylko Bułgarię, Turcję, Rumunię i Chorwację. Lepiej jakość dróg została oceniona w Słowacji, Węgrzech, Litwie czy Czechach.
Audiobooki zmniejszają ryzyko zaśnięcia za kółkiem w trasie
Polacy nie mają czasu na czytanie książek, ale rokrocznie tracą po kilkadziesiąt godzin na stanie w korkach. Yanosik Autoplac wraz z Audioteką chcąc zwiększyć poziom czytania wśród polskich kierowców, rozpoczynają dużą kampanię udostępniania bezpłatnych audiobooków zmotoryzowanym Polakom, którzy mogą ich słuchać w trasie na wakacje, w korkach, w drodze do pracy, a nawet w trakcie jazdy do sklepu czy na zakupach.
Jazda po drogach wewnętrznych bez OC i odszkodowania?
Podczas wakacji boczne drogi kuszą nie tylko miłośników spacerów na łonie natury. Część takich dróg ma charakter prywatny - są to drogi wewnętrzne. Bywają one nieoznaczone i zaniedbane, co niestety sprzyja wypadkom. Warto zatem dowiedzieć się, czy w razie szkód związanych ze złym stanem drogi można kierować roszczenia względem jej właściciela. Eksperci porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl wyjaśniają również, czy na polnej (wewnętrznej) drodze będzie działało obowiązkowe OC. W tym kontekście warto omówić ciekawy wyrok, który niedawno zapadł przed Sądem Okręgowym w Katowicach.
W którym mieście jeździ się najlepiej? Będziecie zdziwieni...
W którym mieście jeździ się najlepiej? To pytanie, które zostało postawione przed kolejną edycją polskiego rankingu. Odpowiedź? Ta może zdziwić!
Ile kosztuje OC 2022? Jest tanio, ale będzie... drożej! Musi być!
Ile kosztuje OC 2022? Czasami polisę dla auta można kupić za 160 zł. Tyle że do takich cen przyczepił się KNF. Wniosek? Będzie drożej. I to niedługo.
Auto zastępcze na czas naprawy? Tak! Tylko aut może brakować...
Auto zastępcze na czas naprawy staje się rynkowym standardem. I choć kierowcy chętnie korzystają z tej opcji, firmy realizujące wynajmy mają problem.