Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 Mitsubishi - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 Mitsubishi - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.6 MIVEC 4A92 Mitsubishi - awarie, problemy, opinie
Fot. Mitsubishi
Ma rozsądną pojemność, zmienne fazy rozrządu i 117 koni mechanicznych. To też japoński hit sprzedaży montowany w tak popularnym aucie, jak Mitsubishi ASX. Co można powiedzieć o tej jednostce napędowej?

Opowiadając historię silnika 1.6 4A92 Mitsubishi należy się cofnąć do roku 1992. To wtedy na rynku zadebiutował system MIVEC. Co to takiego? Nic innego jak Mitsubishi Innovative Valve timing and lift Electronic Control, czyli system zmiennych faz rozrządu, który stopniowo jest w stanie regulować i wznios zaworowy, i czas otwarcia zaworów. Systematycznie modernizowane rozwiązanie w roku 2010 stało się częścią nowego, wolnossącego benzyniaka stworzonego przez inżynierów Mitsubishi. Początkowo silnik 1.6 litra pojawił się pod maską hitowego crosovera - ASX. Z czasem trafił też pod maskę Lancera. A na tym historia nie skończyła się.

Silnik 4A92 Mitsubishi - z Japonii wprost do… Chin!

Już w roku 2011 konstrukcją zainteresowali się… Chińczycy! I tak benzyniak o oznaczeniu 4A92 zaczął być montowany w pojazdach takich firm, jak Dongfeng Motor, Brilliance czy Zotye. Motor ma dokładnie 1590 cm3 pojemności. Do tego generuje moc za pomocą 4 cylindrów ustawionych w rzędzie, 16 zaworów i wtrysku wielopunktowego. Napęd rozrządu został oparty o łańcuch. Element jest na tyle trwały, że Japończycy nie przewidują konieczności jego wymiany przez całe życie silnika. Dodatkowo w konstrukcji pojawiła się pewna ekologiczna nowość, a mianowicie system Automatic Stop & Go, który gasi benzyniaka podczas postoju.

Zobacz również: Używane: Mitsubishi ASX (od 2010) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 pod maską ASX-a i Lancera nie jest demonem prędkości. Oferuje tylko 117 koni mechanicznych, a to tak naprawdę dopiero początek problemów. Moc jest bowiem dostępna dopiero przy 6000 obr./min. Niewiele lepiej sprawa wygląda w przypadku momentu obrotowego. Maksymalna jego wartość to 154 Nm, przy czym jest ona osiągana dopiero przy 4000 obr./min. W mieście osiągi silnika benzynowego Mitsubishi są całkowicie wystarczające. Jednostka staje się wyraźnie za słaba dopiero podczas jazdy w trasie. Do wyprzedzenia konieczna jest redukcja, a po zdjęciu jednego lub dwóch przełożeń motor staje się naprawdę hałaśliwy.

Silnik 1.6 MIVEC Mitsubishi - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
ASX 117 KM 154 Nm 11,5 s. 183 km/h 5,7
Lancer 117 KM 154 Nm 10,7 s. 191 km/h 5,7

Mitsubishi przez lata słynęło z solidnej technologii. I technologia budowy silnika 1.6 MIVEC wydaje się naprawdę dopracowana! Motor został wykonany w zgodzie z zasadami tzw. starej szkoły inżynieryjnej, a jedyną fanaberią tak naprawdę okazuje się układ start/stop. Skutek? Przy zachowaniu regularnych interwałów podstawowego serwisu, jednostka powinna spokojnie pokonać bez poważnych napraw nawet 500 czy 600 tysięcy kilometrów. Kierowca musi pamiętać np. o wymianie oleju raz w roku lub co 20 tysięcy kilometrów oraz wymianie oleju w skrzyni biegów co 200 tysięcy kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używane: Mitsubishi Lancer VIII (2007 - 2017) - opinie i typowe usterki

Silnik 1.6 MIVEC a instalacja LPG?

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 z całą pewnością nie jest benzyniakiem, który bezproblemowo współpracuje z instalacjami LPG. To motor, który choć da się zagazować, będzie wymagać specjalnej troski. Mechanicy w pierwszej kolejności zalecają skrócenie interwału regulacji luzu zaworowego. Ten należy kontrolować maksymalnie co 40 tysięcy kilometrów. W przeciwnym razie już po pokonaniu 60 do 100 tysięcy kilometrów może dość do wypalenia gniazd zaworowych i kosztownej naprawy! Poza tym znane są przypadki, w których silnik 1.6 MIVEC faluje obrotami podczas zasilania LPG.

W japońskim benzyniaku niezwykle ważne jest to, że pomijając małą sympatię do zasilania gazem i raczej ospałą charakterystykę przepływu mocy, ten silnik tak naprawdę nie ma większych wad. Awarie? Konstrukcja jest użytkowana przez kierowców od dekady. W tym czasie mechanicy zarejestrowali tylko jeden problem. W niektórych modelach jednostki 4A92 Mitsubishi pojawia się niesprawność polegająca na niedomaganiu sterownika silnika. Urządzenia na szczęście nie trzeba wymieniać. Wystarczy wykonać wartą maksymalnie 200 - 250 złotych aktualizację programu sterującego.

Zobacz również: S-AWC Mitsubishi - jak działa japońskie 4x4?

Silnik 1.6 MIVEC 4A92 Mitsubishi - podsumowanie:

Podczas prac nad silnikiem 1.6 MIVEC Japończycy wykonali kawał dobrej pracy. Benzyniak podczas spokojnej jazdy może być oszczędny i świetnie sprawdza się w mieście. A do tego jest absolutnie bezawaryjny i pozwala na pokonanie naprawdę potężnych przebiegów. Warto jednak pamiętać o tym, że trwałość ma w tym przypadku swoją cenę. A tą są… osiągi. Jednostka o oznaczeniu 4A92 to zdecydowanie propozycja dla spokojnych kierowców.

Silnik 1.6 MIVEC Mitsubishi - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 89 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 257 zł
  • pasek wielorowkowy - od 32 zł
  • sprzęgło komplet - od 729 zł
  • świeca zapłonowa - od 41 zł
  • cewka zapłonowa - od 129 zł
  • sonda lambda - od 134 zł

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(4)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Larry
    2021-06-27 08:11:47
    Potwierdzam. Solidny silnik do normalnej jazdy. Zmieniac olej i filtry na czas i naprawdę jest super. Spalanie na poziomie 5-6 l przyjeździe 100-110 km/h to super wynik. Posiadam od 5 lat i szukam drugiego lancera dla żony.
    0
    pokażodpowiedzi (2)
  • AXX
    2022-06-18 22:13:22
    Lancer, super wozik, super silnik. mam już siódmy rok i nic się nie dzieje. Tylko lać benzynę i jeździć.
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu?

Wielkie ambicje, gorzej z możliwościami. Tak można podsumować rynek aut elektrycznych. Zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji wzrośnie do 2030 roku nawet 14-krotnie! Dziś nie jesteśmy w stanie zapewnić takich dostaw.

Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.