Kategorie

Używane: Mitsubishi ASX (od 2010) - opinie i typowe usterki

Kuba Brzeziński
Fot. Mitsubishi ASX
Recepta na sukces była prosta. Płyta podłogowa z Outlandera, klasyczny i prosty benzyniak oraz nos w stylu wojskowego myśliwca. Tak powstał udany i popularny crossover Mitsubishi ASX. Dziś sprawdzimy jak na konstrukcji odbija się dekada eksploatacji.
Reklama

W roku 2010 Mitsubishi wykonało dość ważny krok naprzód. Japońska marka wkroczyła bowiem do grupy crossoverów segmentu C. ASX został oparty o płytę podłogową o nazwie Project Global. Identyczna pojawia się np. w Lancerze czy Outlanderze. A na tym dobre informacje nie kończą się. Bo z czasem do współpracy nad projektem zaproszony został inny lider - koncern PSA. Na mocy tej kooperacji powstał np. Citroen C4 Aircross. Zdaniem Japończyków kluczem do udanej stylizacji był przód w stylu Jet Fighter. Tak Mitsubishi nazywało dużą chłodnicę i ukośne lampy inspirowane projektem myśliwca F2.

Mitsubishi ASX jest produkowane już dekadę. A to oznacza, że nadwozie samochodu musiało się z czasem zmieniać. Do tej pory model przeszedł w sumie dwa duże liftingi. Pierwszy miał miejsce w roku 2016, a drugi 2019. Podczas obydwu modernizacja skupiła się głównie na pasie przednim, a w tym kształcie grilla i świateł. Grill z czasem staje się coraz mniejszy i coraz bardziej lakierowany. Reflektory z kolei w ostatniej wersji zaczęły wykorzystywać technologię LED-ową. Co z resztą? Linia boczna w każdym przypadku jest podkreślona za sprawą mocnego przetłoczenia. Najmniej namiętny okazuje się tył. Ten skupia się na prostych liniach i geometrycznych kształtach.

Zobacz również: Test Mitsubishi ASX 1.6 117 KM 2WD

Mitsubishi ASX - prostota i klimat lat 90.

Reklama

W kabinie pasażerskiej używanego Mitsubishi ASX odnajdą się wszyscy ci, którzy mieli kiedyś styczność z autami tego producenta. Konsola tak naprawdę składa się z zestawienia gładkich linii i staromodnych pokręteł. Uzupełnieniem całości jest radio - które w topowej wersji może mieć nawet dotykowy ekran! Zastrzeżenia? Gdy kierowca spojrzy na lewą stronę od kolumny kierowniczej, odkryje zestaw prostokątnych przycisków. Te pamiętają jeszcze Mitsubishi z lat 80. i 90. Poza tym choć plastiki są dość miękkie, a do tego trwałe, okazują się nieprzyjemne w dotyku i lubią potrzaskiwać w czasie jazdy.

Dużą zaletą używanego ASX-a jest przestrzeń. Crossoverem z powodzeniem może podróżować czwórka dorosłych. Każdy z pasażerów będzie miał wystarczającą ilość miejsca na kolana. A wszystko za sprawą płyty podłogowej. Platforma pochodzi m.in. z Outlandera i została skrócona przez inżynierów na końcach. A to oznacza, że ASX ma identyczny rozstaw osi jak większy brat. Bagażnik? Kufer liczy od 419 do 1219 litrów. A to wartości wystarczające. W kabinie pasażerskiej używanego Mitsubishi ASX siedzi się dość wysoko - w ten sposób kobiety za kierownicą będą miały poczucie bezpieczeństwa.

Używane Mitsubishi ASX 1.8 DID - czy warto go kupić?

Paleta silnikowa używanego Mitsubishi składa się z pięciu silników. Z punktu widzenia rynku wtórnego tak naprawdę znaczenie mają dwa - diesel 1.8 DID oraz benzyniak 1.6 MIVEC. Motor wysokoprężny ma dwie zalety. Po pierwsze to on napędza najtańsze egzemplarze na rynku wtórnym. Po drugie w przeciwieństwie do benzyniaka był parowany z napędem na cztery koła. I choć autorska konstrukcja japońskiej marki dzielnie znosi trudy eksploatacji, ma też i pewne wady. Główna dotyczy szybko zapychającego się filtra cząstek stałych. Turbo? To świszczy, ale tym nie trzeba się mocno przejmować. Taki jest urok tej sprężarki. Trwałe jest też np. koło dwumasowe.

Zobacz również: MIVEC- co to jest i co potrafi?

Odporność elementów osprzętu na zużycie to świetna informacja dla kierowców. Szczególnie że motor 1.8 DID występuje przede wszystkim pod maskami używanych ASX-ów. Skutek? Bardzo ciężko o części zamienne do tego motoru w sklepie motoryzacyjnym. W ASO z kolei mają abstrakcyjne ceny! Jeżeli chodzi o silnik benzynowy 1.6 MIVEC, to pomijając zmienne fazy rozrządu, to motor zaprojektowany według zasad starej szkoły. Ma wolnossącą konstrukcję, wtrysk wielopunktowy i łańcuch rozrządu. Nie, nie jest przesadnie dynamiczny czy oszczędny. Z drugiej strony przy regularnym serwisie bez remontu pokona nawet 500 czy 600 tysięcy kilometrów. Awarie? Z czasem może wymagać aktualizacji oprogramowania - koniec!

Mitsubishi ASX: 2.0 MIVEC i 1.6 DID dostępne później

A teraz czas na typowo polskie pytanie. Czy Mitsubishi ASX 1.6 MIVEC dobrze znosi zasilanie gazem? Nie, nie jest wybitnym zwolennikiem alternatywnego paliwa. Mimo wszystko trwałość jednostki w dużej mierze można zachować, jednak wyłącznie przy wzmożeniu regularnych serwisów. To oznacza m.in. dbanie o wymianę oleju nie rzadziej niż co 15 tysięcy kilometrów lub raz w roku oraz skrócenie interwału regulacji luzu zaworowego nawet do 40 tysięcy kilometrów. Poza tym ASX 1.6 LPG może mieć też problemy np. z falującymi obrotami na biegu jałowym.

Benzyniak 1.6 MIVEC był montowany w używanym Mitsubishi ASX do roku 2019. Później w ofercie zastąpił go silnik 2.0 MIVEC. To również wolnossąca i również trwała konstrukcja. Co z dieslami? Reszta palety została zapożyczona wprost z… Francji! 114-konny silnik 1.6 DID powinien mieć tak naprawdę oznaczenie HDI. Był montowany w crossoverze w latach 2015 - 2017, a do tego jest oszczędny i naprawdę trwały. Podobnie wygląda sytuacja 150-konnego diesla 2.2 DID. Ten dla odmiany był jednak montowany wyłącznie w wersji specjalnej ASX-a w latach 2013 - 2018.

Używane: Mitsubishi ASX - dane techniczne producenta:

Silnik Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
1.6 MIVEC 117 KM 154 Nm 11,5 s. 183 km/h 5,7
2.0 MIVEC 150 KM 195 Nm 10,2 s. 190 km/h 7,1
1.6 DID 114 KM 270 Nm 11,2 s. 182 km/h 4,6
1.8 DID 150 KM 300 Nm 9,7 s. 200 km/h 5,4
2.2 DID 150 KM 360 Nm 10,8 s. 190 km/h 5,8

Zobacz również: Test: Mitsubishi ASX Intense Plus 2.0 MIVEC 2WD CVT - „terenowy” do miasta

Japończycy podczas projektowania zawieszenia poszli świetnie znanym sobie tropem. Przód oparli o kolumny McPhserona, a tył wielowahaczy. W efekcie Mitsubishi ASX dobrze trzyma się drogi i pewnie zachowuje się w zakręcie. Z drugiej strony nie jest to też demon prędkości. Auto zostało zestrojone głównie pod kątem komfortu - miękko tłumi nierówności i ma mocno wspomagany układ kierowniczy. Resorowanie dobrze spisuje się w czasie eksploatacji. Takie elementy jak wahacze czy amortyzatory z powodzeniem wytrzymują dekadę. Wcześniej wymianie podlegać mogą głównie łączniki stabilizatora.

Mitsubishi ASX AWD. Co musisz wiedzieć?

Bazowe wersje Mitsubishi ASX były wyposażane w napęd na przednie koła. Układ AWD był dostępny w dieslach lub mocniejszym benzyniaku. Japońska marka w przypadku tego crossovera zdecydowała się na 4x4 oparte o sprzęgło wielopłytkowe i elektroniczne sterowanie - z możliwością krótkotrwałej blokady terenowej. System napędu czterech kół miał proste zadanie. Japończycy za jego sprawą chcieli poprawić trakcję i zwiększyć bezpieczeństwo jazdy. Tym samym ASX za sprawą oznaczenia AWD nie staje się samochodem terenowym. W zamian układ jest trwały. Ciężko znaleźć informację o przedwczesnej awarii np. sprzęgła wielopłytkowego.

Trzeba przyznać, że trwały to słowo, które pasuje nie tylko do benzyniaków, zawieszenia i napędu. Trwała jest również reszta konstrukcji używanego ASX-a. Potencjalne usterki? Lista mimo dekady produkcji jest marginalna. Kierowcy posiadający Mitsubishi z początku produkcji skarżą się na występowanie drobnych ognisk korozji w okolicy rantu maski czy klapy bagażnika. Poza tym przeciekać potrafi fabryczny szyberdach oraz przeciętną trwałość mają elementy cierne układu hamulcowego. Niska awaryjność ogranicza koszty eksploatacji tak naprawdę do zakupu paliwa i regularnego serwisowania.

Zobacz również: S-AWC Mitsubishi - jak działa japońskie 4x4?

Używane: Mitsubishi ASX - ile kosztuje na rynku wtórnym?

Ceny używanych Mitsubishi ASX stertują od 24 tysięcy złotych. Za tą kwotę kupujący może sobie jednak pozwolić głównie na model napędzany dieslem 1.8 DID. Benzyniaki? Ich ceny startują mniej więcej od 30 tysięcy złotych, przy czym za egzemplarz z rozsądnym przebiegiem trzeba zapłacić jakieś 33 tysiące złotych. ASX-y z drugiej ręki bywają naprawdę dobrze wyposażone. Wśród ogłoszeń spotykane są egzemplarze posiadające automatyczną klimatyzację, bezkluczykowy dostęp do kabiny pasażerskiej czy ksenonowe reflektory. Warto jednak pamiętać o tym, że w dużej mierze doposażone auta pochodzą z importu.

Jeżeli osobiście miałbym kupić używanego ASX-a, to zdecydowanie wybrałbym model napędzany benzyniakiem - ten gwarantuje lata bezawaryjnej eksploatacji. Japoński czy francuskie diesle są dobre. Mimo wszystko prędzej lub później, z uwagi na zastosowanie wtrysku common rail czy skomplikowanych układów sprzęgłowych, muszą zacząć być problematyczne. Czy w Mitsubishi 1.6 MIVEC nie będzie mi brakować czteronapędu? Nie specjalnie. Szczególnie że w ASX-ie układ AWD i tak nie nadaje się do wojaży poza utwardzonymi szlakami.

Używane: Mitsubishi ASX - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 9 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • filtr paliwa - od 28 zł
  • filtr kabinowy - od 9 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 257 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 250 zł
  • pasek wielorowkowy - od 25 zł
  • tarcza hamulcowa przód - od 118 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 94 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 56 zł
  • łącznik stabilizatora - od 24 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 36 zł
  • amortyzator - od 108 zł
  • sprzęgło komplet - od 497 zł
  • koło zamachowe - od 1878 zł
  • turbosprężarka - od 4649 zł
  • zawór EGR - od 394 zł

Fot. Moto.wieszjak.pl Mitsubishi ASX
Fot. Moto.wieszjak.pl Mitsubishi ASX
Fot. Moto.wieszjak.pl Mitsubishi ASX
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?