Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?

Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?
Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?
Fot. Mazda
Mazda postawiła na technologiczne innowacje. Przykład? Dobry stanowi silnik Skyactiv-X. To benzyniak, który pracuje trochę jak diesel. Spala paliwo za pomocą iskry i… zapłonu samoczynnego. Jak to działa?

Na pierwszy rzut oka dane silnika Skyactiv-X Mazdy nie zwiastują większej rewolucji. Motor ma 2 litry pojemności, 4 cylindry i bezpośredni wtrysk paliwa. Do tego rozwija 180 koni mechanicznych i oferuje moment obrotowy o wartości 224 Nm (cóż za dokładność!), a jego praca jest wspomagana przez kompresor. I gdyby na tym zakończyć opowieść o japońskiej jednostce, interesujący dla potencjalnych nabywców Mazdy pozostałby tylko jeden fakt - niskie zapotrzebowanie na paliwo. Według deklaracji producenta motor Skyactiv-X zamontowany w modelu 3 spala średnio tylko 5,5 litra benzyny.

Silnik Skyactiv-X Mazda - bo zapłon iskrowy nie ma dobrej efektywności…

Czym jednak powodowana jest oszczędność? I w tym punkcie zaczyna się historia, którą da się podsumować tylko w jeden sposób - chodzi o zaawansowanie technologiczne. Japończycy poświęcili sposobowi pracy silnika Skyactiv-X wiele roboczogodzin. W efekcie stworzyli jednostkę benzynową, która pracuje trochę jak... diesel! Nie chodzi jednak o dźwięk pracy, a raczej sposób spalania mieszanki paliwowej. Konkrety? Mieszankę paliwową dostarczaną do cylindra w pierwszej kolejności zapala iskra ze świecy zapłonowej - jak w klasycznym benzyniaku.

Standardowy sposób pracy benzyniaka ma pewną ułomność. Niestety nie spala całej mieszaniny paliwowo-powietrznej. Dopalenie zubożałej pozostałości zostało zatem przypisane technologii samoczynnej. Drugi proces spalania zaczyna się w momencie, w którym w silniku po spalaniu iskrowym zaczyna zwiększać się ciśnienie w cylindrze. Wtedy wytwarzają się warunki pozwalające na wytworzenie zapłonu samoczynnego - do których zaliczyć można oczywiście wysokie ciśnienie, ale też i wysoką temperaturę.

Zobacz również: Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Silnik Skyactiv-X Mazda - kiedy działa zapłon samoczynny SPCCI?

Kiedy jednostka przełącza się na dieslowski typ zapłonu? Zdaniem Japończyków dzieje się tak wtedy, gdy pojawią się odpowiednie warunki eksploatacyjne. A do tych zaliczyć można takie czynniki jak temperaturę powietrza i silnika. O przejściu w tryb samoczynnego spalania informuje specjalna kontrolka. Ważnym elementem procesu jest tzw. moduł dostarczania powietrza. W rzeczywistości to jednak kompresor napędzany paskiem, który jest uruchamiany za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego i który delikatnie dodmuchuje powietrze do cylindra.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Technologia SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) - system samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowany świecą. Mazda mówi o "łączeniu oszczędności paliwa typowej dla silnika diesla z mocą i właściwościami jezdnymi zapewnianymi przez silnik benzynowy."

Silnik Skyactiv-X Mazdy to też... hybryda! Oczywiście mowa w tym przypadku o lekkiej hybrydzie. Sercem układu mild hybrid zastosowanego przez Japończyków jest niewielki silnik elektryczny - ten pełni rolę i alternatora, i rozrusznika. Poza tym zastosowana została 24V instalacja elektryczna. Zasada działania? M Hybrid w silniku Skyactiv-X Mazdy najpierw zbiera energię kinetyczną np. podczas hamowana, a następnie wykorzystuje ją do zasilania urządzeń pokładowych podczas postoju. Silnik elektryczny może też wspierać jednostkę konwencjonalną w czasie ruszania.

Zobacz również: Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie

Silnik Skyactiv-X Mazda - dane techniczne producenta:

  • Silnik: R4, benzynowy z kompresorem
  • Pojemność silnika: 1998 cm3
  • Maksymalna moc: 180 KM (przy 6000 obr./min.)
  • Maksymalny moment obrotowy: 224 Nm (przy 3000 obr./min.)
  • Prędkość maksymalna: 216 km/h
  • Przyspieszenie 0 - 100 km/h: 8,2 s.
  • Skrzynia biegów: manualna, 6 biegów (Skyactiv-MT) lub automatyczna, 6 biegów (Skyactiv-Drive)
  • Zużycie paliwa na 100 km - dane producenta (cykl mieszany - dotyczy modelu 3): 5,5

Silnik Skyactiv-X Mazdy z eksploatacyjnego punktu widzenia tak naprawdę nie oznacza żadnej dodatkowej procedury serwisowej dla kierowcy. Ten nadal będzie tankował na stacji 98-kę oraz raz w roku pojawiał się na przeglądzie olejowym w serwisie. Jakie zatem przynosi korzyści? Podstawową jest niskie spalanie. To według deklaracji producenta w przypadku Mazdy 3 nie powinno przekroczyć w cyklu mieszanym 5,5 litra benzyny. I wartość wydaje się naprawdę rozsądna - szczególnie gdy porównamy ją z klasycznym, benzynowym odpowiednikiem.

Zobacz również: Test: Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G SkyPassion w pełnej krasie

Silnik Skyactiv-X Mazda - jak duże są oszczędności na paliwie?

Mazda 3 może być skonfigurowana również z motorem 2.0 Skuactiv-G. Ten oferuje 122 konie mechaniczne oraz przyspiesza do pierwszej setki w 10,4 sekundy - czyli ma zauważalnie gorsze osiągi. Jednocześnie spala w cyklu mieszanym 6,2 litra - czyli o 0,7 litra więcej. Różnice da się wskazać również na poziomie emisji szkodliwych związków. Gdy Mazda 3 z silnikiem Skyactiv-X wydala poprzez wydech 131 gramów CO2 na kilometr, w przypadku wersji Skyactiv-G emitowane są 142 gramy.

W chwili obecnej Mazda skupia sprzedaż silnika Skyactiv-X na dwóch modelach. Pierwszym jest wcześniej wspomniany kompakt - Mazda 3. Kilka miesięcy temu innowacyjna jednostka pojawiła się pod maską kompaktowego SUV-a. Mowa o modelu Mazda CX-30. W przypadku Trójki cennik benzynowego diesla startuje od 112 900 złotych za wersję z przednim napędem, skrzynią manualną i pakietem Kai. W CX-30 silnik Skyactiv-X jest dostępny od drugiej wersji wyposażenia Kanjo. Ceny startują od 120 900 złotych - wersja 2WD i 6MT.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

    Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

    Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

    Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu?

    Wielkie ambicje, gorzej z możliwościami. Tak można podsumować rynek aut elektrycznych. Zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji wzrośnie do 2030 roku nawet 14-krotnie! Dziś nie jesteśmy w stanie zapewnić takich dostaw.

    Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

    Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.