| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Moto porady > Eksploatacja > Napęd i skrzynia biegów > Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?

Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?

Mazda postawiła na technologiczne innowacje. Przykład? Dobry stanowi silnik Skyactiv-X. To benzyniak, który pracuje trochę jak diesel. Spala paliwo za pomocą iskry i… zapłonu samoczynnego. Jak to działa?

Na pierwszy rzut oka dane silnika Skyactiv-X Mazdy nie zwiastują większej rewolucji. Motor ma 2 litry pojemności, 4 cylindry i bezpośredni wtrysk paliwa. Do tego rozwija 180 koni mechanicznych i oferuje moment obrotowy o wartości 224 Nm (cóż za dokładność!), a jego praca jest wspomagana przez kompresor. I gdyby na tym zakończyć opowieść o japońskiej jednostce, interesujący dla potencjalnych nabywców Mazdy pozostałby tylko jeden fakt - niskie zapotrzebowanie na paliwo. Według deklaracji producenta motor Skyactiv-X zamontowany w modelu 3 spala średnio tylko 5,5 litra benzyny.

Silnik Skyactiv-X Mazda - bo zapłon iskrowy nie ma dobrej efektywności…

Czym jednak powodowana jest oszczędność? I w tym punkcie zaczyna się historia, którą da się podsumować tylko w jeden sposób - chodzi o zaawansowanie technologiczne. Japończycy poświęcili sposobowi pracy silnika Skyactiv-X wiele roboczogodzin. W efekcie stworzyli jednostkę benzynową, która pracuje trochę jak... diesel! Nie chodzi jednak o dźwięk pracy, a raczej sposób spalania mieszanki paliwowej. Konkrety? Mieszankę paliwową dostarczaną do cylindra w pierwszej kolejności zapala iskra ze świecy zapłonowej - jak w klasycznym benzyniaku.

Standardowy sposób pracy benzyniaka ma pewną ułomność. Niestety nie spala całej mieszaniny paliwowo-powietrznej. Dopalenie zubożałej pozostałości zostało zatem przypisane technologii samoczynnej. Drugi proces spalania zaczyna się w momencie, w którym w silniku po spalaniu iskrowym zaczyna zwiększać się ciśnienie w cylindrze. Wtedy wytwarzają się warunki pozwalające na wytworzenie zapłonu samoczynnego - do których zaliczyć można oczywiście wysokie ciśnienie, ale też i wysoką temperaturę.

Zobacz również: Top 10: Silniki wolnossące w nowych samochodach. Tak nadal można je spotkać!

Silnik Skyactiv-X Mazda - kiedy działa zapłon samoczynny SPCCI?

Kiedy jednostka przełącza się na dieslowski typ zapłonu? Zdaniem Japończyków dzieje się tak wtedy, gdy pojawią się odpowiednie warunki eksploatacyjne. A do tych zaliczyć można takie czynniki jak temperaturę powietrza i silnika. O przejściu w tryb samoczynnego spalania informuje specjalna kontrolka. Ważnym elementem procesu jest tzw. moduł dostarczania powietrza. W rzeczywistości to jednak kompresor napędzany paskiem, który jest uruchamiany za pomocą sprzęgła elektromagnetycznego i który delikatnie dodmuchuje powietrze do cylindra.

Technologia SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition) - system samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowany świecą. Mazda mówi o "łączeniu oszczędności paliwa typowej dla silnika diesla z mocą i właściwościami jezdnymi zapewnianymi przez silnik benzynowy."

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?
Silnik Skyactiv-X Mazda - w jaki sposób działa benzynowy diesel?

VAT 2020. Komentarz199.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Profika Broker

Broker ubezpieczeniowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »