Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie
Mazda
Japończycy potrzebowali mocy, a tą dostarczył im silnik 2.3 DISI Turbo. Topowy benzyniak nie jest jednak wolny od wad. I powinien o nich wiedzieć każdy kupujący.

Japończycy na początku nowego millenium potrzebowali mocnego silnika benzynowego. Odpowiedzią na to stała się jednostka 2.3 DISI Turbo o oznaczeniu L3-VDT. Motor miał pojemność 2261 cm3, 4 cylindry ustawione w rzędzie oraz dość dużą ilość nowoczesnego osprzętu. Na początek częścią konstrukcji stała się turbosprężarka. Inżynierowie uzupełnili benzyniaka też technologią DISI. A skrót oznacza Direct Injection, Spark Ignition, czyli bezpośredni wtrysk i zapłon iskrowy. Tak opracowana konstrukcja oferowała 260 koni mechanicznych.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - ciekawostki dotyczące benzyniaka

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy dysponował momentem obrotowym na poziomie 380 Nm. Co ważne, był on dostępny już od 3000 obr./min. - a to dość nisko. Motoru L3-VDT dotyczy kilka ciekawostek. Pierwsza jest taka, że inżynierowie komputerowo ograniczali moc do 230 koni mechanicznych na pierwszych bigach. Po co? Aby uniknąć efektu szarpania kierownicą podczas dynamicznego przyspieszania. Poza tym w Mazdzie 6 MPS i CX-7 był stosowany czteronapęd, a modelu 3 MPS mechaniczna szpera przedniej osi.

Zobacz również: Używana Mazda CX-7 (2006-2012) – usterki

Na rynku pojawił się też słabszy wariant silnika 2.3 DISI Turbo Mazdy. Wersję motoru L3-VDT o mocy na poziomie 244 koni mechanicznych stosowano tylko w wersjach współpracujących z automatyczną przekładnią - tak, aby nie przeciążać skrzyni. Z czego wynikał spadek mocy? Nie był on wynikiem wyłącznie ingerencji elektronicznej. Inżynierowie zastosowali też mniejszą turbosprężarkę, która dla odmiany wkraczała do akcji jeszcze szybciej niż większa. Dodatkowym skutkiem był spadek wartości momentu obrotowego. Tu wynosił on 350 Nm.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - lista modeli:

  • 3 MPS
  • 6 MPS
  • CX-7
  • 8

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 -100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie paliwa w l na 100 km
Mazda 3 MPS 260 KM 380 Nm 6,1 s. 250 km/h 9,6
Mazda CX-7 260 KM 380 Nm 8,2 s. 211 km/h 10,4

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy już w momencie opuszczenia salonu japońskiej marki miał dość poważny problem. A ten dotyczył… spalania! W cyklu miejskim CX-siódemka potrzebowała nawet 15 litrów na pokonanie każdych stu kilometrów. To wynik, który mrozi krew w żyłach. Czy można się mu dziwić? Nie do końca. Raz, że auto ma wysoką moc, a dwa, że mówimy o dość ciężkim - bo ważącym prawie 1800 kg - SUV-ie. Spalanie silnika 2.3 T naprawdę rzadko schodziło poniżej 10 litrów. I co gorsze, w jego przypadku instalacja LPG jest tylko półśrodkiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Używana Mazda 3 BK (2003 – 2009 ) – usterki

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - LPG to półśrodek!

Problem z zasilaniem gazem jest taki, że Japończycy wyposażyli motor w bezpośredni wtrysk benzyny. To oznacza że montaż instalacji może kosztować nawet 7 - 9 tysięcy złotych. Kwota jest na tyle wysoka, że inwestowanie w tańsze paliwo jest opłacalne tylko i wyłącznie w takim przypadku, w którym kierowca jeździ naprawdę dużo. Inaczej układ zasilania LPG w silniku 2.3 DISI Turbo Mazdy nie będzie miał okazji wygenerować na tyle wysokich oszczędności na paliwie, że właścicielowi auta zwróci się jego montaż.

Drugi z problemów dotyczy mocy. Kierowcy wybierający Mazdę 3 MPS lub CX-7 mogli przeżyć dość poważne rozczarowanie po badaniu auta na hamowni. Często okazywało się bowiem, że fabryczna moc na poziomie 260 koni mechanicznych jest wyłącznie pobożną mrzonką. Czemu? Wynikało to z działania kilku czynników, z których podstawowym był np. źle ustawiony zapłon lub skład mieszanki. Brakom mocy towarzyszyło szarpanie podczas przyspieszania. Szczęście w nieszczęściu jest takie, że ASO dość szybko poradziły sobie z prawidłowym programowaniem sterownika.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - łańcuch rozrządu nie jest wieczny…

Błędy popełnione jeszcze w fabryce niestety nie wyczerpują listy awarii silnika 2.3 DISI Turbo Mazdy. A pierwsza z usterek dotyczy łańcucha rozrządu. Choć element był przewidziany na całe życie jednostki napędowej, zdarza się że nie wytrzymuje więcej niż 100 tysięcy kilometrów - bardzo często piszą o tym właściciele CX-siódemek na forach internetowych. Problem z wymianą jest o tyle duży, że szczególnie drogi jest zestaw części. Za komplet nowego rozrządu trzeba zapłacić od 1290 do 3285 złotych. A do kwoty tej trzeba doliczyć jeszcze koszt robocizny.

Zobacz również: Używana Mazda 6 GG/GY: niezawodna elegancja

Użytkownicy Mazd z silnikiem 2.3 DISI Turbo podkreślają, że na tym usterki motoru L3-VDT nie kończą się. Kolejny problem dotyczy np. koła zmiennych faz rozrządu. Zużycie mechanizmu oznacza konieczność zakupu nowej części - a tak kosztuje jakieś 680 złotych. Popularne są też uszkodzenia turbosprężarek - regeneracja kosztuje 1000 złotych oraz przypadki przedwczesnego zużycia sprzęgła. Sprzęgło obciąża wysoki moment obrotowy, a komplet części zawierający koło dwumasowe zostanie wyceniony przez sklep motoryzacyjny na prawie 3 tysiące złotych.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - podsumowanie:

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy jest zaawansowany technologicznie i za sprawą wysokiej mocy, daje kierowcy masę frajdy podczas jazdy. Jednostka mimo wszystko jest daleka od ideału. Po pierwsze z uwagi na niepohamowany apetyt. Po drugie poważny problem dotyczy części zamiennych. Choć auta napędzane japońską jednostką zdecydowanie staniały, tego samego nie da się powiedzieć o niektórych podzespołach. I powinien o tym pamiętać każdy kierowca, który za cel obierze sobie Mazdę 3 MPS, 6 MPS czy CX-7.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 19 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 1290 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 363 zł
  • sprzęgło komplet - od 854 zł
  • koło dwumasowe - od 1945 zł
  • wtryskiwacz - od 925 zł
  • świeca zapłonowa - od 21 zł
  • cewka zapłonowa - od 139 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 170 zł

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czy Polacy przesiądą się na rowery elektryczne, jeśli dostaną dotację na ich zakup?

    Rynek rowerów elektrycznych rozwija się w Polsce powoli, głównie z powodu wysokich cen takich pojazdów. To właśnie one są główną przeszkodą w zakupie elektryka – przypominają eksperci Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego przy okazji Światowego Dnia Roweru, przypadającego 3 czerwca. Czy rozwiązaniem mogłoby być wprowadzenie dopłat do zakupu elektrycznych dwóch kółek?

    Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, czyli 510-konna, włoska koniczynka

    Ma 2,9-litrową, podwójnie doładowaną V-szóstkę pod maską. Motor oferuje 510 koni i rozpędza ważącego 1800 kg SUV-a do pierwszej setki w 3,8 sekundy. A do tego robi to przy akompaniamencie wydechu Akrapovica. To musi być Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio.

    Test: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio. Czterolistna koniczyna na szczęście. Dosłownie!

    Czterolistna koniczyna, czyli quadrifoglio, przynosi szczęście. I w tym aucie się to sprawdza. Tyle że nie będzie to szczęście w miłości czy grach losowych. Super-SUV Stelvio sprawi, że podczas jazdy uśmiech nie zniknie z twojej twarzy. Będziesz szczęśliwy. Po prostu!

    Innowacyjna produkcja pyłów gumowych w Polsce. A wszystko przy zakładzie Michelin

    Przy olsztyńskiej fabryce opon Michelin rusza zaawansowany technologicznie zakład produkcji pyłów gumowych wytwarzanych z opon poddanych recyklingowi. Uruchomienie zakładu to znaczący krok w rozwiązywaniu środowiskowego problemu zużytych opon.

    Kara za brak OC w 2024 roku? Kwota mrozi krew w żyłach kierowców

    Kierowcy w Polsce niedługo staną się gatunkiem zagrożonym wyginięciem. Dobija się ich bowiem kolejnymi opłatami. Tym razem mówimy o prostym błędzie i wynikającej z niego karze. Ta po 1 stycznia 2024 roku sięgnie 8,4 tys. zł!

    Z kartą GreenWay naładujesz auto w IONITY. Dotyczy to całej Europy

    Klienci GreenWay będą mogli korzystać ze stacji ładowania IONITY na terenie całej Europy. Do ładowania swojego samochodu elektrycznego kierowcom wystarczy standardowa karta RFID GreenWay.

    Koniec diesla jest bliski? To nie takie proste...

    Udział diesla w rynku w Europie systematycznie maleje. Tylko czy to oznacza, że koniec diesla jest bliski? To chyba zbyt daleko idący wniosek. Jak aktualnie wygląda sytuacja w branży i jaka przyszłość czeka auta z silnikiem wysokoprężnym? Sprawdźmy.

    Toyota Yaris 2024 ze 130-konną hybrydą. Mocniejszy napęd to nie koniec zmian

    W Toyocie Yaris 2024 debiutuje nowa hybryda o mocy 130 KM. Nowy napęd o oznaczeniu Hybrid 130 będzie dostępny w dwóch wersjach. A to nie koniec nowości. Ulepszone są też systemy bezpieczeństwa i ekrany.

    Używany Volkswagen Passat B8 (2014 – 2023). Awarie, wady, ceny, opinie

    Dymiący diesel w Passacie świetnie pasował do białych skarpet i sandałów. Generacja B8 nie jest jednak dymiąca, bywa naprawdę droga na rynku wtórnym, a przez to jest wybierana przez bardziej wysublimowanych klientów. Czy jednak jest tak pancerna jak poprzednicy?

    Opel Corsa 2023. Lifting dodaje do gamy 48-woltową hybrydę

    Opal zaprezentował poliftingowe wydanie Corsy F. Modernizacja kojarzy się z delikatnymi zmianami? Na polu stylistycznym być może i tak. Małego hatchbacka czeka jednak rewolucja technologiczna.

    Jak podróżować autem ze zwierzętami?

    Podróż autem ze zwierzęciem może być prawdziwym wyzwaniem. Co zatem zrobić, aby zadbać o komfort, ale i bezpieczeństwo czworonoga oraz zabezpieczyć auto przed zniszczeniami? Jest kilka porad, które powinniście poznać.

    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8 (2007 – 2015). Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K (2015 – 2021). Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...