Kategorie

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie

Kuba Brzeziński
Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - awarie, problemy, opinie
Mazda
Japończycy potrzebowali mocy, a tą dostarczył im silnik 2.3 DISI Turbo. Topowy benzyniak nie jest jednak wolny od wad. I powinien o nich wiedzieć każdy kupujący.

Japończycy na początku nowego millenium potrzebowali mocnego silnika benzynowego. Odpowiedzią na to stała się jednostka 2.3 DISI Turbo o oznaczeniu L3-VDT. Motor miał pojemność 2261 cm3, 4 cylindry ustawione w rzędzie oraz dość dużą ilość nowoczesnego osprzętu. Na początek częścią konstrukcji stała się turbosprężarka. Inżynierowie uzupełnili benzyniaka też technologią DISI. A skrót oznacza Direct Injection, Spark Ignition, czyli bezpośredni wtrysk i zapłon iskrowy. Tak opracowana konstrukcja oferowała 260 koni mechanicznych.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - ciekawostki dotyczące benzyniaka

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy dysponował momentem obrotowym na poziomie 380 Nm. Co ważne, był on dostępny już od 3000 obr./min. - a to dość nisko. Motoru L3-VDT dotyczy kilka ciekawostek. Pierwsza jest taka, że inżynierowie komputerowo ograniczali moc do 230 koni mechanicznych na pierwszych bigach. Po co? Aby uniknąć efektu szarpania kierownicą podczas dynamicznego przyspieszania. Poza tym w Mazdzie 6 MPS i CX-7 był stosowany czteronapęd, a modelu 3 MPS mechaniczna szpera przedniej osi.

Zobacz również: Używana Mazda CX-7 (2006-2012) – usterki

Na rynku pojawił się też słabszy wariant silnika 2.3 DISI Turbo Mazdy. Wersję motoru L3-VDT o mocy na poziomie 244 koni mechanicznych stosowano tylko w wersjach współpracujących z automatyczną przekładnią - tak, aby nie przeciążać skrzyni. Z czego wynikał spadek mocy? Nie był on wynikiem wyłącznie ingerencji elektronicznej. Inżynierowie zastosowali też mniejszą turbosprężarkę, która dla odmiany wkraczała do akcji jeszcze szybciej niż większa. Dodatkowym skutkiem był spadek wartości momentu obrotowego. Tu wynosił on 350 Nm.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - lista modeli:

  • 3 MPS
  • 6 MPS
  • CX-7
  • 8

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 -100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie paliwa w l na 100 km
Mazda 3 MPS 260 KM 380 Nm 6,1 s. 250 km/h 9,6
Mazda CX-7 260 KM 380 Nm 8,2 s. 211 km/h 10,4

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy już w momencie opuszczenia salonu japońskiej marki miał dość poważny problem. A ten dotyczył… spalania! W cyklu miejskim CX-siódemka potrzebowała nawet 15 litrów na pokonanie każdych stu kilometrów. To wynik, który mrozi krew w żyłach. Czy można się mu dziwić? Nie do końca. Raz, że auto ma wysoką moc, a dwa, że mówimy o dość ciężkim - bo ważącym prawie 1800 kg - SUV-ie. Spalanie silnika 2.3 T naprawdę rzadko schodziło poniżej 10 litrów. I co gorsze, w jego przypadku instalacja LPG jest tylko półśrodkiem.

Zobacz również: Używana Mazda 3 BK (2003 – 2009 ) – usterki

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - LPG to półśrodek!

Reklama

Problem z zasilaniem gazem jest taki, że Japończycy wyposażyli motor w bezpośredni wtrysk benzyny. To oznacza że montaż instalacji może kosztować nawet 7 - 9 tysięcy złotych. Kwota jest na tyle wysoka, że inwestowanie w tańsze paliwo jest opłacalne tylko i wyłącznie w takim przypadku, w którym kierowca jeździ naprawdę dużo. Inaczej układ zasilania LPG w silniku 2.3 DISI Turbo Mazdy nie będzie miał okazji wygenerować na tyle wysokich oszczędności na paliwie, że właścicielowi auta zwróci się jego montaż.

Drugi z problemów dotyczy mocy. Kierowcy wybierający Mazdę 3 MPS lub CX-7 mogli przeżyć dość poważne rozczarowanie po badaniu auta na hamowni. Często okazywało się bowiem, że fabryczna moc na poziomie 260 koni mechanicznych jest wyłącznie pobożną mrzonką. Czemu? Wynikało to z działania kilku czynników, z których podstawowym był np. źle ustawiony zapłon lub skład mieszanki. Brakom mocy towarzyszyło szarpanie podczas przyspieszania. Szczęście w nieszczęściu jest takie, że ASO dość szybko poradziły sobie z prawidłowym programowaniem sterownika.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - łańcuch rozrządu nie jest wieczny…

Błędy popełnione jeszcze w fabryce niestety nie wyczerpują listy awarii silnika 2.3 DISI Turbo Mazdy. A pierwsza z usterek dotyczy łańcucha rozrządu. Choć element był przewidziany na całe życie jednostki napędowej, zdarza się że nie wytrzymuje więcej niż 100 tysięcy kilometrów - bardzo często piszą o tym właściciele CX-siódemek na forach internetowych. Problem z wymianą jest o tyle duży, że szczególnie drogi jest zestaw części. Za komplet nowego rozrządu trzeba zapłacić od 1290 do 3285 złotych. A do kwoty tej trzeba doliczyć jeszcze koszt robocizny.

Zobacz również: Używana Mazda 6 GG/GY: niezawodna elegancja

Użytkownicy Mazd z silnikiem 2.3 DISI Turbo podkreślają, że na tym usterki motoru L3-VDT nie kończą się. Kolejny problem dotyczy np. koła zmiennych faz rozrządu. Zużycie mechanizmu oznacza konieczność zakupu nowej części - a tak kosztuje jakieś 680 złotych. Popularne są też uszkodzenia turbosprężarek - regeneracja kosztuje 1000 złotych oraz przypadki przedwczesnego zużycia sprzęgła. Sprzęgło obciąża wysoki moment obrotowy, a komplet części zawierający koło dwumasowe zostanie wyceniony przez sklep motoryzacyjny na prawie 3 tysiące złotych.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - podsumowanie:

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazdy jest zaawansowany technologicznie i za sprawą wysokiej mocy, daje kierowcy masę frajdy podczas jazdy. Jednostka mimo wszystko jest daleka od ideału. Po pierwsze z uwagi na niepohamowany apetyt. Po drugie poważny problem dotyczy części zamiennych. Choć auta napędzane japońską jednostką zdecydowanie staniały, tego samego nie da się powiedzieć o niektórych podzespołach. I powinien o tym pamiętać każdy kierowca, który za cel obierze sobie Mazdę 3 MPS, 6 MPS czy CX-7.

Silnik 2.3 DISI Turbo Mazda - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 11 zł
  • filtr powietrza - od 19 zł
  • filtr paliwa - od 20 zł
  • zestaw łańcucha rozrządu - od 1290 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 363 zł
  • sprzęgło komplet - od 854 zł
  • koło dwumasowe - od 1945 zł
  • wtryskiwacz - od 925 zł
  • świeca zapłonowa - od 21 zł
  • cewka zapłonowa - od 139 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 170 zł

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    23 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych

    Kierowanie ruchem drogowym podczas robót drogowych wymaga posiadania przez osobę specjalnych uprawnień. Wiedzieliście o tym?

    Jak zostać kierowcą autobusu?

    Jak zostać kierowcą autobusu? Kierowca musi spełnić kilka warunków i potwierdzić swoje predyspozycje właściwym wpisem w prawie jazdy.

    Na wakacje samochodem po Europie. O czym pamiętać?

    Na wakacje samochodem po Europie? Pamiętaj o limitach prędkości, gęstszej sieci fotoradarów i zdecydowanie droższych mandatach.

    Kradzież katalizatora. Autocasco pokryje koszty?

    Kradzież katalizatora. Autocasco obejmuje takie przypadki? Wszystko zależy od oferty przygotowanej przez firmę. Na co uważać kupując AC?

    Toyota Yaris Cross: start produkcji crossovera we Francji

    Toyota Yaris Cross to nowy crossover japońskiej marki. Auto powstało z myślą o Europie i w Europie będzie produkowane. Co wiadomo o modelu?

    Czy odpowiednie znaki drogowe to krok do redukcji CO2?

    Rozszerzony katalog znaków drogowych ze szczególnym uwzględnieniem pojazdów niskoemisyjnych? Nie, to nie jest projekt Szwajcarów, Holendrów, Niemców czy Szwedów, ale rodzima inicjatywa, która zagwarantuje elektromobilności stałe miejsce w krajowym prawie drogowym.