W przypadku paska rozrządu montaż zestawu nowych części jest przewidziany w książce serwisowej co 5 lat lub 140 tysięcy kilometrów. Jako że ewentualny remont diesla 1.6 Multijet po zerwaniu paska byłby horrendalnie drogi, mechanicy radzą skrócenie przebiegu między wizytami warsztatowymi. Optymalnie żeby kierowca pamiętał o wymianie napędu rozrządu mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów - to szczególnie ważne w sytuacji, w której auto jest eksploatowane głównie w mieście, a silnik jest często gaszony i odpalany.
Silnik 1.6 Multijet Fiat - dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km |
Fiat Doblo | 90 KM | 290 Nm | 14,9 s. | 158 km/h | 6,1/5,2/4,7 |
Fiat Bravo | 105 KM | 290 Nm | 11,3 s. | 187 km/h | 5,6/4,4/3,7 |
Alfa Romeo Giulietta | 120 KM | 320 Nm | 10,0 s. | 195 km/h | 4,9/3,9/3,3 |
Silnik 1.6 Multijet Fiat - awarie i problemy:
Podstawowe pytanie brzmi: czy silnik 1.6 Multijet Fiata jest mocno problematyczny? Jak na razie wszystko wskazuje na to, że nie. Oczywiście są pewne elementy, na które kierowca musi zwracać baczną uwagę, mimo wszystko eksploatacja jednostki nie stanowi pasma wizyt serwisowych. Co zatem może się popsuć? Z opinii kierowców zamieszczanych na forach wynika, że przy przebiegu na poziomie 130 - 150 tysięcy kilometrów wymiany wymagać może alternator. Poza tym w podobnych czasie zawieść może też zawór EGR - mechanicy zalecają jego czyszczenie, ewentualnie wymianę na nowy.
reklama
reklama
Zobacz również: Eksploatacja silników JTD
Kluczem do sukcesu dla właścicieli samochodów z silnikiem 1.6 Multijet jest też okresowe czyszczenie miski olejowej oraz wymiana uszczelki między smokiem a pompą oleju. Zbierające się tam zanieczyszczenia mogą ograniczyć ciśnienie krążenia smarowidła w silniku. A to może doprowadzić do zatarcia jednostki napędowej i naprawdę kosztownego remontu. Jakie są objawy świadczące o tym, że zaczyna się problem ze smokiem? Kontrolka ciśnienia oleju nie gaśnie od razu po rozruchu, a dopiero po kilku sekundach. Koszt wykonania procedury w profesjonalnym warsztacie na ogół nie przekracza 600 złotych.
Silnik 1.6 Multijet Fiat - co z filtrem DPF?
Ostatnim z problemów silnika 1.6 Multijet jest filtr cząstek stałych. Osadnik typu suchego nie wymaga stosowania płynów dopalających sadzę. Z drugiej strony źle znosi miejską eksploatację. Problemu z filtrem nie mają kierowcy użytkujący auto głównie w trasie, ewentualnie pamiętający o wypadach za miasto. Wystarczy raz na tydzień lub dwa pojechać np. na obwodnicę i na kilka do kilkunastu minut zwiększyć obciążenie jednostki napędowej. Jak na razie w dieslu 1.6 Multijet nie stwierdzono np. nagminnych problemów z urywaniem się klap wirowych w kolektorze dolotowym - to była jedna z większych słabości motoru 1.9 JTD.
Silnik 1.6 Multijet jest obecny w gamie Fiata od ponad dekady. I w tym czasie stał się nie tylko sprzedażowym sukcesem, ale też zdążył udowodnić swoją wartość na rynku wtórnym. Zadbane wersje bez zasadniczych trudności pokonują przebiegi oscylujące w granicy 300 tysięcy kilometrów. A to pozwala na stwierdzenie, że włoski diesel jest naprawdę godny uwagi podczas zakupu pojazdu na rynku wtórnym.
Silnik 1.6 Multijet Fiat - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 15 zł
- filtr powietrza - od 27 zł
- filtr paliwa - od 53 zł
- zestaw paska rozrządu - od 233 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 209 zł
- sprzęgło komplet - od 742 zł
- koło dwumasowe - od 877 zł
- zawór EGR - od 627 zł
- świeca żarowa - od 29 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 266 zł
- turbosprężarka - od 2214 zł
- wtryskiwacz - od 650 zł