Silniki JTD znajdziemy pod maskami takich samochodów jak: Fiat, Lancia, Alfa Romeo, czy Iveco. Tę samą konstrukcję, tylko pod innym oznaczeniem znajdziemy także w: Oplu (CDTi), Saabie (TiD/TTiD), Suzuki (DDiS), Cadillacu (D), czy autach indyjskiego producenta Tata (Quadra-Jet). Druga generacja silnika JTD, mająca możliwość wtrysku paliwa w kilku dawkach, nazwana została MultiJet.
Zobacz też: Czy silniki Diesla można zasilać olejem roślinnym?
reklama
reklama
Najmniejszy silnik z tej rodziny, 1,3 16V, o pojemności 1248 cm3, jest produkowany wyłącznie w Bielsku-Białej. Podstawowa 70-konna odmiana otrzymała w roku 2005 prestiżowy tytuł International Engine of the Year w kategorii jednostek od 1.0 do 1.4 litra.
Produkowane seryjnie są dwie wersje tego silnika. Podstawowa o mocy 70 KM, oraz mocniejsza osiągająca moc 90 KM. Wersję mocniejszą odróżnia turbosprężarka o zmiennej geometrii. Jest ona montowana w Fiacie Grande Punto i Fiacie Linea. Jest to najmniejszy 4-cylindrowy turbodoładowany silnik Diesla. Motory te oczywiście spełniają normę emisji spalin Euro 4 bez zastosowania filtra cząstek stałych.
Rocznie takich silników powstaje około 700 tys. sztuk z przeznaczeniem do kilkunastu modeli osobowych i dostawczych takich jak np.: Fiat Albea, Fiat 500, Fiat Grande Punto, Lancia Ypsilon, Opel Astra, Opel Corsa, czy też Suzuki Swift.
Zobacz też: Diesel na gaz CNG: czy to możliwe?
Następnym silnikiem w gamie JTD jest szesnastozaworowa konstrukcja oparta na motorze o pojemności 1,6 litra. Produkowany jest w trzech wersjach mocy - 90 KM, 105 KM, oraz najmocniejszej o mocy 120 KM, która dodatkowo wyposażona jest w filtr cząstek stałych. Jednostka ta swoją premierę miała w marcu 2008 roku.
Silniki 1.6 znajdziemy pod maską następujących modeli: Fiat Bravo, Fiat Grande Punto, Lancia Delta, czy też Alfa Romeo MiTo.
Pierwszym silnikiem o oznaczeniu JTD był motor o pojemności 1,9 litra, który zadebiutowała w 1997 roku i posłużył do napędu modelu Alfa Romeo 156. Jednostka ta osiągała moc 130 KM.
Zobacz też: Jak przygotować silnik Diesla do zimy?
Odmiany modelu 1,9 JTD to:
UniJet
8v, od 80 do 115 KM
MultiJet
8v, od 100 do 130 KM, 16v, od 136 do 150 KM, oraz 16v, od 180 do 190 KM.
Silnik MultiJet o pojemności 2,0 litra jest rozwinięciem silnika 1,9 MultiJet o mocy 150 KM. Pojemność skokowa w stosunku do starszego silnika została zwiększona z 1910 cm³ do 1956 cm³. Uzyskano to dzięki zwiększeniu średnicy cylindra z 82 do 83 mm. Obniżono także emisję tlenków azotu, dzięki zmniejszeniu ciśnienia sprężania (z 17, 5: 1 na 16,5:1). Silnik 2,0 MultiJet osiąga moc 165 KM, i jest dostępny W Fiatach i Lancii. W Alfie Romeo moc tego motoru wynosi 170 KM.
Zobacz też: Czy wiesz jak jeździć autem z silnikiem diesla?